Comisia Europeană va retrage finanţarea de 300 de milioane de euro pentru metroul din Cluj-Napoca, afirmă surse guvernamentale consultate de Economedia. Guvernul caută acum surse alternative de finanţare, care ar putea fi certificatele verzi, relatează economedia.ro.
Conform informaţiilor Economedia, unul din motive este întârzierea procedurii de licitaţie, respectiv probleme privind publicarea licitaţiei în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Informaţia privind pierderea finanţării europene pentru proiectul metroului de la Cluj a fost lansată anterior de deputatul clujean Sabin Sărmaş, după cum a scris Actual de Cluj. El spus că aceasta se datorează pe de-o parte din pricina întârzierilor lucrărilor, iar pe de alta parte din cauza unor vicii de procedură în procesul licitaţiei pentru atribuirea lucrărilor.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a spus în mai multe rânduri că proiectul metroului de la Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR, unde în luna mai nu exista "nici contract de dirigenţie de şantier". Câciu a făcut comparaţia cu alt proiect de metrou, cel al Magistralei M6 spre Otopeni, care în luna mai se afla deja în stadiu de execuţie de 30%, arată sursa citată.
Săptămâna aceasta, primarul Clujului Emil Boc susţinea că există finanţare pentru proiectul metroului din Cluj în ciuda declaraţiei premierului Marcel Ciolacu privind reţinerea unei sume de bani din cererea de plată numărul 3 din PNRR, aferentă finanţării lucrărilor la metrou, anunţă Servus Cluj.
Acesta a precizat într-o intervenţie pentru un post de radio local care este stadiul lucrărilor în prezent şi cum va decurge finanţarea.
"Primăria are contract de finanţare semnat şi îşi produce efectele, Primăria a parcurs toate procedurile legale licitaţiei validate de autorităţile statului român, contractul este în derulare şi în toamnă sosesc cârtiţele, aşa cum este anunţat de multă vreme, programul este în grafic de implementare, finanţarea este asigurată prin contractul existent, deci din acest punct de vedere lucrurile se întâmplă în fiecare zi, şi avem în derulare proiectul de metrou.", a declarat edilul clujean cu privire la stadiul lucrărilor la proiectul metroului.
Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că au existat probleme privind licitaţia pentru execuţia metroului, o parte din indicatorii tehnico-economici ai proiectului nefiind înscrişi în registrul european.
În consecinţă, proiectul ar fi pierdut finanţarea prin PNRR însă acesta va continua să primească finanţare prin Programul Operaţional Transport.
Prima etapă a lucrărilor la metroul din Cluj-Napoca urma să fie finanţată din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi prevede amenajarea liniei subterane din Floreşti până în zona Primăriei Cluj-Napoca. Investiţia va continua apoi din alte fonduri europene şi se preconizează că metroul va circula la Cluj în anul 2031.
1. Inchis
(mesaj trimis de Inchis în data de 30.08.2024, 10:17)
Pe tot proiectul trebuie pus lacatul si inchis. Ar fi mult mai eficient decat sa se continue dintr-o ambitie prosteasca a lui Boc si compania.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 12:47)
Ai fost in Cluj vreodata?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 16:30)
Clujul are doua strazi si un semafor in comparatie cu Bucurestiul. Cum naiba sa faci metrou intr_un oras care nici 500.000 de locuitori nu are?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2024, 17:01)
chelului , tichie de margaritar ii trebuie si Clujului metrou . e un oras mic pentru asa ceva .