NASA şi Lockheed Martin au debutat oficial vineri cu avionul supersonic silenţios X-59 al agenţiei, potrivit nasa.gov. Folosind acest avion experimental unic, NASA îşi propune să adune date care ar putea revoluţiona călătoriile aeriene, deschizând calea pentru o nouă generaţie de avioane comerciale care pot călători mai repede decât viteza sunetului, relatează sursa citată.
Potrivit sursei indicate, "Aceasta este o realizare majoră făcută posibilă doar prin munca grea şi ingeniozitatea NASA şi a întregii echipe X-59", a spus Administratorul adjunct al NASA, Pam Melroy. "În doar câţiva ani, am trecut de la un concept ambiţios la realitate. X-59 de la NASA va ajuta la schimbarea modului în care călătorim, aducându-ne mai aproape împreună în mult mai puţin timp.", arată sursa menţionată.
Melroy şi alţi oficiali înalţi au dezvăluit aeronava în timpul unei ceremonii găzduite de contractorul principal Lockheed Martin Skunk Works la unitatea sa din Palmdale, California, relatează NASA.
X-59 se află în centrul misiunii Quest a NASA, care se concentrează pe furnizarea de date pentru a ajuta autorităţile de reglementare să reconsidere regulile care interzic zborul supersonic comercial pe uscat, conform sursei. Timp de 50 de ani, SUA şi alte naţiuni au interzis astfel de zboruri din cauza tulburărilor cauzate de zgomote sonore puternice şi uluitoare asupra comunităţilor de dedesubt, potrivit sursei indicate. Se aşteaptă ca X-59 să zboare cu o viteză de 1,4 ori mai mare decât sunetul, sau 925 mph. Designul, modelarea şi tehnologiile sale vor permite aeronavei să atingă aceste viteze, generând în acelaşi timp un zgomot sonor mai silenţios, precizează nasa.gov.
Conform sursei, "Este palpitant să luăm în considerare nivelul de ambiţie din spatele Quest şi potenţialele sale beneficii", a spus Bob Pearce, administrator asociat pentru cercetarea aeronautică la sediul NASA din Washington. "NASA va împărtăşi datele şi tehnologia pe care le generăm din această misiune unică cu autorităţile de reglementare şi cu industria. Demonstrând posibilitatea unei călătorii supersonice comerciale liniştite pe uscat, căutăm să deschidem noi pieţe comerciale pentru companiile americane şi să aducem beneficii călătorilor din întreaga lume.", menţionează nasa.gov.
Odată cu lansarea finalizată, echipa Quest va trece la următorii paşi în pregătirea primului zbor: testarea sistemelor integrate, funcţionarea motorului şi testarea taxiului pentru X-59, informează sursa.
Aeronava este programată să decoleze pentru prima dată în cursul acestui an, urmată de primul său zbor supersonic liniştit, indică sursa citată. Echipa Quest va efectua câteva dintre testele de zbor ale aeronavei la Skunk Works înainte de a o transfera la Centrul de Cercetare a Zborului Armstrong al NASA din Edwards, California, care va servi drept bază de operaţiuni, potrivit sursei menţionate.
Conform NASA, "În ambele echipe, oameni de ştiinţă talentaţi, dedicaţi şi pasionaţi, ingineri şi artizani de producţie au colaborat pentru a dezvolta şi produce această aeronavă", a declarat John Clark, vicepreşedinte şi director general la Lockheed Martin Skunk Works. "Suntem onoraţi să facem parte din această călătorie pentru a modela viitorul călătoriilor supersonice pe uscat alături de NASA şi furnizorii noştri."
Odată ce NASA va finaliza testele de zbor, agenţia va zbura cu avionul peste mai multe oraşe alese din SUA, colectând informaţii despre sunetul generat de X-59 şi modul în care îl percep oamenii, transmite sursa. NASA va furniza aceste date Administraţiei Federale a Aviaţiei şi autorităţilor internaţionale de reglementare, adaugă sursa citată.
X-59 este un avion experimental unic, nu un prototip - tehnologiile sale sunt menite să informeze generaţiile viitoare de avioane supersonice silenţioase, conform sursei indicate.
Cu 99,7 lungime şi 29,5 lăţime, forma aeronavei şi progresele tehnologice pe care le găzduiesc vor face posibil zborul supersonic liniştit, informează sursa. Nasul subţire şi conic al lui X-59 reprezintă aproape o treime din lungimea sa şi va sparge undele de şoc care ar avea ca rezultat, în mod obişnuit, o aeronavă supersonică care provoacă un boom sonic, relatează NASA.
Datorită acestei configuraţii, cabina de pilotaj este situată aproape la jumătatea lungimii aeronavei - şi nu are o fereastră orientată spre înainte. În schimb, echipa Quest a dezvoltat eXternal Vision System, o serie de camere de înaltă rezoluţie care alimentează un monitor 4K în cockpit, arată datele site ului nasa.gov.
Echipa Quest a proiectat, de asemenea, aeronava cu motorul montat deasupra şi i-a oferit o parte inferioară netedă pentru a împiedica undele de şoc să se contopească în spatele aeronavei şi să provoace un boom sonic, potrivit sursei precizate.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2024, 15:24)
sa lege bine usa cu sfoara .
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2024, 19:10)
Lasa usa, daca citeai pana la final aflai ca avionul nu are parbriz. Pilotii nu pot vedea in fata decat printr-un sistem TV. Asta inseamna ca in cazul unei defectiuni, destul de probabile, avionul se va prabusi pentru ca aterizarea pe modul manual nu va fi posibila.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2024, 22:02)
Corect! La fel ca la pilotii de submarine. Si lor li se defecteaza TV-ul destul de des.
Si al meu, de acasa. Am schimbat lampa PL500 de m-am plictisit.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2024, 16:36)
daca nu merge pe curent e degeaba
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2024, 17:26)
Si Rusia a lansat prastia supersonica...
4. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 13.01.2024, 21:15)
...