Compania chineză de fast-fashion Shein a depus în mod confidenţial documentele pentru listare în Statele Unite, în condiţiile în care încearcă să-şi extindă acoperirea globală cu o ofertă publică iniţială (IPO) despre care se zvoneşte de mult timp, spun surse citate de CNBC.
Fast-fashion este un model de afaceri adoptat de numeroase branduri din industria modei, caracterizat prin producţia la scară largă a unor haine de calitate slabă, cu o durată scurtă de viaţă şi un preţ mic, inspirate însă, uneori, din colecţii celebre.
Cel mai recent, retailerul chinez a fost evaluat la 66 de miliarde de dolari şi ar putea fi pregătit să-şi înceapă tranzacţionarea pe piaţa americană în 2024, potrivit surselor citate. Conform CNBC, nu este clar cât valorează compania în prezent, dar evaluarea sa a fost un punct central de dezbatere între Shein şi consultanţii cu care lucrează.
O depunere confidenţială a documentelor pentru listare este obişnuită, deoarece le permite companiilor să comunice cu Comisia pentru Valori Mobiliare din SUA (SEC) şi să facă orice ajustări necesare în privat. În următoarele luni, Shein va face, probabil, ajustări la documentele sale şi va răspunde la numeroase întrebări din partea SEC, notează CNBC. Depunerea solicitării va fi făcută publică odată ce compania este pregătită să avanseze cu IPO-ul. În acel moment, comunicările cu SEC şi orice ajustări ale documentelor sale vor fi, de asemenea, publicate.
Shein a cunoscut o ascensiune fulgerătoare în ultimii câţiva ani, după ce a cucerit consumatorii din întreaga lume cu modelele sale moderne, gama foarte bogată de produse şi preţurile foarte mici. Dar, Shein s-a confruntat şi cu o serie de provocări şi cu acuzaţii de folosire a muncii forţate în lanţul său de aprovizionare, de încălcare a legilor muncii, de deteriorare a mediului şi de furt de modele de la artişti independenţi.
În prezent, compania este investigată de Partidul Comunist din China. Totodată, numeroşi parlamentari, inclusiv 16 procurori generali republicani din SUA, au cerut SEC să se asigure că Shein nu foloseşte munca forţată în lanţul său de aprovizionare, înainte să i se permită listarea în SUA.
În octombrie, Marcelo Claure, vicepreşedintele grupului Shein şi fost CEO SoftBank, a declarat pentru CNBC că Shein cooperează cu parlamentarii pentru a le da explicaţii legate de afacere. Claure a spus că "nu există muncă forţată" în fabricile Shein pe care le-a vizitat. Dar, compania a recunoscut în mod repetat că a fost găsită muncă forţată în lanţul său de aprovizionare şi a menţionat că ia măsuri pentru a remedia situaţia.
Pe măsură ce Shein a crescut dintr-un retailer chinez obscur într-un gigant global cu sediul în Singapore, a rămas în mare parte în umbră, abia în acest an fiind mai deschis în încercarea de a se pregăti pentru un IPO în SUA.
Cu CEO-ul chinez Sky Xu încă la cârmă, Shein l-a numit pe fostul bancher de investiţii Bear Stearns, Donald Tang, în funcţia de preşedinte executiv, care se ocupă de apariţiile publice de la începutul acestui an. Acesta a găzduit o serie de evenimente pop-up bine mediatizate, a trimis influenceri în fabricile sale chineze, într-o campanie de PR prost primită, şi a curtat presa de afaceri cu petreceri care au prezentat designeri independenţi şi alţi apropiaţi ai companiei.
Recent, Shein a achiziţionat aproximativ o treime din Sparc Group - o societate mixtă care include firma de management al mărcii Authentic Brands Group şi proprietarul unui mall Simon Property Group. Prin această achiziţie, Shein şi-a făcut un aliat puternic în SUA.
Ca parte a acordului, Shein s-a asociat cu fostul rival Forever 21, lansând o linie de îmbrăcăminte co-branded. Totodată, astfel, Shein a găzduit evenimente pop-up în magazinele Forever 21.
Shein mai are de făcut multe ca să câştige încrederea autorităţilor de reglementare din SUA, notează CNBC. Dincolo de multitudinea de probleme, CEO-ul său rămâne o figură misterioasă care nu dă interviuri şi nu vorbeşte public despre companie, ceea ce nu este specific firmelor listate în SUA.
Shein vrea ca Goldman Sachs, JPMorgan Chase & Co. şi Morgan Stanley să fie principalii subscriitori ai ofertei, conform surselor citate de CNBC.
Shein a refuzat să comenteze pe marginea acestor informaţii legate de IPO, la fel oficialii Goldman Sachs, JPMorgan şi Morgan Stanley.
Jason Benowitz, senior manager de portofoliu la CI Roosevelt, spune citat de Reuters: "Nu mi se pare cel mai oportun moment ca Shein să se listeze, dar dacă are nevoie de capital, pieţele sunt deschise, iar sentimentul investitorilor este mai bun decât era acum câteva săptămâni".
------------
IPO-urile din SUA au strâns aproximativ 23,64 miliarde de dolari în acest an, comparativ cu 21,3 miliarde de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut. Cifra a fost de 300 de miliarde de dolari în 2021, când piaţa IPO-urilor din SUA era aproape de vârf.