Tendinţele fiscale la nivel european au fost marcate în ultimii ani de iniţiative menite să simplifice şi să modernizeze sistemele de taxare, promovând un cadru mai echitabil şi transparent pentru contribuabili şi autorităţi fiscale, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Cel mai bun exemplu în acest sens este Pachetul pentru o taxare echitabilă şi simplă, creat şi promovat de Comisia Europeană, care cuprinde nu mai puţin de 25 de iniţiative. Acesta vizează reducerea obstacolelor fiscale şi a poverilor administrative pentru companii, îmbunătăţirea conformării fiscale, cu scopul intrinsec de combatere a evaziunii fiscale. La fel de importantă ca obiectiv final este utilizarea tehnologiei pentru a exploata datele fiscale într-un mod eficient şi sprijinirea drepturilor contribuabililor, ambele fiind considerate componente prioritare ale acestui plan. Fiind un plan pe termen lung, acesta a fost urmat de o serie de propuneri, dintre care unele s-au şi concretizat în acte normative, potrivit comunicatului.
În acest sens, ne-am propus realizarea unei serii de analize, prin care să aducem la cunoştinţă publicului şi să explicăm iniţiativele europene şi internaţionale în materie de fiscalitate.
Începem cu propunerea de Directiva FASTER (Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes - în traducere liberă ar fi "Directiva referitoare la reducerea mai rapidă şi mai sigură a surplusului de impozite reţinute la sursă"), care stabileşte instituirea unor norme privind emiterea unui certificat de rezidenţă fiscală digitală şi proceduri de reducere a oricărui surplus de impozit reţinut la sursă care poate fi reţinut de către un stat membru pentru dividendele provenite din acţiuni cotate la bursă şi, după caz, pentru dobânzile aferente obligaţiunilor cotate la bursă plătite proprietarilor înregistraţi care sunt rezidenţi fiscali în afara statului membru respectiv.
Directiva FASTER se aplică intermediarilor financiari certificaţi care facilitează tranzacţiile transfrontaliere de valori mobiliare. Aceşti intermediari financiari vor trebui să se înregistreze într-un registru naţional al intermediarilor financiari certificaţi şi să respecte noile cerinţe de raportare impuse de directivă.
Intermediarii financiari certificaţi vor fi responsabili pentru furnizarea de informaţii detaliate despre destinatarii plăţilor de dividende sau dobânzi, plătitorii acestor sume şi aplicarea măsurilor anti-abuz. De asemenea, aceştia vor trebui să asigure conformarea cu noile proceduri de restituire a impozitelor reţinute.
Scopul principal al acestor măsuri este de a simplifica şi securiza procesul de restituire a impozitelor reţinute în exces, reducând astfel timpul şi sarcinile administrative pentru investitori şi asigurând o mai mare transparenţă şi cooperare între statele membre ale UE. Totuşi, pentru intermediarii financiari aceasta va presupune un efort suplimentar.
Pe scurt, Directiva FASTER, vizează:
Introducerea unui Certificat digital de rezidenţă fiscală al UE (eTRC): atât pentru persoane fizice, cât şi pentru cele juridice, emis de statul membru de rezidenţă în termen de o zi lucrătoare de la depunerea cererii. eTRC ar urma să aibă un conţinut şi un format comun care să fie emis/verificat în mod digital de către toate statele membre, se menţionează în comunicat.
Stabilirea unor proceduri de restituire a impozitelor reţinute: statele membre pot alege între un sistem de "reducere a impozitului reţinut la sursă" şi un sistem de "rambursare rapidă", sau o combinaţie a acestora.
Standardizarea obligaţiilor de raportare: prin crearea unui registru naţional al intermediarilor financiari certificaţi, pentru a standardiza obligaţiile de raportare şi a asigura conformarea cu noile cerinţe.
Trendul va deveni normalitate
Consiliul CE a prelungit termenul iniţial pentru intrarea în vigoare a directivei, de la 1 ianuarie 2027 la 1 ianuarie 2030, dar ceea ce deschide Directiva FASTER este un drum fără întoarcere. Vor exista proceduri mai rapide de restituire a anumitor impozite, în viitorul apropiat, mai ales a celor aplicate câştigurilor din investiţii. Şi, chiar dacă vorbim despre o propunere de directivă, este foarte posibil să asistăm la situaţii în care unele state UE vor fi pioniere în aplicarea prevederilor şi vor deschide un trend ce va deveni normalitate mai devreme de anul 2030.