OTP Bank România urmează să lanseze, săptămâna aceasta, o soluţie pe termen lung pentru clienţii cu credite afectaţi de aprecierea francului elveţian, program aprobat, recent, de acţionarul băncii.
În cadrul programului, clienţii vor beneficia de o reducere a ratelor lunare, acestea urmând să ajungă la o valoare cel mult similară cu cea de la finalul anului trecut, după cum a spus, recent, László Diósi, CEO al băncii.
Constantin Mareş, Manager Proiect Program CHF OTP Bank România, ne-a spus că debitorii pot beneficia de un discount semnificativ al creditului, înaintea conversiei în lei sau în euro. Domnia sa a mai adăugat: "Programul se adresează clienţilor bun platnici, cu restanţe mai mici de 90 de zile. Vrem să includem în program cât mai mulţi clienţi. Cei care nu sunt eligibili pot deveni, dacă îşi plătesc o parte din restanţe, astfel încât să ajungă la o întârziere de sub 90 de zile. Campania se va desfăşura pe o perioadă de trei luni".
Domnul Mareş nu a dorit să precizeze cât de mare poate fi discountul aplicat creditelor în CHF, însă a spus că "cifra e semnificativă", adăugând că banca a discutat conceperea programului cu asociaţiile de consumatori şi cu ANPC.
Constantin Mareş a preferat să nu comenteze asupra iniţiativei legislative de impunere a conversiei creditelor în CHF, aflată în dezbatere în Camera Deputaţilor, însă este de părere că propunerea OTP Bank este mai avantajoasă pentru clienţi din mai multe motive: "Pentru că este personalizată, se adresează clientului în funcţie de nevoia lui. Unii au mai multe probleme, alţii mai puţine, probleme diferite. În plus, iniţiativa legislativă este una de durată redusă, acoperă un an de zile, iar, din calculele făcute de noi, s-ar adresa unui număr de 3000 de clienţi din portofoliul OTP Bank, pe când soluţia noastră se adresează tuturor celor 10.500 de clienţi care au credite în franci elveţieni".
Managerul de Proiect pe Programul CHF a ţinut să precizeze că banca a luat deja anumite măsuri temporare de reducere a presiunii asupra clienţilor afectaţi de această criză: "Printre acestea, aş menţiona faptul că au fost reduceri temporare ale ratei dobânzii, ale marjei cu până la 1,5-2 puncte procentuale. În plus, aplicarea indicelui LIBOR, devenit negativ, a ajutat în scăderea ratei pe care clientul a avut-o de plătit.
Aceste măsuri, care au fost implementate în ianuarie, au avut un impact în reducerea veniturilor băncii cu peste un milion de lei pe lună. Noi deja am absorbit o parte din impactul creat de acestă apreciere neaşteptată a francului elveţian.
OTP Bank a mai avut discuţii individuale cu clienţii care au avut dificultăţi la plata ratelor creditelor, încă din 2009".
Soluţiile nu au fost standard pentru toată lumea. Domnul Mareş a exemplificat: "Putem oferi o perioadă de graţie la plata creditului, dacă clientul are o problemă temporară. Dacă problema nu este temporară, atunci negociem restructurări ale datoriei pe un termen mai lung. Analizăm fiecare situaţie în parte şi venim cu o soluţie care să rezolve problema comună. Şi noi suntem afectaţi atunci când clientul nu îşi mai plăteşte creditul".
Clienţii au intentat băncilor numeroase procese referitoare la clauzele din contracte, în special cele pentru creditele în CHF, iar OTP Bank nu a fost ocolită.
"Avem procese cu anumiţi clienţi pentru aceste credite", ne-a spus domnul Mareş, adăugând: "Majoritatea proceselor finalizate, în sensul că s-au decis la ultima instanţă, au fost câştigate de către bancă. În ceea ce priveşte conversia la o rată de schimb istorică sau alta decât cea curentă, avem un singur caz în care banca a pierdut, iar în acest caz instanţa a decis împărţirea riscului valutar între bancă şi client. Repet, majoritatea proceselor legate de conversie le-am câştigat, dar asta nu ne-a oprit să lansăm acest program, pentru că vrem să facem primul pas în restabilirea relaţiei normale dintre bancă şi client.
Nu considerăm că ne avantajează faptul că există clienţi nemulţumiţi care ne-au dat în judecată, chiar dacă în final ajungem să câştigăm.
Nu dorim să avem astfel de relaţii tensionate cu clienţii.
Până la urmă, banca a pornit în relaţia aceasta cu inima deschisă, a împrumutat bani, a ajutat clientul să-şi cumpere o casă sau un bun de care avea nevoie. Vrem ca, în continuare, să nu existe animozităţi. Este o relaţie de lungă durată, sunt credite pe 25-30 de ani, unde nu este normal să te lupţi cu clientul.
Acum, acţionarul îşi asumă o pierdere foarte mare, ca urmare a implementării acestui program, însă considerăm că lucrurile acestea se vor întoarce în timp şi vom avea mai mult business".
Bancherul recunoaşte că, în momentul de faţă, conflictul dintre clienţi şi bănci a ajuns la un punct avansat. Domnia sa ne-a declarat: "Cum spuneam, OTP Bank deja a luat anumite măsuri care au încercat să detensioneze şi să aplaneze această problemă. Pe de altă parte, dacă încercăm să privim obiectiv, pentru un acţionar, asumarea unei astfel de pierderi nu este uşoară. Sunt procese care durează, sunt calcule pe care trebuie să le facem, stakeholderi pe care trebuie să-i convingem. La momentul acesta, suntem în măsură să avem programul aprobat. Rezultatele acestei campanii au fost incluse în rezultatele la nivel grup, s-au şi anunţat aceste rezultate. Acţionarul îşi asumă o pierdere de aproximativ 400 de milioane lei. Nu este uşor să absorbi o astfel de pierdere".
Unul dintre subiectele fierbinţi la ordinea zilei este legea dării în plată, adoptată recent. Constantin Mareş a fost precaut în declaraţiile pe această temă: "Am văzut că sunt foarte multe emoţii în discuţiile pe subiectul acesta. Şi noi, ca şi celelalte părţi implicate, ne dorim să avem nişte clienţi care să-şi poată plăti ratele şi să nu aibă probleme. Credem că, prin programul de conversie, vom rezolva multe din semnele de întrebare pe care le ridică inclusiv această lege a dării în plată. Faptul că oferim discount semnificativ, faptul că eliminăm riscul valutar şi ajungem la o rată mai bună între valoarea ipotecii faţă de valoarea creditului, credem că, implicit, rezolvă şi această problemă.
Dacă legea va fi promulgată, atunci noi vom avea mai puţine cazuri de clienţi care vor veni să ne pună activul în braţe.
Legea poate fi o problemă pentru sistemul bancar pentru faptul că pot exista mulţi clienţi care nu neapărat au probleme, dar vor decide că e mai bine să scape de aceste active.
Consider că parteneriatul dintre bancă şi client trebuie dus până la capăt.
Atât timp cât împreună am ajuns aici, împreună ar trebui să mergem mai departe, nu ar trebui să fie descărcate problemele asupra băncilor. Da, trebuie să fie o relaţie echilibrată, iar consumatorul trebuie să fie protejat pentru că băncile au o forţă mai mare. Pe de altă parte, nu trebuie să cădem în capcana de a inversa echilibrul de forţă, pentru că statul este mai puternic decât băncile şi poate să strice acest echilibru".
Potrivit domnului Mareş, sistemul bancar va trece, în continuare, printr-o consolidare: "2015 a fost un an dificil. În afară de aceste exacerbări ale conflictelor între consumatori şi bănci, a fost un an în care s-au materializat primele fuziuni şi acesta a fost momentul de cotitură, care a marcat schimbarea pentru următorii ani".
Fuziunea dintre OTP Bank România şi Banca Millennium şi integrarea acesteia din urmă în structura primeia a fost finalizată, luna trecută.
1. Iar minciuni
(mesaj trimis de Dragos în data de 07.12.2015, 09:34)
In data de 20 decembrie la trib Bucuresti a-ti pierdut 7 procese privind inghetarea cursului. De ce nu amintiti si de sutele de procese pierdute privind clauzele abuzive din contracte?
Oricum procesul privind clauzele abuzive intentat de ANPC l ati pierdut pe fond si probabil asa va fi si sentinta definitiva.....santeti stransi cu usa si acum dupa un an reactionati....Cei ce vor accepta oferta OTP de conversie la acest curs vor suspina peste cativa ani. Cati clienti au primit in conturi CHF in 2007 2008?
1.1. Ei, au utiat (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de paul anton în data de 07.12.2015, 09:53)
Ei, daca guvernatorul fara niciun fel de drepturi si obligatii al BNR "a uitat", ei, niste neica nimeni pot uita de toate procesele in care au pierdut... e greu de tinut minte cand o primesti in barbie, iar si iar si iar.... De asemenea este interesant ca astia ajuta doar pe cei care mai pot duce ratele cu greu. Dar cei care se chinuie trebuiesc impuscati, nu? O sleahta de hoti uituci, cui sa-i ceri ceva?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Gigel în data de 07.12.2015, 13:03)
Au facut un swap si tu ai primit lei sau euro in cont, in baza unui credit in franci. Nu e nimic anormal, nici o frauda... ;)
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.12.2015, 14:09)
Cu toate acestea, au dublat marjele contractelor in 2010. Riscul valutar, plasat integral clientului nu a mai putut fi compensat de riscul de dobanda, pe care banca a refuzat sa si-l asume. Culmea, clientii au fost acuzati de lacomie de catre bancheri, dar se demonstreaza in instante ca au existat clauze abuzive. Aici e frauda!
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.12.2015, 15:08)
Gigele sa iti dau o mentosana sa o SUGI!!! ... cum nu e nimic in aceasta problema? ... pe cine crezi tu ca poti prosti? ... iti spun eu ce zice codul civil ... debitorul este tinut sa inapoieze datoria in aceeasi specie ... aceeasi cantitate si calitate ... iar tu imi vorbesti de SWAP??? ... pai atunci ii dau si eu datoria in SWAP nu??? ... dar in lei si nu chf ... ca chf nu a avut DELOC cand a facut SWAP-ul de care vorbesti!!! .... si cum banca nu s-a expus direct pe chf ... ci pe swap ... atunci ii returnez lei ... in aceeasi cantitate si calitate ca la momentul CREARII DATORIEI !!! ... nu ti se pare corect si echitabil ? ... asa ca suge-o in continuare cu swap-ul tau ... stii tu la ce ma refer ... printre altele ... si la MENTOSANA!!!
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de Gigel în data de 07.12.2015, 17:42)
Valeleu voinicii mei, grea treaba cu inteles chestiile astea cu credite, monede, bani, etc... Atunci nu a avut lumea nimic cu faptul ca in credit scria CHF si in cont au ajuns Euro sau Lei la cursul zilei, le-a convenit, numai acum se rascoala...
2. Minciuni
(mesaj trimis de anonim în data de 07.12.2015, 10:33)
Toate bancile fac ceva in acest sens numai Credit Europe Bank este scoasa din calcul, nu am auzit oe nimeni vorbind de aceasta baca , pe acesti bankeri nu ii contoleaza nimeni Credit Europe Bank este scoasa din calcul?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de kolo în data de 07.12.2015, 15:00)
Sigur e ceva legat de masoni, Groeningen, Isarescu, FMI, BNR, Ciolanis sau Bilderberg. Logic.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.12.2015, 15:14)
Nu la decembrie 2014 se raporteaza clientii, cand plateau rate cu 75-90% mai mari decat cele initiale. Contrar a ceea se crede, nu se raporteaza nici macar la momentul acordarii creditului. Ei urmaresc recuperarea sumelor incasate abuziv de catre OTP ca urmare cele a majorarii in 2010 a marjei fixe din contract. Discount-ul oferit trebuie sa acopere aceasta pierdere a clientilor, care nu afecteaza profitul urmarit de banca la acordarea creditului. Altfel, debitorii vor prefera sa astepte decizia definitiva in procesul ANPC vs. OTP, castigat pe fond in favoarea clientilor. Mai departe, o conversie in lei presupune asumarea de catre clienti a unei pierderi determinate calcularea soldului la valoarea CHF de astazi. Cat va suporta banca din riscul valutar? Discount-ul mediu vehiculat este de 21%. Insuficient! Pentru o impartire echitabila a riscurilor (50% clienti-50% banca) rezulta din calcule o valoare necesara a discount-ului de 29%-36%. Conversia oferita de BT/VB, dupa o formula simpla si clara, cu discount general si recuperarea comisionului de risc, a fost mai aproape de adevar. Daca banca nu poate suporta in acest moment costuri mai ridicate, exista solutii intermediare, precum dobanzi fixe pe o anumita perioada de timp sau marje usor mai scazute decat cele de pe piata.
Totusi, de apreciat ca OTP are o reactie in intampinarea clientilor, fie ea si intarziata, spre deosebire de multe alte banci aflate in aceeasi situatie. Insa, declaratiile nu sunt total sincere, asa cum se demonstreaza mai sus. Simpla reclama, PR-ul, marketing-ul nu mai sunt suficiente astazi, fara o abordare sincera a relatiei cu debitorii si acordarea respectului cuvenit clientilor, care se va intoarce sub forma de respect, dar si de profit si cota de piata, catre profesionist.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.12.2015, 15:26)
si ce trebuie sa faca acel imprumutat in chf ca sa beneficieze de reducere ratelor sa renunte la proces cumva ia spuneti domnilor bancheri e adevarat nu