Acţiunile TeraPlast (TRP) au înregistrat o scădere de peste 7% de la începutul anului şi până acum, în contextul în care piaţa principală, reprezentată de indicele BET a crescut cu 13,9%. În ultimele 12 luni, TeraPlast a avut o scădere pe grafic de 3,6%, în timp ce indicele BET a crescut cu 22,8%. Scăderea a venit ca urmare a evoluţiei acţiunii pe un trend lateral, în cadrul căruia TRP a evoluat între o linie de suport şi rezistenţă situate la nivele de circa 0,45 lei şi 0,6 lei/acţiune, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
TeraPlast SA a raportat, săptămâna aceasta, rezultate mixte pentru primele nouă luni ale anului, anunţând o creştere a veniturilor din vânzări, în timp ce rezultatul net continuă să înregistreze pierderi. Societatea şi-a redus şi previziunile pentru anul 2024, în contextul în care noile achiziţii au crescut semnificativ cheltuielile companiei.
Grupul TeraPlast este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Sud-Est. Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova, companiile Grupului Wolfgang Freiler şi Somplast. Principalele linii de business ale grupului sunt sistemul de Instalaţii, Granule, Ambalaje şi Ferestre.
Acţiunile companiei sunt incluse în indicele de referinţă BET al Bursei de Valori Bucureşti, în indicii Small Cap şi Global All Cap ai FTSE Russell şi în indicii MSCI Frontier IMI (Investable Market Index).
La jumătatea anului 2024, principalul acţionar al companiei era Goia Dorel - preşedintele Consiliului de Administraţie, în timp ce Fondul de Pensii Administrat Privat NN avea o deţinere de 12%. Restul acţiunilor sunt deţinute în proporţie de 23,2% de persoane juridice şi 17,9% de persoane fizice.
• Rezultate sub aşteptările analiştilor
Pentru primele nouă luni ale acestui an, TeraPlast a raportat o cifră de afaceri consolidată în creştere cu 32% faţă de aceeaşi perioadă din 2023, aceasta însumând 681 de milioane de lei, în timp ce EBITDA s-a menţinut la un nivel similar, fiind de 45,2 milioane de lei. Creşterea veniturilor a venit ca urmare a majorării cu 49% a volumelor vândute faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Volumele vândute au însumat 84.624 tone şi au fost cu peste 12% mai mari faţă de toată cantitatea vândută în cursul anului 2023. Vânzările din afara României au avut o pondere de puţin peste 25% din cifra de afaceri consolidată.
Cele mai mari creşteri procentuale ale veniturilor s-au înregistrat în zona de Ambalaje (86,8 milioane de lei; +163% în ritm anual), în timp ce linia de Instalaţii rămâne segmentul cu cea mai mare pondere în cifra de afaceri (485,7 milioane de lei; +25%). Segmentul de Ambalaje flexilibe a fost impulsionat de evoluţia foliei stretch Opal, care a reuşit să livreze în primele nouă luni circa 8.600 de tone de folie. Acestui segment i se va adăuga şi Optiplast Croaţia după ce se va aproba în AGA din 14 noimebrie.
Rezultatul operaţional al societăţii a însumat 11,3 milioane de lei, fiind în scădere cu 44,1% faţă de anul trecut, în contextul în care cheltuielile operaţionale au crescut cu 37%, totalizând 685,8 milioane de lei. Printre factorii care au dus la dinamica în creştere a cheltuielilor operaţionale au fost cheltuielile nerecurente generate de extinderea geografică şi impactul demarării business-ului de folii stretch Opal.
De asemenea, societatea a cunoscut o creştere importantă a cheltuielilor cu dobânzile, care au reprezentat acum 13,6 milioane de lei (+42,6%).
Societatea a obţinut un rezultat net în pierdere de 6,9 milioane de lei, faţă de profitul de 6,8 milioane de lei din 2023. Managementul a estimat că pierderea se va menţine şi la sfârşitul anului.
Rezultatele au fost sub aşteptările analiştilor de la Swiss Capital, care au estimat o cifră de afaceri de 697,4 milioane de lei (+2,4% vs rezultate) şi un rezultat net de 5,5 milioane de lei profit - cu mult mai sus faţă de pierderea înregistrată de companie.
• Estimări actualizate pentru 2024
Printre cele mai importante ştiri se numără anunţul companiei de achiziţie a unui pachet majoritar din Optiplast - al treilea cel mai mare producător de ambalaje flexibile din Croaţia, fiind similară ca tehnologie şi produse cu TeraBio Pack. Principalul avantaj al companiei este localizarea, care se află mult mai aproape de pieţe precum Italia, Grecia şi Austria, ceea ce îi va permite Grupului concentrarea pe pieţe mai dinamice şi mature.
Acţionarii companiei au participat la o majorare de capital încheiată recent cu succes, în cadrul căreia TeraPlast a reuşit să strângă 20 de milioane de euro, în vederea susţinerii planurilor de dezvoltare, notează TradeVille.
De asemenea, în ultimele trei luni, TeraPlast a fost unul dintre participanţii la conferinţa trimestrială Quarterly Report, reprezentată de CEO-ul companiei, Alexandru Stânean. TeraPlast a discutat despre planurile sale de extindere şi achiziţii, menţionând că în perioada următoare vede o oportunitate pe piaţa europeană, pe care va dori să o valorifice inclusiv prin suma strânsă în cadrul majorării de capital. Compania a mai subliniat că se aşteaptă ca pe termen lung, achiziţiile şi extinderile din prezent, să fie recunoscute de investitori şi să se reflecte direct în preţul atiunii.
TeraPlast şi-a actualizat estimările pentru întregul an, prezentând o cifră de afaceri mai mare faţă de cea planificată iniţial, însă a anunţat că va avea pierderi la sfârşitul anului, faţă de aşteptările iniţiale de 10 milioane de lei profit. Astfel, la sfârşitul lui 2024, TeraPlast estimează că va atinge venituri din vânzări în valoare de 883,7 milioane de lei (+31,4% vs 2023), iar rezultatul net va marca o pierdere de 14 milioane de lei (vs 1,1 milioane de lei profit în 2023) şi mult mai mic faţă de estimările iniţiale de 10,6 milioane de lei profit. Această dinamică vine pe fondul extinderii Grupului prin achiziţii externe şi creşterea capacităţii de producţie, în timp ce au persistat provocări care au limitat profitabilitatea.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TeraPlast
Oportunităţi
- Nivel de infrastructură redus în România: În România, există încă oportunităţi semnificative pe piaţă datorate lipsei de conectivitate a populaţiei la reţeaua naţională de apă şi canalizare. Potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, aproape 30% din populaţia ţării nu este încă racordată la aceste servicii, iar această situaţie reprezintă o problemă cu care Uniunea Europeană insistă constant.
- Oportunităţi în exterior: TeraPlast a început să se extindă şi peste hotarele României, cumpărând deja companii din Republica Moldova, Austria şi Ungaria.
Riscuri
- Costuri cu materialele: Războiul a dus la o volatilitate foarte mare pe piaţa materialelor de construcţii, problemă cu care s-a confruntat şi compania Teraplast.
- Lipsa de materii prime locale: Industria petrochimică nu este una dezvoltată în România, ceea ce creează necesitatea de a importa majoritatea materiilor prime de care are nevoie compania. De asemena, se importă până şi materialul reciclat, întrucât la nivel naţional procesul de sortare nu este unul dezvoltat;
- Administraţia publică: Compania este puternic impactată de deciziile luate în cadrul proiectelor de infrastructură, lucru care poate influenţa rezultatele financiare ale TeraPlast, dacă instituţiile publice din România nu pot organiza aceste proiecte.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: BVB, TeraPlast, raport societate, bvbresearch, tradingview.com, platforma Tradeville.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului