Companiile europene aleg să se extindă din cinci motive principale, potrivit studiului "Corporate overseas expansion - opportunities and barriers", publicat de the Economist Intelligence Unit (EIU) şi comandat de TMF Group, o companie internaţională ce oferă servicii de outsourcing.
Principalele motive pentru care companiile europene se extind pe noi teritorii sunt: accesarea unor noi pieţe pentru produse şi servicii (74%); pentru a câştiga cotă de piaţă pe noi teritorii (70%); pentru a reduce costurile implicate de producţie (50%); pentru a găsi noi pieţe de desfacere, evitând astfel concurenţa de pe piaţa autohtonă (46%); pentru a găsi noi angajaţi şi competenţe (46%).
"Un număr din ce în ce mai mare de companii europene vizează extinderea, ca parte a strategiei lor de dezvoltare şi pentru a atrage noi angajaţi. Cu toate acestea, extinderea pe noi teritorii poate fi un proces lent şi costisitor - fie că e problematică găsirea oamenilor potriviţi sau înţelegerea mediului de business în ce priveşte sistemul legal şi fiscal", a declarat Juraj Gerzeni, director regional al EMEA TMF Group.
În ce priveşte extinderea unei companii, este crucial "să fim conştienţi de importanţa adaptării operaţiunilor noastre la complexităţile pieţelor individuale - de la strategiile de vânzări la respectarea culturii şi până la practicile locale legate de resurse umane - şi totodată să ne menţinem principiile operaţionale de bază", precizează Jose Papa Neto, director al companiei WGSN, specializată în identificarea şi analiza trendurilor.
Potrivit sursei citate, Principala problemă de ordin legal cu care se confruntă companiile europene care se extind o constituie protecţia datelor şi reglementările referitor la confidenţialitate de pe noile pieţe. Din punctul de vedere al resurselor umane şi al salarizării, dificile s-au dovedit cutumele, practicile şi legile privind angajarea. Cât despre problemele legate de contabilitate, cea mai gravă este birocraţia excesivă din sistemul de taxe.
Ca atare, cel puţin jumătate din companiile europene care se extind recurg la asistenţa specializată oferită de alte firme în domeniul contabilităţii, în cel legal şi în ce priveşte taxele. Peste 60% din respondenţii din UE spun că ei contează pe resursele furnizate de guvernul local şi/sau de Camera de comerţ pentru a obţine asistenţă în ce priveşte HR-ul, administrarea şi salarizarea. Tot pentru a acoperi aceste domenii, aproape o treime dintre respondenţi apelează la proprii angajaţi, dar şi la consilieri externi.
"Cum firmele europene care se extind pe noi teritorii se confruntă cu dificultăţi legate de forţa de muncă locală, directorii recurg la externalizarea serviciilor. Această tendinţă nu se limitează la extinderea companiilor din UE. Firme de pe alte continente se confruntă cu probleme similare în România (nu reuşesc să ajungă la potenţiali angajaţi potriviţi) şi apelează la companii internaţionale prezente pe piaţa autohtonă pentru a obţine asistenţă specializată în ce priveşte contabilitatea, asistenţa fiscală, resursele umane şi salarizarea", a conchis Camelia Niţă, Managing Director of TMF Group România.
La realizarea acestui studiu au participat 33 de directori financiari, 31 de directori de operaţiuni, 31 de directori ai departamentelor legale, 30 de directori ai departamentelor de achiziţii şi 30 de directori ai departamentelor de salarizare. Companiile care au răspuns invitaţiei de a participa la realizarea acestui studiu sunt active în industria prelucrătoare (16%), IT & tehnologie (16%), servicii profesionale (16%), servicii financiare (11%), retail (8%), transport şi turism (6%), construcţii şi imobiliare (5%), energie şi resurse naturale (5%). Din companiile incluse în studiu, 80 au un venit anual de mai puţin de 500 de milioane de dolari, iar 75 au un venit anual de cel puţin 500 de milioane de dolari.