La început de septembrie Teatrul Naţional "I.L.Caragiale" a deschis, la sediu, o nouă stagiune teatrală după ce, precedenta stagiune - 2023-2024, care a marcat şi aniversarea a 50 de ani de când instituţia îşi desfăşoară activitatea în actuala clădire, s-a dovedit a fi una remarcabilă: în cele 10 luni de activitate (septembrie 2023-iunie 2024) au văzut lumina rampei pe scenele TNB 10 premiere, confirmând faptul că prima scenă a ţării se află într-unul din cele mai efervescente momente ale sale. În toată această perioadă, gradul de ocupare a sălilor a depăşit procentul de 80%, majoritatea spectacolelor din repertoriu fiind sold-out încă din primele momente ale punerii în vânzare a biletelor...
Debutul noii stagiuni a fost marcat de prezenţa de mare impact a Teatrului Naţional "I.L.Caragiale" la cea de a IX-a ediţie a Reuniunii Teatrelor Naţionale Româneşti de pe ambele maluri ale Prutului, de la Chişinău, cu trei spectacole reprezentative din repertoriul curent al TNB, care au fost aplaudate la scenă deschisă de publicul entuziast din capitala Republicii Moldova: REGELE MOARE , GERTRUDE şi LA CÂŢIVA OAMENI DISTANŢĂ DE TINE.
Spectacolul TNB EVADAREA TĂCUTĂ, regizat şi interpretat de actriţa Oana Pellea, s-a bucurat de un binemeritat succes de prestigiu cu ocazia celor două reprezentaţii speciale susţinute în septembrie la Theâtre des Capucins din Luxemburg.
În 4 octombrie a avut loc prima premieră a noii stagiuni: spectacolul-document PROCESUL LUI EICHMANN de Motti Lerner, regizat de actorul MIHAI CĂLIN (debut regizoral !) şi prezentat în premieră mondială la Sala Atelier a TNB. ,,PROCESUL LUI EICHMANN este o piesă despre un eveniment care a avut loc în Israel în 1961. Dar scopul piesei nu este acela de a reconstitui evenimentul ca pe o lecţie de istorie. Are cu totul alte scopuri, mai importante: unul moral, unul educaţional şi unul social. (...) Această piesă este o declaraţie morală care, în vremurile de azi, este extrem de necesară pentru întreaga lume"- astfel defineşte dramaturgul Motti Lerner mesajul piesei sale. Necesară lecţie de istorie, dar şi apel la trezirea conştiinţelor pentru a împiedica o nefastă repetare a ei, piesa PROCESUL LUI EICHMANN, transpusă scenic cu o intensă participare emoţională de o excelentă echipă de actori, se adresează deopotrivă spectatorilor adulţi şi adolescenţilor, elevilor de liceu şi profesorilor lor. Nu întâmplător spectacolul Teatrului Naţional cu PROCESUL LUI EICHMANN a fost realizat în cadrul Programului tnb.edu - program derulat din convingerea că Teatrul, prin excelenţă o artă a întâlnirii, poate completa şi acoperi o latură importantă în procesul educativ, cea emoţional-cognitivă şi a experienţei directe. https://www.tnb.ro/ro/procesul-lui-eichmann
Care sunt, însă, cele mai recente noutăţi ale stagiunii în curs?
Revenirea, după 32 de ani, a regizorului ANDREI ŞERBAN, la Teatrul Naţional, pentru a monta, pe scena Sălii Studio, piesa MARY STUART de Robert Icke "... nu este doar o premieră, ci un eveniment cultural de mare amploare. Spectacolul MARY STUART vine cu promisiunea unei explorări intense a marilor conflicte istorice şi personale, sub bagheta unui regizor care şi-a lăsat amprenta asupra teatrului mondial. Acesta este un moment important pentru teatrul românesc, marcând revenirea unui maestru care continuă să fascineze şi să provoace noi generaţii de spectatori"- afirmă jurnalistul Radu Caranfil (Puterea, 20 sept. 2024).
Iar Andrei Şerban declară în interviul acordat recent lui Horia Ghibuţiu (revista New Money, 11 oct. 2024): «Revin după 30 de ani la Naţional cu un proiect extrem de ambiţios - MARY STUART, o adaptare actuală după faimoasa piesă istorică a lui Schiller. E drama a două femei puternice, Mary şi Elizabeth - două regine, a Scoţiei, şi, respectiv, a Angliei. Ambele ajung la o confruntare cu cele mai extreme consecinţe ale puterii. Mary e prizonieră, deoarece a complotat să obţină coroana Angliei, iar Elizabeth, deşi e pe tron, se simte, la rândul ei, captivă, dependentă de voinţa mulţimii, de manipulările politicienilor corupţi sau prizoniera propriilor ambiţii de putere. Concluzia: "Coroana regală e o celulă de închisoare cu bijuterii". O piesă despre situaţia acestor femei, fascinate una de cealaltă, prinse într-o reţea complexă de atracţie, rivalitate şi gelozie. O naţiune divizată, când istoria îşi pierde sensul şi totul pare condus de şansă, un adevăr al tuturor timpurilor, cât şi al momentului pe care îl trăim în prezent.»
Şerban a fost întotdeauna atras de reinterpretările contemporane ale marilor texte clasice, iar colaborarea cu Robert Icke, unul dintre cei mai talentaţi regizori britanici ai generaţiei sale, reprezintă o întâlnire de vârf între două viziuni teatrale diferite. MARY STUART în regia lui Robert Icke a avut premiera la Almeida Theatre din Londra în 2016, iar combinaţia de scenografie modernă, limbaj accesibil şi teme atemporale a contribuit la succesul critic al piesei.
Iată şi echipa de actori şi realizatori ai acestei viitoare premiere a Naţionalului :
RALUCA APRODU, NICOLETA LEFTER, OFELIA POPII, FLORIN AIOANE, CLAUDIU BLEONŢ, MARIUS BODOCHI, MIHAI CĂLIN, MIHAI CALOTĂ, FLORIN CĂLBĂJOS, TUDOR CUCU DUMITRESCU, CONRAD MERICOFFER, ŞTEFAN MIHAI, CIPRIAN NICULA, EMILIAN OPREA.
Regia: ANDREI ŞERBAN; Regizor asociat: DANA DIMA;
Decor: HELMUT STURMER; Costume: CORINA GRĂMOŞTEANU; Muzica: ALEXEI ŢURCAN;
Video: ANDREI COZLAC; Lighting design: CRISTI NICULESCU.
Premiera românească a acestei piese va avea loc în zilele de 12 şi 13 decembrie 2024, fiind precedată - aşa cum ne-a obişnuit Andrei Şerban - de o serie de "avanpremiere".
Regizorul FELIX ALEXA este deja un obişnuit al scenelor Naţionalului , unde îl vom regăsi şi în această stagiune cu o montare a piesei într-un act ÎN LARGUL MĂRII, a dramaturgului polonez Slawomir Mrozek. Textul a fost scris în anii 1960, când cenzura era instaurată în Polonia, autorul fiind obligat să găsească diverse căi ocolite prin care să îşi poată exprima convingerile împotriva regimului sovietic. Această comedie neagră urmăreşte aventura a trei naufragiaţi care încearcă să găsească o modalitate democratică de a decide care din cei trei va fi sacrificat pentru ca ceilalţi doi să supravieţuiască... Dilema etică e susţinută de argumente din ce în ce mai neobişnuite, până când intervenţia unui poştaş în trecere şi a unui bătrân slujitor duc piesa într-o exagerare amuzant-suprarealistă, cu un deznodământ neaşteptat.
În rolul celor 5 personaje masculine, regizorul Felix Alexa (care semnează şi ilustraţia muzicală şi lighting design) i-a distribuit pe actorii ŞERBAN PAVLU, EMILIAN MÂRNEA, ANDREI FINŢI, EDUARD CÎRLAN şi pe ....VICTORIA DICU ( !). Decoruri : ŞTEFAN CARAGIU. Costume : LILIANA CENEAN.
O altă prezenţă regizorală aşteptată este cea a tânărului artist Botond Nagy, care a montat pentru prima oară pe o scenă a Naţionalului bucureştean în martie 2023 spectacolul CUVÂNTUL PROGRES ROSTIT DE MAMA SUNA TERIBIL DE FALS de Matei Vişniec. Botond Nagy începe în luna noiembrie repetiţiile unui text extrem de provocator - PROOROCUL ILIE, al unui un alt dramaturg polonez contemporan, Tadeusz Slobodzianek • . (n. în 1955, Slobodzianek este totodată regizor, critic teatral, pedagog şi director al Teatrului Dramatic din Varşovia, autor, printre altele, şi al foarte cunoscutei piese Clasa noastră, jucată de câteva teatre din România). Premiera este estimată pentru luna februarie 2025.
În decembrie vor începe repetiţiile la SECUNDAR, un nou spectacol de autor al ALEXANDREI BADEA, dramaturg şi regizoare a propriului text.
«Întâlnirea cu trupa TNB în timpul repetiţiilor de la ,,Exil" şi comunicarea pe care am avut-o cu actorii mi-au inspirat un nou proiect, pe un text pe care l-am scris pentru ei - povesteşte Alexandra Badea. Tema spectacolului este criza existenţială, secretul, refularea, sentimentul de culpabilitate, trauma colectivă care a sudat sau dezintegrat un grup, fragilitatea, solidaritatea, individualismul. Este povestea unei comunităţi de persoane care lucrează împreună de mulţi ani, perturbată de un eveniment care provoacă o înlănţuire de conflicte. Evenimente din trecut reapar sub forma unor flash-back-uri, în care descoperim toxicitatea şi complexitatea relaţiilor dintre ei, jocurile de putere, de dominare, ambiguitatea, dificultatea de a separa planul intim de planul profesional».
Regizorul VICTOR IOAN FRUNZĂ revine, la rândul lui, după o lungă absenţă de pe scenele Naţionalului, cu un proiect ambiţios, bazat pe texte de Shakespeare, pentru care îşi pregăteşte de pe acum o distribuţie pe măsură. Vom reveni cu detalii, de îndată ce acestea vor fi definitivate.
Aşadar, seria spectacolelor incitante, susţinute de distribuţii dintre cele mai strălucite, continuă la Naţional şi în această toamnă, în aşteptarea aceluiaşi public entuziast cu care ne-am obişnuit în ultimele stagiuni.