Revoluţa inovaţiei tulbură sectorul de business-banking, la fel ca şi pe cel de consumer banking, iar băncile tradiţionale riscă să piardă un nou sector de clienţi în competiţia cu fintech-urile, arată raportul "Top Trends in Commercial Banking 2022" publicat recent de compania de consultanţă Capgemini. Potrivit Capgemini, mare parte din noile produse şi caracteristici digitale din banking s-au concentrat pe partea de consumatori persoane fizice, în timp ce serviciile pentru persoane juridice au fost uşor neglijate.
Raportul Capgemini arată că băncile îşi pot atrage din ce în ce mai mulţi clienţi persoane juridice prin investiţii în tehnologii noi sau chiar parteneriate cu fintech-uri. "Succesul băncilor retail va depinde de investiţii în noile tehnologii. Pandemia a pornit un proces de transformare a structurii costurilor şi de reducere a cheltuielilor", se notează în raport.
Potrivit acestuia, "noua eră" a bankingului vizează migrarea serviciilor în platforme speciale şi în acelaşi timp migrarea bazelor de date în cloud: "O infrastructură IT de bază robustă şi rezilientă va permite băncilor să lanseze sucursale exclusiv digitale. În timp ce tehnologiile digitale sunt critice, datele reprezintă unul din cele mai importante active ale băncilor, iar migrarea serviciilor în platforme va permite crearea de ecosisteme de date", mai arată Capgemini, adăugând că punerea accentului pe bazele de date subliniază nevoia băncilor pentru servicii avansate de cybersecurity.
Totodată, potrivit Capgemini, o temă importantă pentru bănci în 2022 o reprezintă investiţiile în "tehnologii emergente" precum 5G sau "finanţele descentralizate" (DeFi), "care ar putea contribui decisiv la această nouă eră a bankingului".
În privinţa competiţiei cu fintech-urile, raportul arată că băncile continuă să se confrunte cu presiune din partea acestui competitor când vine vorba de dezvoltarea noilor tehnologii şi adaptarea la acestea în relaţia cu clienţii. Această presiune creşte acum semnificativ în special pe sectorul de business-banking.
"În trecut, fintech-urile făceau paşi graduali în sectorul de banking comercial cu produse de nişă care să îmbunătăţească eficienţa proceselor, dar acum jucătorii noi oferă servicii comerciale firmelor după modelul pe care l-au folosit în serviciile bancare oferite persoanelor fizice. (...) Băncile sunt în mod special vulnerabile în ceea ce priveşte clienţii IMM. Acesta este un segment căruia din punct de vedere istoric i s-au oferit mai puţine servicii. Defapt, în prezent, peste 60% din IMM-uri nu folosesc partenerul bancar tradiţional pentru servicii de business cum ar fi serviciile de plăţi", arată Capgemini.
Raportul mai notează că partea de creditare a firmelor mici reprezintă nişa pe care fintech-urile au început agresiv să o curteze.
"Fintech-urile încearcă să ofere servicii financiare acolo unde instituţiile financiare tradiţionale nu o fac. Un sondaj care a vizat 300 de societăţi financiare - bănci şi fintech-uri deopotrivă - a arătat că instituţiile alternative de creditare precum firmele de plăţi şi cele ce oferă servicii de tipul «cumpără acum, plăteşte ulterior» au înregistrat cea mai rapidă creştere a cotei de piaţă pe segmentul creditare IMM din ultimii doi ani", arată raportul Capgemini.
Aceste noi firme de pe piaţa creditării au fost active în principal pe zona de credite mici, sub 50.000 de dolari, o zonă care nu este în mod special de interes pentru bănci, însă în ultima perioadă au început să iasă din aceasta şi să acorde într-o proporţie mai mare credite mai semnificative.
Pentru băncile tradiţionale, cea mai importantă tendinţă pentru următorii doi ani este investiţia în noi tehnologii, cu un accent special pe inteligenţă artificială pentru îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii şi a serviciilor oferite.
Totodată, băncile şi fintech-urile par să fie văzut diferite de către consumatorii de credite: 47% din fintech-uri observă o creşterii a apetitului de creditare, comparativ cu doar 28% în rândul instituţiilor financiare tradiţionale. Datele sunt notabile având în vedere un alt studiu efectuat de firma de consultanţă Roland Berger care arată că 86% din firmele de dimensiuni mici caută alternative la finanţările bancare clasice.
Post-Covid, instituţiile de creditare se concentrează în mod special, pentru noi venituri, pe oferirea de linii de credit pentru companii (31%), credite garantate (31%) şi împrumuturi pe termen lung (27%).
Potrivit Capgemini, băncile caută să atragă mai mulţi clienţi prin utilizarea de interfeţe şi aplicaţii de banking decât prin metodele tradiţionale şi prin sucursale fizice în condiţii de reducere de costuri.