Pe 19 iunie 2023 a avut loc Adunarea Generală a Acţionarilor TTS, în cadrul căreia s-a hotărât, printre altele, dobândirea a 100% din capitalul social al Decirom S.A. la preţul de 21,8 milioane de euro, precum şi contractarea unui credit de 11,5 milioane de euro pentru finanţarea acestei tranzacţii. De asemenea, acţionarii au aprobat suplimentarea bugetului de investiţii al TTS pentru anul în curs, până la 42 de milioane de euro, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
• Despre companie
Grupul Transport Trade Services este unul dintre cei mai mari transportatori de mărfuri din bazinul Dunării. Compania deţine cea mai mare flotă fluvială din România, cu o capacitate de peste 800.000 de tone, opt macarale plutitoare, precum şi terminale portuare proprii în şapte locaţii dunărene şi în Constanţa.
Activitatea TTS se desfăşoară pe trei segmente principale:
- Expediţie internaţională de mărfuri (produse agricole, minerale şi produse chimice);
- Transport fluvial;
- Operare portuară.
Fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţiei al TTS, Mihăilescu Alexandru Mircea, deţinea, la 31.12.2022, cea mai semnificativă parte din capitalul social, anume 25,30%, restul de 74,7% fiind împărţit între persoane fizice şi juridice. Din acţionariatul companiei mai fac parte nume importante, precum NN Group N.V., Pavăl Holding, Aegon Pensii şi Utilico Emerging Markets PLC (fond de investiţii listat pe bursa din Londra).
Sectorul transporturilor navale
Conform Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, în 2022, traficul total de mărfuri în porturile româneşti a înregistrat o creştere de 12% faţă de 2021, până la 77,5 milioane de tone. Este cel mai mare trafic de mărfuri înregistrat în istoria porturilor româneşti, lucru care reflectă tendinţa de creştere din ultimii ani.
Din totalul traficului, 79,5% reprezintă trafic maritim, iar 20,5% trafic fluvial. Totodată, traficul maritim a înregistrat o creştere de 16% în 2022, în timp ce traficul fluvial s-a menţinut în linie cu cel din 2021.
Pe grupe de mărfuri, cele mai semnificative creşteri se regăsesc în cazul seminţelor uleioase (69,7%), minereuri de fier şi deşeuri de fier şi oţel (47%) şi petrol brut (41,7%). La polul opus, scăderi ale traficului au fost observate în rândul minereurilor şi deşeurilor neferoase (69,7%) şi în rândul celulozei şi deşeurilor de hârtie (48%).
• Achiziţia Decirom şi suplimentarea bugetului de investiţii
Luni, 19 iunie 2023, a avut loc Adunarea Generală a Acţionarilor TTS, în cadrul căreia s-a decis, printre altele, achiziţia a 100% din capitalul social al Decirom S.A. pentru suma de 21,8 milioane de euro. De asemenea, acţionarii au aprobat contractarea unui credit în valoare de maximum 11,5 milioane de euro în vederea finanţării acestei tranzacţii, restul sumei fiind asigurat din surse proprii. Garantarea creditului se va face cu pachetul de acţiuni care urmează să fie dobândit.
De asemenea, TTS va realiza investiţii de până la 10 milioane de euro pentru dezvoltarea Decirom. În acest sens, acţionarii au aprobat investiţiile care vizează construcţia de spaţii de depozitare şi achiziţia de echipamente, în vederea consolidării bazei tehnice a companiei.
Pe ordinea de zi s-a regăsit şi achiziţia a două macarale plutitoare, destinate extinderii capacităţii de operare a Grupului TTS în portul Constanţa, în valoare de până la 11 milioane de euro. După cum a declarat şi Gabriel Ţecheră în cadrul întâlnirii cu investitorii TradeVille de pe 15 iunie, macaralele plutitoare reprezintă un activ foarte căutat pe piaţă, construcţia unui astfel de echipament putând să dureze şi până la trei ani din momentul primirii comenzii.
Ca urmare a multitudinii de proiecte de investiţii, acţionarii au decis suplimentarea bugetului de invesţii pentru anul în curs, vizându-se investiţii de până la 42 de milioane de euro.
Un alt subiect de pe ordinea de zi care trebuie adus în discuţie este schimbarea auditorului. Astfel, acţionarii prezenţi la AGA au aprobat numirea companiei E&Y ca auditor financiar al TTS pentru următorii doi ani, renunţând la serviciile Deloitte.
• TTS Investor Day la TradeVille
Recent, pe data de 15 iunie, Directorul de Guvernanţă Coporativă şi Relaţii cu Investitorii, Gabriel Ţecheră, a fost prezent la întâlnirea cu investitorii TradeVille, răspunzând întrebărilor acestora. S-a discutat, printre altele, despre poziţia favorabilă pe care o are compania în acest moment, la ce riscuri este supusă compania în momentul de faţă, perspectivele care se anunţă din ce în ce mai bune, politica de dividende, care rămâne la 45% din profitul individual anual al TTS, şi multe altele.
Poate unul dintre cele mai interesante subiecte dezbătute a fost modul de operare a TTS atunci când Dunărea scade până la un nivel redus, care împiedică navigarea în condiţîi normale. Pentru astfel de cazuri, cum s-a întâlnit, pe mici porţiuni, şi în 2022, Grupul TTS are nişte reguli de intervenţie bine stabilite, care prespun transportarea mărfii pe uscat, având înţelegeri cu contractori din toate ţările pe care le traversează. Totodată, compania are şi o politică de hedging, care îi permite să acopere astfel de costuri extra.
Acest tip de evenimente, în care aducem reprezentanţii companiilor mai aproape de clienţii TradeVille, vor deveni o certitudine, în vederea asigurării unei comunicări mai eficiente şi transparente între investitori şi antreprenori.
• Conducerea companiei mizează pe un an şi mai bun
Conducerea companiei a declarat că se aşteaptă ca transportul de cereale să crească în anul curent, comparativ cu anul 2022. Până la momentul actual, umiditatea din sol pentru recoltele de vară (grâu, orz, răpiţă) se află la un nivel foarte bun, ceea ce se poate concretiza într-o recoltă peste media ultimilor ani. De asemenea, ţările din regiune, inclusiv Ucraina, încă au stocuri mari de cereale din anii anteriori, aşteptând să vândă la preţuri mai bune. Operaţiunile cu produse agricole au reprezentat, şi în 2022, motorul creşterii Grupului TTS (+10,5% vs. 2021).
Cu toate acestea, compania se aşteaptă ca volumul de minereuri transportat să continue să aibă probleme din cauza lipsei cererii combinatelor de la Galaţi şi Tulcea. De menţionat este faptul că scăderea accentuată a preţului gazului natural, din ultima perioadă, ar putea duce la creşterea producţiei anumitor combinate.
La momentul actual, conform conducerii companiei, nu există semne care să ducă cu gândul la o posibilă creştere a costurilor pentru companie (preţul motorinei este în continuă scădere). Faţă de 21 iunie 2022, preţul petrolului Brent este, astăzi, cu 31,4% mai ieftin.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TTS
Oportunităţi
- Cererea susţinută pentru transportul fluvial, cât şi pentru operaţiunile portuare este prognozată să continue şi în 2023.
- Compania are o poziţie financiară solidă, aproximativ jumătate din tranzacţia Decirom (10,3 milioane de euro) urmând să fie plătită din surse proprii.
- Conducerea TTS îşi propune să distribuie anual dividende şi să mărească regulat cuantumul acestora.
- Acţionariat puternic, format din numeroase fonduri de pensii private şi de investiţîi.
- Bariere mari de intrare pentru concurenţi din pricina costului ridicat cu investiţia iniţială.
Riscuri
- Compania este dependentă de cele trei sectoare pentru care realizează expediţie şi transport fluvial: produse agricole, minerale şi produse chimice, care, la rândul lor, sunt afectate semnificativ de preţurile energiei şi de cotaţiile de pe bursa de mărfuri.
- În cazul unei secete, care a fost prezentă şi în anii anteriori, condiţiile de navigare pe Dunăre ar putea fi îngreunate, ceea ce ar conduce la scăderea volumului transportat de companie şi costuri mai mari de operare.
- Încetarea războiului din Ucraina şi restabilirea vechilor rute de transport al produselor ar putea conduce la o scădere a volumului de produse agricole transportat.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte companie, BVB, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, TradingEconomics.
------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual. Lista potentialelor conflicte şi interese Nu există instrument financiar fără risc.