TradeVille: AI şi noul iaurt Danone

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 26 iunie 2023

Sursa foto: facebook / Danone Romania

Sursa foto: facebook / Danone Romania

La noua sa unitate de lângă Paris, Danone testează proprietăţile iaurtului său într-un aparat care imită stomacul şi intestinul uman, construit cu ajutorul inteligenţei artificiale. Compania susţine faptul că tehnologia poate oferi răspunsuri cu privire la bacteriile care aduc cele mai mari beneficii sănătăţii umane, testând şi îmbunătăţind formulele pe care aceasta le comercializează deja, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Descriere companie

Danone este unul dintre principalii producători mondiali de produse lactate proaspete, fiind prezent în peste 120 de ţări. În urma achiziţionării WhiteWave în 2017, Danone şi-a restructurat businessul în trei mari segmente: produse lactate esenţiale, care reprezintă puţin peste jumătate din veniturile totale ale grupului, nutriţie specializată şi apă îmbuteliată.

Portofoliul companiei include mărci bine-cunoscute, precum produsele lactate Danone/Dannon, produsele pentru bebeluşi Nutrilon şi Cow & Gate şi apa îmbuteliată Evian şi Volvic. Danone obţine aproximativ 60% din vânzările sale anuale din ţări din afara Europei de Vest, în creştere faţă de 2001, când aceste ţări generau doar o treime din veniturile totale.

Compania a fost fondată în 1919, în Barcelona, Spania, de către Isaac Carasso, un farmacist grec care a dezvoltat un produs pe bază de iaurt menit să ajute la tratarea tulburărilor digestive. Carasso a numit produsul după fiul sau, Daniel: "Danone" înseamnă "micul Daniel" în catalană. Antoine de Saint-Affrique este în prezent directorul general al Danone, din septembrie 2021, şi membru al Consiliului de Administraţie. Anterior, Antoine de Saint-Affrique a fost director executiv al Barry Callebaut şi membru al comitetului executiv al grupului Unilever.

Danone este deţinută în proporţie de aproape 60% de investitori instituţionali, dintre care cei mai importanţi sunt: Artisan Partners Limited Partnership, cu o cotă de 7,44% din totalul acţiunilor, BlackRock Inc., cu 6,01%, şi Capital Research and Management Company, cu un procent de 5,49%.

Sectorul bunurilor de consum de bază

Bunurile de consum de bază sunt cele pe care consumatorii le cumpără pentru a-şi susţine viaţa de zi cu zi. Companiile din această industrie produc, distribuie şi vând produse precum alimente, băuturi şi produse de igienă personală, care sunt, de obicei, mai puţin sensibile la ciclurile economice.

În întreaga Uniune Europeană, preţurile de consum ale alimentelor au fost, în medie, cu aproape 17% mai mari în aprilie faţă de anul precedent, marcând o uşoară încetinire faţă de luna precedentă, care a stabilit cel mai rapid ritm de creştere din peste două decenii şi jumătate. Situaţia este mai gravă în Marea Britanie decât la vecinii săi din Europa de Vest: preţurile alimentelor şi băuturilor nealcoolice au fost cu 19% mai mari, marcând cel mai rapid ritm al inflaţiei anuale a alimentelor din ultimii peste 45 de ani. Prin comparaţie, rata anuală a inflaţiei din SUA a fost de 7,7%.

Vânzările globale de produse alimentare în Europa au crescut cu 2,9% în 2022, comparativ cu 2021, potrivit McKinsey & Co., pe baza creşterii preţurilor, însă volumele au înregistrat o scădere de aproape 4%. Compania se aşteaptă ca, în a doua jumătate a anului 2023, sectorul alimentar european să-şi revină, ca urmare a normalizării treptate a preţurilor şi a volumelor.

Danone dă tonul unei revoluţii alimentare bazate pe AI

Danone se află în al doilea an de redresare a businessului, care se bazează pe o reinventare a iaurtului. Pentru fabricarea noului iaurt, compania foloseşte un mix de trei "ingrediente": cunoştinţe ştiinţifice despre funcţionalitatea intestinelor, machine learning şi un stomac artificial, construit cu ajutorul AI.

La noua unitate Danone de lângă Paris, compania testează iaurtul într-un aparat care imită stomacul şi intestinul uman. Astfel, odată ce bacteriile din interior arată că pot supravieţui sucurilor digestive, se cercetează potenţialele beneficii pentru sănătate ale acestora cu ajutorul inteligenţei artificiale. Danone susţine faptul că tehnologia poate oferi răspunsuri cu privire la bacteriile care aduc cele mai mari beneficii sănătăţii umane, conferind produselor sale un avantaj ştiinţific într-o perioadă în care veniturile sale sunt în scădere, iar consumatorii sunt din ce în ce mai reticenţi faţă de alimentele procesate.

Compania a cheltuit aproximativ 100 milioane de dolari pentru noua facilitate care a fost inaugurată în februarie, reunind laboratorul de cercetare care găzduieşte stomacul robot, spaţii de lucru şi o zonă de testare pentru consumatori.

"Strategia de afaceri pe termen lung a Danone se bazează, în mare măsură, pe redresarea sectorului produselor lactate", afirmă directorul general adjunct, Juergen Esser, fiind esenţial pentru companie să folosească fermenţii potriviţi şi să producă beneficiile corecte pentru sănătate.

Unitatea de produse lactate a cunoscut o scădere a volumelor în şapte din ultimii nouă ani. Volumele vândute din această divizie, cea mai mare a companiei, care include şi lactatele vegetale precum Alpro, au scăzut cu 4% anul trecut, deoarece consumatorii au optat pentru mărci mai ieftine, ca răspuns la criza costului vieţii. Prin urmare, aşa cum afirmă un analist de la Bernstein, "singura modalitate prin care Danone îşi poate revigora afacerea este să investească într-un produs superior, care să susţină o mai bună putere de stabilire a preţurilor".

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Danone

Oportunităţi

- Lider în domeniul iaurtului şi al produselor probiotice: Danone deţine o bibliotecă de bacterii, care îi conferă un avantaj competitiv faţă de rivali precum Nestle. În acelaşi timp, compania deţine un portofoliu de mărci bine poziţionate în piaţă, care include nume precum Activia, Actimel şi Alpro. Punând accentul pe sănătate şi nutriţie, Danone s-a poziţionat în fruntea tendinţelor consumatorilor, urmărind îndeaproape evoluţia cererii de produse mai sănătoase.

- Parteneriate cu companii din Big Tech: Danone foloseşte în prezent Amazon Web Services pentru toate aplicaţiile şi site-urile sale web, care i-au permis să-şi organizeze şi să-şi standardizeze resursele. În acelaşi timp, compania şi-a unit forţele cu Microsoft, în 2020, pentru construirea unei fabrici de inteligenţă artificială pentru AgriFood. Aceasta este cea de-a treia astfel de fabrică susţinută în comun de Microsoft şi Danone, după AI Factory for Green Energy şi AI Factory for Health.

- Danone a început anul 2023 în forţă, în pofida condiţiilor macroeconomice dificile: compania a înregistrat în T1 2023 vânzări nete în valoare de aproape 7 milioane de euro, în creştere cu 11,6%, pe bază raportată, şi cu 10,5% pe bază comparabilă, datorită creşterii preţurilor cu 10,3% şi a volumului/mixului cu 0,2%. Toate regiunile şi categoriile au raportat o creştere pe bază comparabilă, în mare parte determinată de preţuri, cu impact limitat asupra volumelor.

- Presiunile inflaţioniste dau semne de relaxare: după ce a atins niveluri record în 2022, preţul laptelui la nivel mondial a început să scadă din octombrie 2022. Totodată, FMI estimează că inflaţia va scădea la 6,6% în 2023 şi la 4,3% în 2024. Danone se aşteaptă ca scăderea inflaţiei să atenueze presiunile asupra marjelor sale operaţionale, care au înregistrat un uşor declin în 2022, ajungând la 12,2%, de la 13,7% în 2021.

Riscuri

- O piaţă cu o concurenţă ridicată: printre principalii concurenţi ai Danone se numără Nestle, Unilever, General Mills, Lactalis, Yakult Honsha, PepsiCo şi Coca-Cola. Aceste companii concurează cu Danone pe diferite segmente de piaţă, cum sunt produsele lactate, produsele funcţionale, băuturile şi suplimentele nutritive. În plus, concurenţii mai mici, regionali, şi mărcile de nişă din cadrul fiecărui segment de piaţă reprezintă, de asemenea, o provocare pentru cota de piaţă a Danone.

- Diversificare limitată a produselor: Danone pune un accent substanţial pe produsele lactate, fapt care limitează diversificarea portofoliului. Acest lucru expune compania la fluctuaţiile preţurilor produselor lactate şi îi limitează atractivitatea pentru consumatorii cu restricţii alimentare sau care preferă opţiunile de produse ne-lactate.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: PitchBook, Danone, Simplywall.st, Forbes, Fidelity, Reuters, NY Times, McKinsey, Bloomberg, Gitnux, Seeking Alpha, ESS Feed, Hostersi.

----------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb