Alibaba a raportat sub aşteptările analiştilor pentru ultimul trimestru încheiat. Compania a ales să separe complet segmentul de activitate al serviciilor de cloud de restul grupului. În plus, grupul planifică alte două IPO-uri pentru companii din grup, în următoarele 12-18 luni, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.
Grupul Alibaba a fost înfiinţat în anul 1999 de către un grup de 18 persoane, în frunte cu Jack Ma, unul dintre cei mai mari antreprenori chinezi din prezent. Acesta s-a retras din cadrul Consiliului de administraţie al Alibaba, pe care îl prezida, în toamna anului 2019. Din 2015, CEO al grupului este Daniel Zhang, care s-a alăturat companiei în anul 2007, în poziţia de director financiar al Taobao Marketplace, platforma de comerţ electronic deţinută de Alibaba.
În prezent, Alibaba este una dintre cele mai mari companii din China. Grupul desfăşoară mai multe activităţi, cele principale fiind:
- Comerţul electronic în China şi la nivel internaţional, care reprezintă activitatea principală a grupului. Alibaba controlează trei platforme de comerţ: B2B (alibaba.com), B2C (tmall.com) şi C2C (Taobao).
- Furnizarea de servicii pentru consumatorii chinezi;
- Furnizarea de soluţii de cloud computing, prin Alibaba Cloud, lider de piaţă în China;
- Furnizarea de servicii logistice, prin intermediul companiei Cainiao;
- Digital media şi divertisment.
Potrivit Statista, pe segmentul de comerţ electronic din China, Alibaba deţinea, la 31 decembrie 2021, o cotă de piaţă de 44%, fiind lider detaşat de ceilalţi concurenţi, printre care se regăsesc: JD.com (17.6%), Pinduoduo (13.5%) sau Suning (1.7%), printre alţii. La nivel internaţional, principalul concurent al Alibaba este Amazon, care este lider global de piaţă.
Potrivit 6sense, o platforma online cu date de piaţă, Alibaba controlează o cotă de piaţă globală de 7,64%, pe segmentul serviciilor de cloud. Principalii săi competitori internaţionali sunt Microsoft (15,76%), VMWare (14,54%) şi SaltSack (12,50%), printre alţii. Printre rivalii domestici, se regăsesc Tencent Holdings şi Baidu Inc.
Acţiunile companiei sunt listate atât la Bursa de Valori din Hong Kong, cât şi la NYSE, sub formă de ADR. Principalii acţionari de la Hong Kong sunt Softbank Group Corp. (procentaj control: 13,6%), familia Ma (procentaj control: 2,25%), The Vanguard Group Inc. (procentaj control: 2,19%) şi alţii.
Alibaba a încheiat ultimul trimestru al anului fiscal 2023 raportând o creştere sub aşteptări a veniturilor, datorată dinamicii mai slabe a activităţii de comerţ electronic.
Faţă de trimestrul al patrulea al anului financiar 2022, în ultimul trimestru încheiat grupul Alibaba a obţinut profit net, susţinut de aprecierea valorii investiţiilor pe care le-a realizat compania. EPS diluat (non-GAAP) a fost de 1,34 RMB, sub nivelul de 2,08 RMB/acţiune, estimat de analiştii chestionaţi de Refinitiv.
La nivelul întregului an fiscal, Alibaba a raportat o creştere modestă a veniturilor totale, întrucât compania a fost afectată de performanţe mai slabe pe principala linie de afaceri. Spre deosebire de China, vânzările din activitatea de comerţ la nivel internaţional au crescut cu două cifre. Creşteri au fost consemnate şi pe alte linii de afaceri secundare, precum soluţiile de cloud, serviciile de logistică (Cainiao) sau serviciile pentru consumatorii locali.
• Perspective: Situaţia macroeconomică din China
În China, autorităţile iau măsuri pentru stimularea consumului şi al investiţiilor. Luna trecută, băncile chinezeşti, care sunt membre ale mecanismului de autoreglare a ratei de dobânda, ar fi fost presate să reducă dobânzile oferite la depozite, pentru a încuraja consumul şi investiţiile. Deşi banca centrală a Chinei nu stabileşte în mod direct dobânzile oferite de bănci, aceasta le poate oferi îndrumare printr-un mecanism de ajustare a dobânzilor.
Recent, China s-a confruntat cu un aflux uriaş de fonduri obţinute din economisire, întrucât activitatea economică fost afectată de restricţiile împotriva COVID-19. Aceste economii au migrat către depozitele bancare. În primul trimestru al acestui an, economiile populaţiei au crescut la 9,9 trilioane yuani, după un record de 17,8 trilioane yuani, în 2022.
Deşi economia Chinei îşi revine după ridicarea sancţiunilor împotriva COVID-19, economiştii rămân precauţi cu privire la parcursul ulterior al acesteia, întrucât alte mari economii ale lumii cresc lent, iar cererea agregată ar părea că stagnează, pe alocuri.
Potrivit Statista, piaţa de comerţ electronic din China ar creşte, estimativ, cu un CAGR de 12,42%, între anii 2023-2027, până la 2,4 trilioane de dolari.
• Perspective privind tehnologiile AI
Alibaba Cloud, divizia de soluţii de cloud computing, este unul dintre beneficiarii recentelor dezvoltări tehnologice din segmentul de piaţă AI. Modelele generative AI de ultimă generaţie se folosesc de resurse cloud pentru a se antrena.
CEO Alibaba Group a anunţat separarea segmentului soluţiilor de cloud de restul grupului, formând o companie nouă care urmează a fi listată. Alibaba Cloud valorează 12 miliarde dolari, iar anumiţi analişti o evaluează la 30 miliarde dolari. Este neclar dacă decizia este motivată de oportunităţile pieţei sau de capriciile conducătorilor politici din China.
Operaţiunea de divizare se va realiza cu distribuire de acţiuni către actionarii Alibaba. Pe termen scurt, înapoierea de capital către aceştia constituie un avantaj, însă, pe termen lung, aceştia nu vor mai beneficia de dezvoltarea acestei activităţi. Grupul Alibaba nu va deţine nici măcar participaţii minoritare în noua entitate.
• Restructurarea grupului şi IPO-uri planificate
Alibaba este tot mai aproape de transformarea într-un holding, dintr-un conglomerat de companii. Grupul explorează realizarea altor două IPO-uri privind companii pe care le controlează. Întâi, grupul planifică un IPO pentru Cainaio, care activează pe segmentul de logistică al grupului. IPO-ul este planificat pentru următoarele 12-18 luni. Totodată, Alibaba vizează atragerea de capital de la investitori străini pentru segmentul de comerţ digital internaţional. Administratorii grupului au aprobat explorarea oportunităţii listarii altei afaceri de retail, Freshippo, în următoarele 12 luni.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Alibaba
Oportunităţi
- Cea mai mare companie de e-commerce din China, cu potenţial de dezvoltare;
- Redeschiderea economiei Chinei şi măsurile de reducere a ratelor de dobânda pot stimula consumul;
- Acţiunea Alibaba se tranzacţionează la un discount de puţin peste 30% faţă de maximul atins în ultimele 12 luni.
Riscuri
- Riscuri politice - în China, autorităţile au o putere decizională relativ puternică asupra firmelor, comparativ cu alte economii avansate;
- Riscuri concurenţiale - cu toate că este lider de piaţă al comerţului electronic, concurenţa este puternică şi a avut de câştigat de pe urma expansiunii pieţei. Cota de piaţă controlată de Alibaba a scăzut de-a lungul timpului, de la 78% în 2015, la 44%, în 2021 şi 2022;
- Divizarea serviciilor cloud de restul grupului privează actionarii companiei de beneficiile care decurg din dezvoltarea acestui business cu perspective bune.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt CNBC, Statista, alibabagroup.com, marketscreener.com, investopedia.com, statista.com, analiza TradeVille, Reuters, beautymatters.com, Bloomberg.com.
......
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu reprezintă un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual Lista potenţialelor conflicte de interese research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.