Birkenstock Holding Ltd., companie germană specializată în producţia de încălţăminte, a raportat rezultate financiare peste aşteptări pentru anul fiscal 2024, încheiat la 30 septembrie. Aceste venituri au sporit cu 21%, fiind susţinute atât de creşterea cu 14% a numărului de perechi vândute, cât şi de o majorare cu 8% a preţului mediu de vânzare, şi de cererea în expansiune pentru toate categoriile de produse, canale şi segmente pe parcursul anului, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Birkenstock Holding are o istorie impresionantă care datează din anul 1774, atunci când Johann Adam Birkenstock a început să practice meseria de pantofar. După mai bine de un secol de tradiţie, în 1896, Konrad Birkenstock, nepotul său, a deschis două magazine şi a lansat o inovaţie în designul încălţămintei, proiectând celebrele tălpi anatomice flexibile "footbed", concepute pentru a se potrivi perfect formei naturale a piciorului. Lansarea noilor produse a marcat un moment definitoriu în dezvoltarea companiei şi în consolidarea imaginii emblematicilor "pantofi Birkenstock".
Compania oferă în prezent peste 800 de modele de pantofi, în aproape 100 de ţări din întreaga lume. Printre cele mai reprezentative modele se remarcă Madrid, care a rămas popular încă din 1963, şi Arizona, care este cel mai bine vândut produs. Mai mult, una dintre perechile de sandale Arizona purtate de Steve Jobs a fost expusă într-unul dintre magazinele Apple din New York.
Oliver Reichert, CEO-ul Birkenstock încă din 2013, a reuşit să schimbe soarta afacerii de familie, transformând ceea ce numea el "gigant adormit" într-o companie modernă, ale cărei produse continuă să capteze atenţia unor segmente tot mai diverse de clienţi.
Compania este deţinută majoritar de investitorii instituţionali, aceştia controlând 97,6% din totalul acţiunilor, potrivit Yahoo Finance, acţionarul principal fiind Catterton Management Company (72%).
• Piaţa globală a încălţămintei, în expansiune
Potrivit Statista, piaţa globală a încălţămintei este estimată să valoreze 494,5 miliarde de dolari până la finalul anului curent, fiind prognozată să crească până în 2029 cu o rată anuală compusă (CAGR) de 2,35%. Dintre diferitele nişe, segmentul de ghete şi cizme, specific sezonului rece, deţine cel mai mare volum de piaţă, fiind evaluat la 187,2 miliarde de dolari în 2024.
Din punct de vedere al generării de venituri, China conduce piaţa globală a încălţămintei în 2024, cu 118 miliarde de dolari. De asemenea, se preconizează că volumul pieţei va ajunge la 14,9 miliarde de perechi până în 2029, înregistrând o creştere cu 1,1% în 2025. Mai mult, segmentul non-luxury se estimează că va acoperi 92% din vânzările de pe piaţa de încălţăminte până la finalul acestui an. Pe măsură ce cererea pentru încălţăminte sustenabilă continuă să crească la nivel global, ţări precum Italia şi Spania reuşesc să se facă remarcate, punând accentul pe materiale ecologice şi metode de producţie sustenabile.
În ceea ce priveşte piaţa încălţămintei ortopedice, această a valorat 3,6 miliarde de dolari în 2022 şi este estimată să ajungă la 9 miliarde de dolari până în 2032, cu o rată anuală de creştere compusă (CAGR 2022-2032) de 9,6%, indicând astfel un potenţial de expansiune semnificativ.
• Profitul Birkenstock a crescut cu 155%
Compania a înregistrat o creştere cu două cifre a veniturilor în toate segmentele, cea mai impresionantă fiind înregistrată în zona geografică APMA (Asia-Pacific, Orientul Mijlociu şi Africa), unde acestea s-au majorat cu 39% faţă de anul fiscal 2023. În Americi, veniturile au urcat cu 17%, iar în Europa, cu 22%. Veniturile totale au atins 1,8 miliarde de euro, marcând o creştere de 21% comparativ cu anul fiscal anterior. Lansarea pantofilor cu vârful acoperit a avut o contribuţie majoră în creşterea vânzărilor şi în consolidarea poziţiei pe piaţă a companiei, reuşind să ajute la extinderea cotei până la aproximativ o treime.
Profitul net a avut parte de o creştere impresionantă, de 155%, ajungând la 191,6 milioane de euro. Marja de profit net s-a extins cu 560 de puncte procentuale, ajungând la 10,6%, faţă de 5% în anul 2023. Creşterea profitului net s-a datorat în principal dezvoltării generale a afacerii şi reducerii pierderilor din diferenţele de schimb valutar şi a altor cheltuieli, în special legate de IPO.
Cheltuielile de vânzare şi distribuţie au crescut cu 11%, ajungând la 507,1 milioane de euro, pe fondul sporirii veniturilor şi al investiţiilor în expansiunea retailului.
• Perspective optimiste
Analiştii prevăd o continuare a îmbunătăţirii performanţei Birkenstock, cu perspective promiţătoare pentru viitor. Veniturile companiei sunt estimate să crească de la 962 de milioane de euro în anul fiscal 2021, până la aproximativ 3,33 miliarde de euro în anul fiscal 2028. În plus, se preconizează o îmbunătăţire semnificativă a marjelor EBIT, care ar putea atinge 28,6% până în anul fiscal 2028.
Oliver Reichert, CEO şi membru al Consiliului de Administraţie, a declarat: "Pe măsură ce continuăm să atragem atenţia consumatorilor şi partenerilor de vânzare angro, observăm o creştere puternică şi echilibrată atât în canalele noastre DTC, cât şi B2B. Ambele canale sunt foarte profitabile şi ne permit să maximizăm acoperirea, în special în noi grupuri ţintă de consumatori".
Pentru anul ce urmează, Birkenstock anticipează o creştere continuă, cu un avans prognozat al veniturilor de 15-17% în anul fiscal 2025 şi planuri de îmbunătăţire a marjei de profit brut prin creşterea utilizării capacităţii de producţie. Compania rămâne optimistă în privinţa îndeplinirii obiectivelor sale pe termen mediu şi lung, menţinând o poziţie puternică pe piaţă şi extinzându-şi amprenta globală, notează TradeVille.
• Acţiunile Birkenstock, volatile
De la momentul ofertei publice iniţiale, preţul acţiunilor Birkenstock a urmat un trend ascendent, atingând, la sfârşitul lunii august, un maxim istoric de 64,78 dolari/acţiune. Totuşi, în urma publicării rezultatelor financiare sub aşteptări pentru trimestrul al treilea din 2024, cotaţia a înregistrat o corecţie de 20%, în ciuda unei creşteri remarcabile a veniturilor de 19% faţă de anul precedent. Sectorul extrem de competitiv în care activează compania face ca acţiunile Birkenstock să fie volatile şi riscante. Ulterior scăderii, cotaţia a început să îşi revină în luna noiembrie, intrând din nou într-un trend ascendent. Preţul acţiunii a crescut de la începutul anului cu 18,03%, având o performanţă bună în comparaţie cu competitorii săi. Acţiunea Skechers a înregistrat un avans de 6,55%, Crocs a urcat cu 15,26%, iar cotaţia Steven Madden a crescut cu doar 1,57% de la începutul anului.
În ziua raportării, preţul acţiunilor Birkenstock s-a majorat cu 1,96%, scăzând uşor ulterior publicării rezultatelor pentru anul 2024, în tranzacţiile after-hours, cu 1,15%, până la preţul de 56,5 dolari/acţiune. Deşi compania a raportat rezultate peste aşteptări, investitorii par să fie reticenţi în privinţa perspectivelor de creştere ale acesteia.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Birkenstock
Oportunităţi
- BUY: Acţiunile Birkenstock se bucură de încrederea analiştilor, The Wall Street Journal atribuind companiei un rating de BUY ("cumpără"). Dintre cele 18 estimări realizate, 16 analişti au recomandat achiziţionarea acţiunilor, în timp ce doi au sugerat păstrarea acestora, reflectând o perspectivă pozitivă asupra potenţialului de creştere al companiei.
- Promovare: Birkenstock reuşeşte să capteze atenţia clienţilor prin strategii de marketing ingenioase. Brandul a atras numeroşi pasionaţi ai modei după ce actriţa Margot Robbie a purtat o pereche de pantofi Birkenstock roz în celebra producţie cinematografică din anul 2023 "Barbie", compania beneficiind în urma lansării filmului de o creştere a vânzărilor.
- Expansiune: O altă direcţie esenţială în strategia de creştere a Birkenstock este expansiunea geografică, compania înregistrând o creştere rapidă în regiunea Asia-Pacific, un segment considerat de analişti o oportunitate majoră. Cu puţin peste 60 de magazine proprii la nivel global, dintre care doar opt în Statele Unite până la sfârşitul anului 2024, Birkenstock dispune de un potenţial considerabil pentru extinderea pe piaţa de retail.
- Diversificarea produselor: O altă oportunitate de dezvoltare pentru Birkenstock o reprezintă extinderea brandului, prin diversificarea gamelor de produse, precum încălţămintea cu vârful acoperit, menţinându-se astfel mereu atractiv pentru clienţi.
Riscuri
- Supraevaluată: Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, preţul curent al acţiunilor Birkenstock reflectă o supraevaluare cu 20% faţă de valoarea intrinsecă de 45,73 dolari, calculată în scenariul de bază. De la momentul listării, acţiunile Birkenstock au fost supraevaluate în medie cu aproximativ 7%, ceea ce le face să fie considerate neatractive, conform evaluărilor Alpha Spread. Valoarea intrinsecă a acţiunilor este calculată ca fiind media dintre evaluarea pe bază de DCF şi evaluarea relativă, care presupune analiza principalilor competitori direcţi.
- Concurenţă: Birkenstock s-a luptat mult timp pentru a-şi proteja proprietatea intelectuală, deoarece unii terţi au profitat de pe urma popularităţii brandului şi a preţurilor sale premium, încercând să ofere imitaţii ale produselor originale la preţuri reduse. Birkenstock a informat că o parte din competiţia sa provine din partea retailerilor autorizaţi, dar că există şi produse contrafăcute care fură proprietatea intelectuală a companiei şi încearcă să convingă oamenii pe reţelele de socializare şi diverse site-uri că produsele sunt autentice.
- Provocări operaţionale: Majorarea capacităţii operaţionale a companiei a exercitat presiuni asupra marjei brute, din cauza costurilor suplimentare generate de extinderea producţiei. Totuşi, analiştii prognozează că aceste tensiuni se vor atenua pe măsură ce faza de expansiune se va încheia în anul fiscal 2025, deschizând calea pentru o îmbunătăţire a eficienţei şi a performanţei financiare.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: site-ul companiei, The New York Times, Statista, Future Market Insights, Yahoo Finance, TradingView, Seeking Alpha, Alpha Spread, WSJ, CNBC, investing.com.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului