Ferrari NV a raportat o creştere a veniturilor şi a profitului în trimestrul întâi din 2024, depăşind estimările, bazându-se pe un volum constant de maşini la preţuri mai ridicate, o strategie tipică societăţii, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Compania şi-a confirmat, de asemenea, previziunile pentru întregul an. În prezent, preţul acţiunii se află la doar 3% sub maximul istoric al producătorului auto.
Ferrari este considerată bijuteria mărcilor de maşini italiene şi unul dintre cele mai cunoscute branduri de lux din lume. Compania şi-a construit reputaţia prin implicarea de-a lungul decadelor în dezvoltarea de tehnologii şi performanţe de vârf în motorsport. Cu o prezenţă solidă în Formula 1 şi în cursele de anduranţă, precum cele de la Le Mans, Ferrari a obţinut victorii notabile şi a adus aceste experienţe în dezvoltarea modelelor sale de producţie. Astfel, istoria în motorsport nu numai că a consolidat reputaţia ca producător de maşini sport de excepţie, dar a şi inspirat inovaţia în industria auto de lux.
Compania se specializează în proiectarea, producţia şi vânzarea de maşini sport de înaltă performanţă. Ferrari oferă, de asemenea, motoare şi piese de schimb, precum şi licenţe de utilizare a brandului său altor producători şi comercianţi de bunuri de lux. Un exemplu notabil al extinderii brandului este Ferrari World, un parc tematic situat în Abu Dhabi.
În vârful echipei de management se află Benedetto Vigna, care a preluat funcţia de CEO în 2021. Vigna a adus cu el o experienţă vastă în tehnologie şi inovare din rolul său anterior la STMicroelectronics, unde a condus divizia de MEMS şi Senzori, contribuind semnificativ la progresele în tehnologia MEMS. Conducerea lui Vigna este completată de Antonio Picca Piccon, directorul financiar. Piccon a fost anterior director financiar la Assicurazioni Generali, unde a jucat un rol esenţial în restructurarea financiară şi planificarea strategică. Din echipă face parte şi Enrico Galliera, Chief Marketing & Commercial Officer, ale cărui eforturi în strategia de piaţă şi implicarea clienţilor au consolidat poziţia Ferrari ca marcă de lux de top. Acesta a lucrat pentru un alt brand italian, Barilla, unde a fost implicat în strategiile globale de marketing.
Conform site-ului Ferrari, Exor NV deţine cea mai mare participaţie, cu 24,65% din acţiunile obişnuite. Următorul mare acţionar este Trust Piero Ferrari (10,48%), care se presupune că este legat de familia fondatorului Ferrari, Enzo Ferrari, ceea ce ar putea sugera o anumită continuitate a influenţei familiei în cadrul companiei. BlackRock Inc. apare ca deţinând 6,07%, iar T. Rowe Price Associates Inc. - 4,48%. Restul acţiunilor obişnuite, reprezentând 55%, sunt deţinute de alţi acţionari publici.
• Sectorul auto de lux - segment dinamic al pieţei auto globale
Industria auto de lux continuă să fie un segment important şi dinamic al pieţei globale. Previziunile indică o creştere robustă de la 582,19 miliarde de dolari în 2023 la 632,68 miliarde de dolari în 2024, reflectând o cerere continuă pentru vehicule de lux. Totodată, piaţa automobilelor de lux este aşteptată să crească cu o rată anuală compusă de 7,7%, atingând aproximativ 850,93 miliarde de dolari până în 2028. Această dinamică este susţinută de factori precum: tranziţia către produse de lux în industria auto; schimbarea preferinţelor consumatorilor de la sedanuri la SUV-uri; creşterea veniturilor disponibile ale consumatorilor
Cu toate acestea, taxele de import în creştere pot reprezenta o provocare semnificativă pentru expansiunea viitoare a acestui sector.
De câţiva ani, industria auto este impulsionată de o transformare digitală, iar criza globală de sănătate a accelerat acest proces. Noi tendinţe, cum sunt conducerea autonomă, electrificarea, conectivitatea şi experienţele îmbunătăţite ale cumpărătorilor, revoluţionează sectorul. În timp ce mai multe industrii au fost afectate de pandemie, s-a observat că sectorul de lux este unul dintre cele mai rapide în a-şi reveni după o criză şi deja se aşteaptă o creştere semnificativă.
Pe măsură ce piaţa globală a automobilelor de lux continuă să se dezvolte, câteva companii se remarcă prin inovaţiile şi performanţele lor.
Rolls-Royce se concentrează pe personalizarea vehiculelor sale, având o activitate intensă în acest segment. În primul trimestru al anului 2024, Rolls-Royce a livrat 579 de coupe-uri electrice, reprezentând 38% din totalul de 1.525 de maşini livrate, o scădere de 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cel mai bun an al companiei.
Lamborghini se distinge prin vehiculele sale de înaltă performanţă. În primul trimestru al anului 2024, Lamborghini a expediat 2.630 de maşini, o uşoară creştere (0,3%) faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, marcând cel mai bun trimestru al său de până acum.
Porsche a menţinut o creştere constantă, lansând a treia generaţie de modele Panamera şi noul Taycan în primul trimestru al anului 2024. Veniturile din vânzări ale grupului au fost de 9,01 miliarde de euro, iar profitul operaţional - de 1,28 miliarde de euro, ambele în scădere din cauza perioadei de reînnoire a modelelor. "Ar trebui să fie o creştere accelerată a profitului în 2025", a spus CFO-ul după raportul din primul trimestru al anului curent.
• Ferrari - schimbări importante în prima parte a anului
În primul trimestru al anului 2024, Ferrari a anunţat câteva schimbări şi parteneriate semnificative care vor influenţaviitorul companiei.
Compania a informat că Lewis Hamilton se va alătura echipei Scuderia Ferrari în 2025, semnând un contract pe mai mulţi ani. Aceasta este o mişcare strategică importantă, având în vedere palmaresul impresionant al lui Hamilton în Formula 1 şi potenţialul său de a aduce succes suplimentar echipei.
Ferrari şi SK On, un lider global în fabricarea de baterii pentru vehicule electrice, au semnat un Memorandum de Înţelegere pentru a reînnoi colaborarea tehnologică existentă. Acest parteneriat le va permite ambelor companii să împărtăşească informaţii valoroase şi să continue să inoveze în tehnologia celulelor de baterii.
Pe 24 aprilie 2024, Ferrari a anunţat semnarea unui acord de parteneriat pe mai mulţi ani cu HP Inc. Prin acest acord, brandul HP va apărea pe maşinile de curse ale Scuderia Ferrari.
• Vânzări în creştere, EBITDA record
Ferrari se distinge printr-un model de afaceri care oferă predictibilitate ridicată, o caracteristică extrem de apreciată de investitori.
Benedetto Vigna, CEO-ul Ferrari, a declarat: "Începutul anului a fost pozitiv: veniturile şi profitul au înregistrat o creştere de două cifre, cu livrări stabile. Acest lucru a fost realizat printr-un mix de produse şi mai puternic, precum şi o contribuţie mai mare din personalizările maşinilor. Strategia noastră de valoare peste volum continuă să aibă succes şi, în cadrul acestei strategii, implementarea planului nostru de afaceri progresează conform programului, cu îmbogăţirea gamei de produse datorită lansării recente a modelelor 12Cilindri şi 12Cilindri Spider".
În primul trimestru al anului 2024, livrările au totalizat 3.560 de unităţi, aproape neschimbate faţă de anul anterior, notează TradeVille.
Compania a încheiat primul trimestru cu vânzări totale de 1,58 miliarde de euro, în creştere cu 10,9% faţă de anul anterior. Ferrari a raportat un EBITDA record de 605 milioane de euro, marcând o creştere de 12,7%, cu o marjă de 38,2%.
Veniturile din reclame, comerţ şi brand au atins 145 milioane de euro, în creştere cu 11,6%, datorită noilor sponsorizări, compensate parţial de o poziţie mai slabă în clasamentul Formula 1 în 2023, comparativ cu 2022. Ca rezultat, profitul net ajustat pentru trimestru a fost de 352 milioane de euro, în creştere cu 19% faţă de anul anterior, iar câştigul ajustat per acţiune diluată a fost de 1,95 euro, comparativ cu 1,62 euro în primele trei luni din 2023.
La Adunarea Generală Anuală din 17 aprilie 2024, acţionarii companiei au aprobat, printre altele, un dividend în numerar de 2,443 euro pe acţiune.
• Perspective pozitive
Ca parte a strategiei actuale, Ferrari a anunţat investiţii în valoare de 4,4 miliarde de euro până în 2026, vizând obţinerea unui EBITDA de bază între 2,5 şi 2,7 miliarde de euro până în acel an.
Ferrari şi-a confirmat prognoza pentru EBITDA ajustat pe întregul an, aşteptându-se să depăşească 2,45 miliarde de euro în 2024. Benedetto Vigna, CEO-ul Ferrari, a declarat că portofoliul total de comenzi al companiei se extinde până în 2026 şi că aproape toate modelele sale sunt "substanţial epuizate".
Veniturile nete sunt aşteptate să ajungă la peste 6,4 miliarde de euro, un EBIT de cel puţin 1,77 miliarde de euro şi un EPS diluat de cel puţin 7,50 euro.
Ferrari anticipează un mix de produse mai puternic şi un nivel mai ridicat de personalizări, care vor genera probabil marje mai bune datorită preţurilor mai mari impuse de aceste opţiuni. De asemenea, compania se aşteaptă la creşterea veniturilor din activităţile sale de motorsport, datorită unei performanţe îmbunătăţite pe circuit şi a unor contracte de sponsorizare mai atractive.
Până în 2026, constructorul auto mizează pe vânzări de până la 6,7 miliarde de euro, conform planului său strategic prezentat în iunie 2022. Ferrari intenţionează să atingă acest obiectiv prin lansarea a 15 noi modele în perioada 2023-2026. Compania a promis şi lansarea primei sale maşini complet electrice la sfârşitul lui 2025.
• Acţiunile Ferrari, în urcare semnificativă
Ferrari a înregistrat, de la începutul anului (YTD), o creştere de 24,6% a preţului acţiunii, atingând, la sfârşitul lunii martie, maximul istoric, puţin peste valoarea de 410 euro. Această performanţă este superioară atât indicelui american S&P 500 (+15% YTD), cât şi indicelui Bursei de la Milano, FTSE MIB (-2% YTD), compania fiind listată pe ambele pieţe.
În primele trei luni din an preţul a crescut puternic după ce compania raportase rezultate anuale impresionante. Din martie, totuşi, preţul s-a stabilizat în intervalul 370 - 410 euro.
După publicarea raportului trimestrial, pe 7 mai, preţul acţiunii a scăzut puternic, cu aproximativ 5%, deoarece previziunile pentru întregul an nu au reuşit să entuziasmeze investitorii, în ciuda faptului că CEO-ul Benedetto Vigna a numit începutul de an "pozitiv". În prezent, preţul a reuşit să îşi revină de la acel nivel, fiind la o diferenţă de numai 3% faţă de maximul istoric.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Ferrari
Oportunităţi
- Brand de lux: Ferrari nu poate fi considerat doar un producător de automobile, deoarece este un producător de articole de lux. Ca atare, se adresează unei pieţe nişate care face faţă mai uşor condiţiilor macro.
- Profitabilitate controlată: Marjele şi rentabilitatea reflectă această unicitate în rândul producătorilor de automobile. Până în prezent, Ferrari şi-a mărit marja EBITDA în cursa spre pragul de 40%. Compania îşi menţine strategia de a livra mereu cu o maşină mai puţin decât este nevoie pentru a controla exclusivitatea şi în acelaşi timp, preţul maşinilor. John Murphy, analist la Bank of America, a menţionat şi în şedinţa privind rezultatele financiare acest lucru: "Trimestrul a fost unul foarte tipic pentru Ferrari, cu volume constante şi o creştere semnificativă a veniturilor din preţuri mai ridicate, mix şi personalizarea maşinilor".
Riscuri
- Hold: Conform WSJ, cei mai mulţi analişti care acoperă compania au venit cu recomandarea de "hold", preţul ţintă al acestora fiind cu 0,5% peste cel din piaţă.
- Saturarea pieţei: Modelul de afaceri al Ferrari se bazează pe exclusivitate. Dacă piaţa devine saturată sau dacă Ferrari creşte semnificativ producţia pentru a satisface cererea, imaginea exclusivistă a mărcii ar putea fi diluată şi ar putea afecta valorile de revânzare. Acest lucru a fost întotdeauna împortiva modelului de business al producătorului italian, dar au mai existat poveşti similare, precum Lamborghini şi Masserati, care au devenit branduri mai puţin exclusivite, mizând pe volume.
Sursele menţionate de TradeVille.în acest raport sunt: ferrari.com, raport companie, raport Porsche, GrandViewResearch, TradingView.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.