Aproximativ 68 de milioane de maşini noi au fost vândute anul trecut, la nivel global, o creştere semnificativă faţă de anul anterior, ceea ce apropie industria de pragul istoric de 73 de milioane de unităţi atins în 2019, înainte de pandemie, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
În cadrul acestui raport sunt oferite informaţii despre tendinţele din sectorul auto global şi principalii producători auto din toate regiunile importante ale lumii, Europa, SUA şi China, respectiv despre dividende şi marja de profit. Deşi raportul prezintă o imagine asupra sectorului auto global, TradeVille menţionează că nu a depistat un ETF care să ofere expunere pe majoritatea companiilor, aşa că a propus ca simbol pentru analiză cel mai relevant ETF pe sectorul auto european.
iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF le oferă investitorilor expunere concentrată pe sectorul auto european, incluzând principalii producători şi furnizori de piese. Prin urmărirea indicelui STOXX Europe 600 Automobiles & Parts, acest ETF furnizează un portofoliu diversificat de companii de top, precum Volkswagen, Daimler, BMW, Renault şi Stellantis.
• Cererea mai slabă - tot mai vizibilă după eliminarea, în mare parte, a restanţelor cauzate de pandemie
Pentru 2024, estimările generale indică vânzări auto globale de aproximativ 70 de milioane de unităţi. Pe pieţele de profil, cererea mai slabă din partea clienţilor a devenit tot mai vizibilă după ce au fost eliminate în mare parte restanţele de comenzi cauzate de pandemie.
Pentru acest an, Europa pare să ofere cele mai mari oportunităţi de creştere, urmată de America de Nord - însă, chiar şi în aceste două pieţe, rata de creştere a vânzărilor de maşini noi este mai redusă.
În 2021, vehiculele electrice reprezentau 12% din toate vânzările, procent care a crescut la 21% în 2023 şi se preconizează că va atinge 25% în acest an. Trei pieţe domină aceste vânzări - China (cu peste 50% din cota globală de vânzări anul trecut), Europa şi SUA, în timp ce alte ţări sunt mult în urmă. Din perspectiva consumatorilor, vehiculele electrice sunt mai mult un produs aspiraţional sau de statut, atracţia principală fiind mai puţin legată de poziţionarea ecologică şi mai mult de nivelul tehnologic încorporat în aceste maşini, care le permite să facă mai mult decât doar să conducă. Această focalizare face ca mărcile tradiţionale de tehnologie să devină tot mai interesante şi influente în sectorul auto.
Europa
Alegerile sunt în plină desfăşurare în toată Europa. Incertitudinea este starea de spirit predominantă şi este probabil să rămână astfel pentru lunile următoare. Fiecare partid politic are viziuni diferite asupra industriei auto şi a schimbărilor climatice, ceea ce poate aduce modificări importante în sector. În prezent, industria auto din UE sprijină ferm obiectivul de a avea o economie neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Însă, Europa cel mai probabil nu va reuşi să egaleze China sau SUA în ceea ce priveşte viteza sau cantitatea de bani publici şi sprijin din partea statului pentru industriile critice sau costurile energetice mai competitive.
Sectorul auto oferă aproape 13 milioane de locuri de muncă în cele 27 de naţiuni UE, a doua cea mai mare piaţă din lume pentru vehiculele electrice după China. Aproximativ 37% din toate vehiculele electrice importate în Europa provin din China, inclusiv maşinile fabricate de Tesla, BMW şi Dacia. Mărcile chinezeşti reprezintă în prezent 19% din piaţa europeană de vehicule electrice.
În mai 2024, înmatriculările de maşini în Uniunea Europeană s-au redus cu 3%, cu scăderi observate în trei din cele patru mari pieţe ale regiunii: Italia (-6,6%), Germania (-4,3%) şi Franţa (-2,9%). Spania, pe de altă parte, a înregistrat o creştere modestă, de 3,4%, luna trecută.
În mai, maşinile electrice pe baterii au reprezentat 12,5% din piaţa auto a UE, o scădere de la 13,8% în anul precedent, în timp ce maşinile hibrid electrice au continuat să-şi extindă prezenţa, crescând de la 25% la aproape 30% din piaţă. Cota combinată a maşinilor pe benzină şi diesel a scăzut la 48,5%, de la 52,1%, reprezentând acum mai puţin de jumătate din piaţă.
America de Nord
Industria auto din SUA a generat aproximativ 863 de miliarde de dolari în 2022, un record absolut. Odată cel mai mare producător auto din lume, producând mai mult de 50% din vehiculele totale fabricate la nivel global în anii 1950, Statele Unite sunt în prezent al doilea cel mai mare producător de automobile (după China).
Sfârşitul anului trecut a fost marcat de grevele mai multor lucrători din fabrici. Greva a durat aproximativ şase săptămâni şi a fost prima din istorie care a vizat toţi cei trei mari producători de automobile din Detroit. În loc de o grevă naţională, sindicatul a optat pentru o grevă ţintită, blocând activitatea doar în anumite fabrici, dar aceasta a avut implicaţii mai largi din cauza perturbărilor din lanţul de aprovizionare. Greva a redus producţia internă a celor trei producători cu 600.000 de unităţi în septembrie şi 1,8 milioane de unităţi în octombrie. Totuşi, efectul acestor greve nu a fost atât de grav, toţi cei trei producători încheind anul 2023 ca cel mai bun după pandemie.
Vânzările auto din SUA, pentru prima jumătate a anului, sunt estimate să crească cu 2,9% comparativ cu anul trecut, dar există preocupări că industria ar putea să nu-şi menţină acest impuls până la sfârşitul anului.
Nivelurile de inventar ale vehiculelor cresc, stimulentele se măresc şi există o incertitudine tot mai mare legată de economie, ratele dobânzilor şi alegerile prezidenţiale din SUA, potrivit Cox Automotive. Firma de date şi cercetare auto estimează o încetinire a vânzărilor în următoarele şase luni, la 15,7 milioane de unităţi, o creştere de aproximativ 1,3% faţă de 2023. Top performerii vânzărilor în prima jumătate a anului sunt aşteptaţi să fie General Motors, Toyota Motor şi Honda Motor, potrivit Cox.
Companiile cu performanţe mai slabe includ Tesla, cu vânzări estimate în scădere cu 14,3%, şi Stellantis, care este prognozat să scadă cu 16,5% în primele şase luni. Honda a depăşit Stellantis în vânzările din SUA în prima jumătate a anului, împingând părintele mărcilor Chrysler şi Jeep pe locul 6 în vânzări, de la locul 4 recent ocupat, notează TradeVille.
China
Sectorul vehiculelor electrice din China este în creştere datorită progreselor tehnologice şi susţinerii guvernamentale. Wan Gang, preşedintele Asociaţiei Chineze pentru Ştiinţă şi Tehnologie, a declarat la Forumul de Vară Davos că producţia de EV-uri din China ar putea depăşi 10 milioane de unităţi în acest an. În 2023, CAAM a raportat vânzarea a 9,05 milioane de vehicule electrice pentru pasageri, dintre care 6,26 milioane de maşini pur electrice şi 2,79 milioane hibrid.
Uniunea Europeană a anunţat tarife suplimentare de până la 38% pe vehiculele electrice importate din China, pentru a proteja producătorii regionali de concurenţa neloială. Aceasta vine la o lună după ce preşedintele Biden a crescut tarifele SUA la 100% pentru EV-urile chinezeşti, intensificând tensiunile comerciale. Experţii afirmă că, pentru a înclina balanţa spre producătorii europeni, Europa ar trebui să impună tarife de cel puţin 50%.
Aceste măsuri reflectă provocările producătorilor auto tradiţionali din Europa şi SUA în faţa companiilor chineze emergente, care au costuri mult mai mici şi se concentrează pe vehiculele electrice.
Zilele trecute, principalii producători chinezi au publicat cifrele privind livrările de maşini pentru luna iunie. Toate companiile au depăşit cifrele din lunile anterioare, datorită revenirii generale a industriei EV din China:
- Nio a livrat un număr record de vehicule luna trecută, trimiţând vânzările din al doilea trimestru peste aşteptări. Producătorul a livrat 21.209 vehicule în iunie, depăşind recordul anterior din mai, de 20.544 vehicule pentru a doua luna consecutiv. Aceasta reprezintă o creştere de 98,09% faţă de aceeaşi lună a anului trecut şi o creştere de 3,24% faţă de luna mai. Compania a livrat un număr record de 57.373 vehicule în al doilea trimestru, depăşind recordul din al treilea trimestru al anului 2023. Livrările trimestriale au depăşit limita superioară a intervalului de estimări de între 54.000 şi 56.000 de vehicule furnizată de Nio când a anunţat rezultatele primului trimestru, pe 6 iunie.
- Xpeng a reuşit să menţină livrările peste 10.000 de unităţi luna trecută, revenind uşor faţă de luna mai. Compania a livrat 10.668 vehicule în iunie, în creştere cu 23,76% faţă de anul anterior şi cu 5,14% faţă de luna mai. În al doilea trimestru, Xpeng a livrat 30.207 vehicule, în creştere cu 30,17% faţă de anul anterior. Livrările pentru trimestru s-au încadrat în intervalul de estimări de între 29.000 - 32.000 de vehicule, furnizat pe 21 mai.
- Li Auto şi-a continuat redresarea în livrări luna trecută, apropiindu-se de recordul său istoric. Compania a livrat 47.774 vehicule în iunie, al doilea cel mai mare număr după recordul din decembrie anul trecut, de 50.353 vehicule. În al doilea trimestru, Li Auto a livrat 108.581 vehicule, în creştere cu 25,48% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 35% faţă de primul trimestru. Livrările pentru trimestru s-au încadrat în intervalul de ghidare de 105.000 - 110.000 vehicule, furnizat de Li Auto când a raportat rezultatele primului trimestru, pe 20 mai.
Din punct de vedere al marjei de profit, prima poziţie în top este ocupată de Ferrari, cu 20%, urmată de Tesla, cu 15%. În ceea ce priveşte randamentul dividendului estimat pentru 2024, conform comunicatelor companiilor, cel mai atractiv randament este oferit de Stellantis, +8,3%, urmat de Mercedes-Benz, cu 8,18%.
• Evoluţia pe grafic
Din punct de vedere al evoluţiei preţului în ultimul an, performanţele companiilor din sectorul auto au oscilat de la +26,8% (RACE) la -62,3% (LCID), în timp ce de la începutul anului (YTD) randamentele sunt cuprinse între +30,9% (GM) şi -46% (NIO).
Europa
În topul companiilor din sectorul auto din Europa, prima poziţie - cu cea mai mare apreciere atât YTD, cât şi YOY (anuală) - o afişează acţiunile Ferrari NV (RACE), +22,7% şi respectiv +26,8%. Rezultatele financiare raportate peste aşteptări atât pentru anul 2023, cât şi pentru primul trimestru din 2024, dar şi estimările în creştere pentru anul acesta au dus cotaţia RACE la un maxim istoric de 442,8 dolari în martie 2024, valoare ce acţionează ca nivel de rezistenţă în perioada următoare, suportul regăsindu-se în zona de 400 de dolari.
La polul opus, în topul scăderilor YTD, conduce Porsche (DE.P911), acţiunile producătorului auto german de automobile de lux afişând o depreciere de 15%, în timp ce scăderea YOY este de 40,9%. În prezent, preţul acţiunilor se tranzacţionează la un nivel minim istoric, 66,96 euro, sub mediile mobile EMA de 8 respectiv 21 de zile, dar şi sub SMA de 200 zile. Deprecierea cotaţiei vine pe fondul estimărilor de către companie a unei rentabilităţi operaţionale a vânzărilor pentru anul 2024 în scădere faţă de ultimii doi ani.
America de Nord
Din sectorul auto american, acţiunile General Motors (US.GM) au înregistrat cea mai mare performanţă YTD (+30,9%), depăşind creşterile afişate de indicii americani Nasdaq (+22%) şi S&P 500 (+16%). Grevele din sectorul auto american au afectat evoluţia companiilor din acest sector. În cazul GM, cotaţia a atins, în noiembrie 2023, un minim al ultimilor patru ani, 26,63 dolari. Soluţionarea grevelor, raportarea unor rezultate financiare peste aşteptările analiştilor şi a unor estimări în creştere pentru anul în curs au adus cotaţia GM pe un trend ascendent. În prezent, preţul se tranzacţionează în apropierea unui nivel important de rezistenţă, 49 de dolari, străpungerea acestuia ar putea duce cotaţia la următorul nivel de rezistenţă, de la 55 de dolari.
În ciuda grevelor din sector, şi acţiunile Ford Motor Co. (US. F) afişează o apreciere de 6% YTD, sub performanţele indicilor americani. Evoluţia cotaţiei în ultimele şase luni este una laterală, preţul tranzacţionându-se în prezent peste mediile mobile EMA de 8, respectiv 21 de zile, însă sub SMA de 200 de zile. În perioada următoare, nivelul de 11 dolari reprezintă un suport important, în timp ce în jurul valorii de 14 dolari regăsim o zonă importantă de rezistenţă.
La polul opus, cea mai mare scădere din sectorul auto american o înregistrează acţiunile companiei de vehicule electrice premium Lucid Group (LCID), care afişează YTD o depreciere de 36,6%, cea YOY fiind de 62,3%. Încă de la finalul anului 2021, cotaţia este pe un trend descendent, în prezent preţul tranzacţionându-se sub mediile mobile EMA de 8 şi 21 de zile, dar şi sub SMA de 200 de zile, în apropierea minimului istoric de 2,2 dolari, înregistrat în apriilie 2024.
China
Deşi rezultatele financiare raportate în ultimul an au fost mixte, în 2024 companiile chinezeşti chiar anunţând un volum al comenzilor în creştere, toate cele trei companii din sectorul auto din China analizate în cadrul raportului au înregistrat scăderi semnificative atât YTD, cât şi YOY. Tensiunile comerciale provocate de creşterea tarifelor atât în Europa, cât şi în America pentru maşinile importate din China au impactat evoluţia preţurilor companiilor din acest sector.
Cea mai mare scădere YTD o afişează acţiunile companiei (US.NIO), de 50%, în timp ce deprecierea YOY este de 53,8%, pe fondul raportării unor vânzări mai slabe decât estimările. Compania se aşteaptă ca marjele să se îmbunătăţească în a doua parte a anului. După un minim al ultimilor patru ani, atins în aprilie 2024, 3,61 dolari, cotaţia a evoluat lateral, având suport la 4 dolari şi următorul nivel de rezistenţă important la 6 dolari.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: acea.auto, CNBC, CnEVPost, TradingView.
------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.07.2024, 19:29)
dar nu a depasit inca pragul din 2007 … pe ro..:)…
s c c r e t