Rezultatele Meta Platforms depăşesc estimările analiştilor, alimentate de o revenire a publicităţii digitale la nivel global, dar mai ales susţinută de companiile chineze. Astfel, compania americană raportează o creştere cu 23% a cifrei totale de afaceri, marcând cel mai rapid ritm de creştere din 2021. Rezultatele au fost însă umbrite de previziunile precaute ale companiei pentru ultimul trimestru din 2023, pe fondul conflictului din Israel, fapt care a atras scăderea preţului acţiunilor cu peste 3% în sesiunea after-market din 25 octombrie, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Meta Platforms, cunoscută anterior sub numele de Facebook, creează tehnologii care ajută oamenii să se conecteze, să formeze comunităţi şi să dezvolte afaceri. Lansarea Facebook a revoluţionat modul în care oamenii se pot conecta în mediul online. În prezent, compania trece dincolo de ecranele 2D, investind în tehnologii avansate precum realitatea augmentată şi virtuală, unde este lider la nivel global, cu o cotă de piaţă de peste 50% din livrările de căşti AR/VR.
Meta Platforms îşi desfăşoară activitatea prin intermediul a două linii de business: Family of Apps - include Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp şi alte servicii; Reality Labs - include hardware, software şi conţinut pentru consumatori legat de realitatea augmentată şi virtuală.
Mark Zuckerberg a înfiinţat Facebook în 2004, la vârsta de 19 ani, în timp ce studia la Harvard, pentru ca studenţii să poată asocia numele colegilor de clasă cu fotografiile acestora. Compania a fost listată la bursă în mai 2012, Zuckerberg deţinând în prezent 13,51% din totalul acţiunilor, potrivit Simplywall .st. Facebook şi-a schimbat numele în Meta Platforms în noiembrie 2021, pentru a muta accentul businessului către metavers.
Meta Platforms este deţinută majoritar de către investitori instituţionali, care controlează peste 76% din totalul acţiunilor. Cei mai mari trei investitori, Vanguard Group, Blackrock şi FMR, deţin împreună aproape 21% din total.
În ultimele 12 luni, conform WSJ, persoanele cu funcţii de conducere din cadrul companiei au tranzacţionat peste 2,2 milioane de acţiuni Meta Platforms, 60% dintre acestea fiind achiziţionate, iar restul - vândute.
• Research and Markets: Piaţa globală de social media - estimată la 231,1 miliarde de dolari în 2023
Potrivit unei analize Kepios, în octombrie 2023 existau 4,95 miliarde de utilizatori de reţele sociale la nivel mondial, reprezentând peste 61% din populaţia globală. Numărul utilizatorilor de social media a continuat să crească în ultimele 12 luni cu 215 milioane de utilizatori noi, echivalând cu o creştere anuală de 4,5%, la o rată medie de 6,8 utilizatori noi în fiecare secundă. Datele GWI arată că utilizatorul tipic petrece, în medie, 2 ore şi 24 minute pe zi pe social media, folosind în mod activ, în medie, 6,7 platforme diferite în fiecare lună.
Facebook rămâne cea mai folosită platformă de social media din lume, având 3 miliarde de utilizatori activi lunar, urmată de YouTube, cu un public potenţial de 2,5 miliarde de persoane, şi de WhatsApp şi Instagram, fiecare cu aproximativ 2 miliarde de utilizatori activi lunar.
Potrivit Research and Markets, piaţa globală de social media valora 193,52 miliarde de dolari în 2022, fiind estimată să crească la 231,1 miliarde de dolari în 2023, cu o rată anuală de creştere compusă (CAGR) de 19,4%. Totodată, analiştii estimează că piaţa va ajunge să valoreze 434,87 miliarde de dolari în 2027, crescând cu un CAGR de 17,1% în perioada analizată.
• Publicitatea digitală revine în forţă
Meta Platforms a raportat rezultate mai bune decât estimaseră analiştii, atât în ceea ce priveşte cifra de afaceri, cât şi profitul. Astfel, în al treilea trimestru din 2023, cifra de afaceri a companiei a fost de 34,15 miliarde de dolari, peste estimarea analiştilor, de 33,56 miliarde de dolari şi cu 23% peste nivelul înregistrat anul trecut, marcând cel mai rapid ritm de creştere din 2021.
Profitul net ajustat pe acţiune (EPS) a fost de 4,39 dolari, depăşind aşteptările analiştilor, de 3,63 dolari, şi fiind de 2,7 ori mai mare decât EPS în trimestrul al treilea din 2022.
În ceea ce priveşte datele referitoate la utilizatori, Meta Platforms a raportat următoarele: utilizatori activi zilnic (DAU): 2,09 miliarde, în creştere cu 5% în ritm anual, analiştii estimând 2,07 miliarde; utilizatori activi lunar (MAU): 3,05 miliarde, în creştere cu 3%, analiştii anticipând 3,05 miliarde; venit mediu per utilizator (ARPU): 11,23 dolari, în creştere cu peste 19%, analiştii estimând 11,05 dolari.
Rezulatele companiei au fost influenţate, în principal, de creşterea rapidă înregistrată de segmentul de publicitate digitală, pe măsură ce clienţii se redresează după un an dificil în 2022, când veniturile din acest segment au scăzut timp de trei trimestre consecutive. Cifra de afaceri din publicitate a ajuns la 33,6 miliarde de dolari, marcând o creştere cu 23,5% comparativ cu anul anterior, în timp ce profitul operaţional din acest segment aproape s-a dublat (17,5 miliarde de dolari în al treilea trimestru din 2023, faţă de 9,3 miliarde de dolari în perioada similară din 2022). Compania a reuşit astfel să depăşească concurenţa pe acest segment: Alphabet a declarat că veniturile sale din publicitate au crescut cu aproximativ 9,5% în acest trimestru, în timp ce Snap a raportat o creştere de numai 5%.
Un rol imporant în acest trimestru l-au avut companiile chineze, continuând trendul înregistrat în trimestrele anterioare, în ciuda interdicţiilor cu care se confruntă Meta Platforms în cea de-a doua mare economie a lumii. "Comerţul online şi jocurile au beneficiat de cheltuielile advertiserilor din China care ajung la clienţi din alte pieţe", a declarat Susan Li, directorul financiar al Meta Platforms, adăugând: "Acest lucru înseamnă că societăţile chineze cheltuie sume semnificative de bani pe Facebook şi Instagram pentru a trimite publicitate ţintită către miliardele de utilizatori ai companiei din întreagă lume". Facebook, împreună cu Google şi Twitter, sunt blocate în China din cauza Marelui Zid Firewall al ţării. Facebook şi aplicăţiile sale înrudite sunt inaccesibile acolo din 2009.
Acest trimestru a demonstrat că Meta Platforms este cel mai avansat jucător în ceea ce priveşte îmbunătăţirea eficacităţii anunţurilor sale online, după schimbările de confidenţialitate ale Apple din 2021, care au făcut dificil pentru dezvoltatorii de aplicăţii să-şi targeteze utilizatorii. Compania a subliniat că a realizat investiţii consistente în inteligenţă artificială, fiind o tehnologie cheie pentru atragerea comercianţilor care doresc să ofere promoţii directe clienţilor. Ca urmare a îmbunătăţirii recomandărilor, compania a observat o creştere cu 7% a timpului petrecut pe Facebook şi cu 6% pe Instagram, potrivit declaraţiilor lui Mark Zuckerberg, CEO-ul Meta Platforms.
În ceea ce priveşte segmentul Reality Labs, acesta a generat o cifră de afaceri de 33,9 miliarde de dolari, marcând o creştere cu 23,7% comparativ cu anul precedent, dar rămânând încă pe pierdere, aproape în linie cu pierderea înregistrată în 2022 (-3,7 miliarde de dolari).
• Perspective Meta: AI - principala zonă de investiţii în 2024
Pentru al patrulea trimestru, Meta Platforms se aşteaptă la o cifră de afaceri cuprinsă între 36,5 şi 40 miliarde de dolari, fiind precaută din cauza imprevizibilităţii războiului din Israel. "Am observat mai puţine anunţuri publicitare la începutul trimestrului al patrulea, corelate cu începerea conflictului, ceea ce s-a reflectat în prognoza noastră pentru ultimele trei luni din 2023", a spus Susan Li, directorul financiar al Meta Platforms. Prin comparaţie, analiştii estimaseră un nivel de 38,85 miliarde de dolari pentru cifra de afaceri din acest ultim trimestru. La mijlocul intervalului oferit de companie, creşterea anuală în ultimul trimestru ar fi de aproximativ 19%.
Pentru întreg anul 2023, Meta Platforms se aşteaptă la cheltuieli totale cuprinse între 87 şi 89 miliarde de dolari, revizuind în scădere prognoza anterioară, de 88-91 miliarde de dolari. Cheltuielile pentru 2024 sunt aşteptate să ajungă la 94-99 miliarde de dolari.
"În ceea ce priveşte priorităţile de investiţii, AI va fi principala noastră zonă de investiţii în 2024", a declarat Zuckerberg în cadrul conferinţei cu investitorii. Totodată, compania se aşteaptă ca pierderile din exploatare generate de Reality Labs să crească semnificativ în 2024, pe fondul eforturilor continue de dezvoltare a produselor AR/VR.
• Meta Platforms - a doua cea mai performantă companie din indicele S&P 500, în 2023
Preţul acţiunilor Meta Platforms a crescut iniţial cu aproape 5% în tranzacţiile after-market după publicarea rezultatelor (25 octombrie), ajungând la 313,99 dolari, dar apoi au inversat direcţia şi au scăzut cu peste 3%, după comentariile prudente ale directorului financiar Susan Li despre o posibilă scădere a activităţii de publicitate corelată cu conflictul din Orientul Mijlociu. Nici Snap şi Pinterest nu au reacţionat foarte bine, ambele înregistrând o scădere a preţului de 1,19%, respectiv 2,6% în tranzacţiile after-market. De la începutul anului până în prezent (YTD), preţul acţiunilor Meta Platforms a înregistrat o creştere de 143,88%, în timp ce, în ultimele 12 luni, creşterea a fost de 128,87%. Prin comparaţie, rivalii săi de social media, Snap şi Pinterest, au înregistrat performanţe mult mai scăzute: Snap +0,44% YTD şi +10,72% în ultimele 12 luni, iar Pinterest, +1,31% YTD şi +15,4% în ultimele 12 luni.
În 2023, Meta Platforms a fost a doua cea mai performantă companie din indicele S&P 500, după Nvidia (+181,32%), reuşind să depăşească de 16,6 ori performanţa indicelui de referinţă.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Meta Platforms
Oportunităţi
- Rezultatele anului eficienţei: La 30 septembrie 2023, compania avea 66.185 de angajaţi, reprezentând o scădere anuală de 24%, finalizând în mare parte concedierile planificate. Începând cu 2022, Meta Platforms a iniţiat mai multe măsuri pentru a-şi spori eficienţa şi pentru a-şi revizui priorităţile strategice. Astfel, în trimestrul al treilea din 2023, cheltuielile totale au scăzut cu 7% faţă de anul precedent, în timp ce la nouă luni, scăderea a fost de 4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022.
- Abonamente plătite fără reclame pentru Instagram şi Facebook: Meta Platforms intenţionează să perceapă o taxă pentru utilizarea Facebook şi Instagram fără reclame în Europa. Compania şi-a adresat intenţia autorităţilor de reglementare ale Uniunii Europene şi speră să implementeze planul de taxare în lunile următoare. Preţul produs pentru abonamentul fără reclame ar fi de 10 euro/lună pentru varianta de desktop şi de 13 euro/lună pentru dispozitivele mobile. Acesta este cel mai recent efort al companiei de a răspunde presiunilor UE de a le permite utilizatorilor să renunţe la reclamele personalizate bazate pe datele utilizatorilor, compania fiind sancţionată cu o amendă de 1,3 miliarde de dolari în acest an pentru transmiterea informaţiilor utilizatorilor către SUA.
- Bandă 6 GHz: Comisia Federală pentru Comunicaţii (FCC) a decis deschiderea unei benzi de 6 GHz pentru ceea ce numeşte "o nouă clasă de dispozitive cu consum redus de energie", cum este tehnologia portabilă. Apple, Broadcom, Meta Platforms şi Google au susţinut FCC să ia această măsură, considerând că ar ajuta la deschiderea drumului pentru o nouă generaţie de dispozitive şi aplicaţii de realitate augmentată şi virtuală. FCC se aşteaptă că aceasta să "stimuleze un ecosistem de aplicaţii de vârf în tehnologie". Meta Platforms vede deschiderea benzii de 6 GHz ca un pas important în dezvoltarea ochelarilor săi inteligenţi.
- AI în produsele Meta Platforms: compania lansează Meta AI în versiunea beta, un asistent conversaţional avansat disponibil pe WhatsApp, Messenger şi Instagram, care va fi disponibil şi pe ochelarii inteligenţi Ray-Ban Meta şi pe Quest 3. Meta AI, realizat în parteneriat cu Bing, poate furniza informaţii în timp real şi poate genera imagini fotorealiste din indicaţiile textuale în doar câteva secunde (disponibil doar în SUA).
- BUY: Meta Platforms are în prezent 45 de recomandări "buy" ("cumpără") dintr-un total de 58, potrivit WSJ. Preţul ţintă mediu pentru Meta Platforms este de 370,61 dolari, cu un maxim la 477 dolari şi un minim la 100 de dolari, ceea ce implică o creştere medie de peste 23,7% în următoarele 12 luni, cu un maxim care ar putea genera o creştere de peste 59%, raportat la preţul de închidere din data de 25.10.2023.
Riscuri
- Căştile VR/AR: există posibilitatea ca noua cască Quest 3 a Meta Platforms să aibă un succes masiv, însă, până acum, piaţa VR/AR s-a dovedit plină de eşecuri. Conform datelor IDC, livrările căştilor Meta au scăzut cu 72% în prima jumătate a anului faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Totodată, IDC estimează că vânzările totale din industria de căşti virtuale vor scădea cu 3% în 2023 faţă de 2022.
- Threads versus X: Threads renunţă la ştirile importante la doar o săptămână după ce fostul Twitter a eliminat titlurile de pe platformă. De când Elon Musk a achiziţionat X, spaţiul de ştiri a devenit din ce în ce mai confuz. Cu toate că Threads a avut un început promiţător, cu 100 de milioane de înregistrări în prima săptămână de la lansare, platforma a pierdut 80% din utilizatorii activi zilnic doar o lună mai târziu. Lipsa ştirilor importante pe platformă, un component central al X, este o posibilă cauză a declinului. Faptul că a devenit o sursă importantă de ştiri a cauzat probleme semnificative de reputaţie şi de reglementare începând cu alegerile prezidenţiale din 2016, iar Meta Platforms pare hotărâtă să renunţe la acest rol. Pe fondul războiului din Israel şi al dezinformărilor care circulă în special pe X, compania a decis să ia măsuri mai drastice în această direcţie.
- În sala de judecată: Meta Platforms a fost dată în judecată de 42 de state din SUA, care susţin că Instagram şi Facebook exploatează tinerii în scopuri profitabile şi le furnizează conţinut dăunător şi adictiv. Într-o declaraţie separată, procurorul general al New York, Letitia James, a acuzat Meta Platforms şi alte platforme de social media că sunt responsabile pentru suferinţa copiilor şi adolescenţilor care se confruntă cu "nivele record de probleme de sănătate mentală". Companiei i s-ar putea aplica sancţiuni civile cuprinse între 1.000 şi 50.000 de dolari/utilizator minor. Ca urmare a acestei ştiri apărute în cursul zilei de 24 octombrie, preţul acţiunilor Meta Platforms a scăzut cu 0,6%.
- Evaluarea companiei: cu un P/E (TTM)* de 36,43, Meta Platforms depăşeşte de aproape 3x media sectorului de 12,56 şi de 1,6 ori P/E a S&P 500 (22,74), fiind mai scumpă chiar şi decât Apple (29,15), Microsoft (31,63) şi Alphabet (26,64), potrivit datelor Seeking Alpha la 25.10.2023.
*P/E (TTM) este calculat ca preţul curent al acţiunilor împărţit la profiturile nete ale companiei în ultimele 12 luni. Calculul este realizat pe baza raportărilor Non-GAAP.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, prezentare companie, Yahoo Finance, Investopedia, Simplywall.st, WSJ, Forbes, DataReportal, Research and Markets, CNBC, Barron's, TradingView, Bloomberg, Meta Platforms, Seeking Alpha, Reuters.
-----------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.