Oil Terminal SA a raportat, pentru primul semestru din 2024, rezultate semnificativ în creştere faţă de anul trecut, beneficiind de tarifele majorate de la începutul anului, dar şi de volumele mai mari, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Oil Terminal, companie care deţine cel mai mare terminal petrolier din portul Constanţa, este specializată în manipularea şi depozitarea produselor petroliere. Principalul segment de activitate al Oil Terminal este primirea, încărcarea, depozitarea şi manipularea ţiţeiului, a produselor petroliere, petrochimice, chimice lichide, precum şi a altor produse finite sau materii prime lichide pentru import, export şi tranzit.
Cu o capitalizare de piaţă de 368,7 milioane de lei, compania este deţinută în proporţie de 87,8% de către statul român, în timp ce restul de 12,2% este controlat de persoane fizice (9,5%) şi persoane juridice (2,8%), acesta reprezentând şi free-float-ul societăţii. În fruntea companiei se află o echipă de management de opt persoane, condusă de Viorel-Sorin Ciutureanu, care este la al doilea mandat în această funcţie, până în anul 2027.
• Portul Constanţa - activitate în continuă creştere
Situaţia geopolitică complicată din ultimii doi ani a fost una prielnică portului Constanţa, care a fost utilizat ca sursă alternativă de transport în contextul în care terminalele şi rutele ucrainene au devenit impracticabile odată cu bombardamentele Rusiei. În cursul anului 2023, Portul Constanţa a reuşit să crească rulajul total de mărfuri cu 22,5% la nivel anual, atingând un nou record, de 92,5 milioane de tone, cu 12% mai mult faţă de 2022 şi cel mai mare din istorie.
În primele trei luni din 2024, transportul portuar maritim în România a înregistrat o creştere de 16,1% faţă de aceeaşi perioadă din 2023, volumul mărfurilor încărcate fiind cu 24,3% mai mare, iar al celor descărcate - cu 6,7%. Cele mai multe mărfuri încărcate au reprezentat produse agricole (pondere de 67,3%), iar cele mai multe mărfuri descărcate au fost de tip cărbune, ţiţei şi gaze naturale (pondere de 31,6%).
Conform investigaţiilor, portul Constanţa ar avea un potenţial mult mai mare decât în prezent, fiind favorizat de o poziţie geografică avantajoasă. Totuşi, nivelul slab de investiţii din ultimii ani, dar şi o lipsă de strategie de dezvoltare nu permit atingerea unui potenţial înalt.
• Oil Terminal - venituri peste cele bugetate
Oil Terminal a raportat, pentru primele şase luni ale anului, venituri din vânzări în creştere cu 34,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu circa 20% mai mari faţă de rezultatele bugetate. Cea mai mare pondere în cifra de afaceri continuă să vină din operarea motorinei (pondere de 56%; +1 punct procentual faţă de primul semestru din 2023), urmată de ţiţei (pondere de 29%; +8 puncte procentuale) şi produse chimice (pondere de 6%; -1 punct procentual), în timp ce OMV Petrom rămâne cel mai mare client al companiei, având o contribuţie de 18,5% din totalul veniturilor.
Creşterea veniturilor a survenit cel mai probabil ca urmare a majorării cantităţii totale de mărfuri operată prin terminal (+28,9% în ritm anual), cea mai mare creştere a volumelor fiind pe segmentul de ţiţei (+68,7%). Un alt factor important sunt tarifele mai mari cu 20% faţă de anul trecut pentru derularea ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminal, cu care Oil operează de la începutul anului 2024.
Astfel, pe fondul unei dinamici a cheltuielilor operaţionale în creştere cu 34,4% faţă de anul trecut şi cu +4,7% peste buget, rezultatul din exploatare a crescut cu 37% faţă de primul semestru din 2023 (+177% comparativ cu bugetul pe 2024). Printre principalii factori de creştere a cheltuielilor operaţionale au fost cheltuielile cu personalul (+22,8% în ritm anual) şi cele cu întreţinerea şi reparaţiile (+65,5%).
Profitul net al companiei s-a ridicat, la jumătatea anului curent, la 36,2 milioane de lei (+42,7%în ritm anual) şi de 3,5 ori mai mare faţă de bugetul companiei.
• Concurenţă, planuri de dezvoltare şi dividende
Chiar dacă a reuşit până acum să îşi menţină poziţia de cel mai mare terminal petrolier din portul Constanţa, activitatea companiei va fi afectată de o concurenţă mai mare în anii următori. Astfel, la începutul anului 2025 este prevăzută începerea operării unui nou terminal petrolier care va aparţine JT Grup Oil - companie nou listată la BVB. Terminalul va fi cel mai nou şi modern construit în ultimii 50 de ani şi va dispune de opt rezervoare cu o capacitate totală de 31.500 de tone.
Nu rămâne în urmă nici Oil Terminal, care vine cu planuri de extindere. Compania are în plan construcţia unui nou terminal de bitum în portul Constanţa. În vederea construcţiei acestuia, acţionarii Oil Terminal au aprobat în AGA un acord de parteneriat cu Euronova Energies, prin care Euronova îşi propune să achite integral cheltuielile de investiţie în schimbul exploatării exclusive a terminalului timp de zece ani, cu un rulaj garantat de 80.000 tone/an şi aplicarea unor comisioane suplimentare clienţilor terminalului de bitum.
În cursul anului 2024, societatea a plătit acţionarilor 90% din profitul net distribuibil aferent anului 2023, rezultând într-un dividend de 9,6 milioane de lei. Astfel, dividendul brut a fost de aproximativ 0,0032 lei/acţiune, ceea ce, raportat la preţul de închidere din ziua declarării, rezultă într-un randament de 2,6%.
Decizia de a acorda o rată de distribuţie a dividendelor de 90% în acest an vine ca urmare a hotărârii Guvernului din martie 2024, prin care le impune tuturor companiilor controlate de stat să acorde minimum 90% din profitul net realizat sub formă de dividend în acest an.
În ultimii zece ani, compania a fost consistentă în acordarea dividendelor, media dividendului brut din această perioadă fiind de 0,0054 lei/acţiune, cu un randament mediu anual de 5,6%, notează TradeVille.
• OIL - în urcare pe grafic, în 2024
De la începutul anului şi până acum, acţiunile OIL au marcat o pierdere de 3,2%, fiind depăşite de piaţa de la BVB, reprezentată de indicele BET, care a avut o dinamică de +17,1% în aceeaşi perioadă de timp.
În utlimele 12 luni, OIL a evoluat cu 3,8% în creştere, fiind şi de această dată în urma pieţei, care a avut o dinamică de +37,7% în perioada menţionată.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Oil Terminal
• Oportunităţi
Situaţia geopolitică: Războiul din Ucraina a deschis noi rute comerciale care trec prin România, ceea ce favorizează companiile portuare româneşti.
Dividend consistent: Oil Terminal a acordat dividende în ultimii zece ani, recompensând acţionarii cu un randament mediu de 5,6%.
Situaţii financiare în creştere şi aşteptări optimiste: Societatea se aşteaptă să bată recordurile din ultimii zece ani la capitolul venituri şi profituri în 2024.
• Riscuri
Concurenţă: Afacerile Oil Terminal pot fi afectate de intrarea unor noi concurenţi pe piaţă din Portul Constanţa; JT Oil - companie de distribuţie carburanţi, care este în curs de dezvoltare a celui mai nou terminal privat de produse petroliere în Portul Constanţa şi care se tranzacţionează acum la BVB, este un exemplu elocvent.
Infrastructură: Infrastructura învechită din Portul Contanţa poate genera costuri suplimentare de întreţinere sau opriri neplanificate ale activităţii, ceea ce poate eroda din profituri.
Mediul politic şi fiscal instabil din România defavorizează industria de combustibili fosili.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
-----
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, bvb.ro, OIL Terminal, TransilvaniaBusiness, Hotnews, Digi 24.