Biofarm şi-a bugetat o cifră de afaceri cu 17% peste nivelul anului precedent şi un profit net cu 6% mai mare. Totodată, compania a propus spre distribuire un dividend brut cu un randament de 4,5% pentru actionarii săi, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville
Cu o istorie de peste 100 de ani, Biofarm este unul dintre cei mai importanţi zece producători de medicamente şi suplimente alimentare din România. Compania este între primii trei producători români de soluţii şi suspensii pentru administrarea orală şi, totodată, unul dintre cei mai mari producători de comprimate şi drajeuri din România.
Produsele Biofarm se împart în trei mari categorii: medicamente eliberate fără prescripţie medicală (OTC) - cu o pondere de 61% din cifra de afaceri totală, suplimente alimentare (SN) - 35% din cifra de afaceri şi medicamente eliberate cu prescripţie medicală (RX) - 4%.
• Dividend cu un randament de 4,5% pentru actionarii Biofarm
Biofarm convoacă Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor pentru dată de 26.04.2023. Printre punctele aflate pe ordinea de zi se numără aprobarea situaţiilor financiare şi aprobarea distribuirii dividendelor din profitul anului 2022, în valoare de 29,6 milioane lei, însemnând o rată de distribuire de aproape 42%. Prin comparaţie, în anul 2022, rata de distribuire a dividendelor a fost de 39%, totalizând 23,6 milioane lei.
Valoarea dividendului brut propus este de 0,030 lei pe acţiune, având un randament de 4,5%, raportat la preţul de închidere din 10.04.2023. Data de înregistrare propusă pentru acordarea dividendelor este de 22.08.2023, iar data plăţii - 08.09.2023.
• Buget de venituri şi cheltuieli 2023
Un alt punct de pe ordinea de zi este aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar 2023. Astfel, Biofarm îşi propune pentru acest an o cifră de afaceri de 325 milioane lei, cu 17% peste nivelul din 2022.
Pentru cheltuielile de exploatare, compania prognozează o creştere de 8% a cheltuielilor cu materii prime şi consumabile, respectiv o creştere de 18% a cheltuielilor de personal şi de 14% a cheltuielilor de marketing. Pentru promovarea de produse, Biofarm se aşteaptă să cheltuiască cu 31% mai mult faţă de anul precedent şi, de asemenea, să înregistreze o creştere de 24% a cheltuielilor cu utilităţile. Profitul din exploatare este prognozat să atingă 87,8 milioane lei, depăşind cu 13% nivelul anului precedent, însă cu o marjă în scădere comparativ cu ultimii doi ani.
În acelaşi timp, profitul net este aşteptat să atingă 75,4 milioane lei, în creştere cu 6% faţă de 2022, dar cu o marjă de 23%, de asemena în scădere faţă de marjele nete ale anilor anteriori.
• Programul de investiţii pentru 2023
Pentru anul 2023, Biofarm şi-a prognozat cheltuieli de investiţii (CAPEX) în valoare de 51,3 milioane lei. Acestea includ, pe lângă altele, investiţii în echipamente de producţie în valoare totală de 33,1 milioane lei, destinate atât fabricii de pe strada Drumul Gura Bădicului, cât şi fabricii de pe strada Logofătul Tăutu, ambele în Bucureşti.
Compania îşi propune, totodată, să continue investiţiile în reînnoirea flotei auto (1,8 milioane lei), reînnoirea echipamentelor IT şi software (1,8 milioane lei) şi, respectiv, în cercetare-dezvoltare (2,5 milioane lei).
• Avantaje şi riscuri ale investiţiei în Biofarm
Biofarm se găseşte pe locul al treilea în clasamentul vânzărilor de medicamente din România, în ceea ce priveşte numărul de unităţi vândute pe segmentul Consumer Healthcare (CHC). Compania deţine peste 20 de branduri reprezentative în acest segment.
Portofoliul companiei include peste 100 de produse, acoperind peste 60 de arii terapeutice, în nouă dintre ele fiind lider de piaţă, din punct de vedere al volumelor vândute (Colebil, Triferment, Carbocit, Sennalax, Bixtonim, Carmol, Biofen, Nervocalmin şi Cavit). Totodată, în cursul anului 2022, Biofarm a lansat 17 produse noi.
Compania are o dependenţă semnificativă faţă de un număr restrâns de clienţi, care expune compania la riscul de credit*: vânzările produselor Biofarm se fac în cea mai mare parte către şase distribuitori interni, pe piaţa de medicamente şi suplimente alimentare, şi către alţi patru distribuitori pe piaţa produselor destinate cabinetelor stomatologice, împreună generând aproximativ 98% din totalul vânzărilor companiei, atât în volum, cât şi în valoare. În 2022, pentru diminuarea riscului de credit, compania a continuat asigurarea creanţelor prin încheierea unei poliţe de asigurare.
Doar 2% din cifra de afaceri a companiei este generată de exporturi, produsele companiei ajungând în opt ţări: Republica Moldova, Azerbaijan, Albania, Georgia, Kirghizstan, Ucraina, Ungaria şi Lituania. La vânzarea către export, Biofarm încheie preponderent contracte cu plata în avans, diminuându-şi astfel riscul de credit de pe acest segment.
Biofarm are rată a lichidităţii generale** de 3,20: la data de 31 decembrie 2022, rata lichidităţii generale a fost de 3,20, în creştere faţă de anul anterior, când a ajuns la 2,81, în principal datorită creşterii activelor curente.
Rata datoriei*** este în scădere faţă de 2021: la 31 decembrie 2022, rata datoriei a fost de 18,54%, în scădere faţă de anul precedent, când a înregistrat un nivel de 20,53%.
Rata autonomiei financiare**** este în linie cu nivelul anului precedent, de aproximativ 99,8%.
În 2022, piaţa farmaceutică locală a înregistrat o creştere de 22%, vânzările ajungând la 25,8 miliarde lei, în ciuda provocărilor legate de inflaţie, de creşterea costurilor de producţie şi de limitarea preţurilor pentru medicamentele eliberate pe bază de prescripţie medicală.
Free float de aproape 12% - compania este deţinută în proporţie de peste 88% de SIF Muntenia şi de SIF Banat-Crişana.
Performanţa acţiunilor Biofarm depăşeşte performanţa indicelui BETPlus, din care face parte: de la începutul anului până în prezent, preţul acţiunilor Biofarm a înregistrat o creştere de 8,44%, situându-se peste performanţa indicelui BETPlus, de 5,98%. În ultimii cinci ani, preţul acţiunilor Biofarm a înregistrat o creştere de 112,1%, depăşind de 2,8 ori performanţa indicelui BETPlus.
*Riscul de credit - este riscul de pierdere financiară care apare dacă un client sau o contraparte la un instrument financiar nu îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale.
**Lichiditatea generală - calculată ca raportul dintre activele curente şi datoriile curente.
***Rata datoriei - calculată ca raportul dintre datoriile totale şi activele totale.
****Rata autonomiei financiare - calculată prin formula: Capital propriu/(Total active - Datorii curente nete)
Surse: BVB, comunicate si rapoarte companie
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt comunicatele şi rapoartele companiei.
-----------
• Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.04.2023, 10:31)
Mai face și de aici Drăgoi un ban ca membru în CA! În ce zodie norocoasă s-a născut!?
Are toată lumea la picioare!
1.1. as dori sa stiu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.04.2023, 11:53)
care este la ora actuala cel mai puternic om din Romania?
Johannis? Dragoi? Isarescu? Nicu Gheara? sau ceilalti pe care ii mentioneaza Sima in cartea lui brokerul fugar si de teama carora zice ca a plecat din Romania?