Grupul Transport Trade Services (TTS) a înregistrat, în T1 2023, cel mai bun trimestru al său de la listare, obţinând venituri operaţionale în sumă de 306 milioane RON (+90% vs. T1 2022) şi un profit net de 89 milioane RON (de peste şapte ori mai mare vs. T1 2022), îmbunătăţindu-şi semnificativ marjele, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.
• Despre TTS
Grupul Transport Trade Services este unul dintre cei mai mari transportatori de mărfuri din bazinul Dunării. Compania deţine cea mai mare flotă fluvială din România, cu o capacitate de peste 800.000 de tone, opt macarale plutitoare, precum şi terminale portuare proprii în şapte locaţii dunărene şi în Constanţa.
Activitatea TTS se desfăşoară pe trei segmente principale:
- expediţie internaţională de mărfuri (produse agricole, minerale şi produse chimice);
- transport fluvial;
- operare portuara.
Fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţie al TTS, Mihăilescu Alexandru Mircea, deţinea, la 31.12.2022, cea mai semnificativă parte din capitalul social, anume 25,30%, restul de 74,7% fiind împărţit între persoane fizice şi juridice. Din acţionariatul companiei mai fac parte nume importante, precum NN Group N.V., Paval Holding, Aegon Pensii sau Utilico Emerging Markets PLC (fond de investiţii listat pe Bursa din Londra).
• Sectorul transporturilor navale
Conform Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" S.A. Constanţa, în 2022, traficul total de mărfuri în porturile româneşti a înregistrat o creştere de 12% faţă de 2021, până la 77,5 milioane dde tone. Este cel mai mare trafic de mărfuri înregistrat în istoria porturilor româneşti, lucru care reflectă tendinţa de creştere din ultimii ani.
Din totalul traficului, 79,5% reprezintă trafic maritim, iar 20,5% trafic fluvial. Totodată, traficul maritim a înregistrat o creştere de 16% în 2022, în timp ce traficul fluvial s-a menţinut în linie cu cel din 2021.
Pe grupe de mărfuri, cele mai semnificative creşteri se regăsesc în cazul seminţelor uleioase (69,7%), minereuri de fier şi deşeuri de fier şi otel (47%) şi petrol brut (41,7%). La polul opus, scăderi ale traficului au fost observate în rândul minereurilor şi deşeurilor neferoase (69,7%) şi în rândul celulozei şi deşeurilor de hârtie (48%).
• Rezultate financiare remarcabile
La nivel consolidat, în T1 2023, Grupul TTS a înregistrat venituri operaţionale în valoare de 306,4 milioane RON (+90% vs. T1 2022), marcând cel mai bun trimestru de la listare. Condiţiile de piaţă în primele luni din 2023 au fost, în continuare, favorabile pentru Grupul TTS, volumul agregat de mărfuri înregistrând o creştere cu 4,6% faţă de T4 2022.
Astfel, rezultatul din exploatare s-a ridicat la 104 milioane RON, având o marjă operaţională de 34%, cu mult peste cea înregistrată în T1 2022 (9,7%). Având un rezultat financiar al perioadei pozitiv, profitul net consolidat s-a ridicat la 89 milioane RON, cu mult peste cel din T1 2022 (12,2 milioane RON), concretizându-se într-o marjă netă de 29% vs. 7,5% în T1 2022.
De menţionat că, în 2022, TTS a înregistrat, în primul trimestru, o performanţă financiară uşor sub nivelul consemnat în restul anului, pe seama tensiunilor dintre Rusia şi Ucraina, care, în luna martie, au afectat puternic pieţele pe care compania activează.
• Conducerea companiei mizează pe un an şi mai bun
În cadrul AGOA din 28.04.2023, acţionarii companiei au aprobat bugetele de venituri şi cheltuieli la nivel individual şi consolidat. În ceea ce priveşte veniturile la nivel consolidat, conducerea companiei estimează o creştere de 4%, pâna la nivelul de 970 milioane RON. Profitul net bugetat la nivel de Grup se ridică la 182,7 milioane RON, în creştere cu 2% comparativ cu cel realizat în 2022.
Profitul net bugetat la nivel individual, din care compania va distribui dividende în anul ce urmează, se ridică la 87 milioane RON (+7,6% vs. 2022). Reamintim că, din profitul individual obţinut în 2022, compania urmează să distribuie 40% sub formă de dividende (33 milioane RON).
Conducerea companiei a declarat că se aşteaptă ca transportul de cereale să crească în anul curent, comparativ cu anul 2022. Până la momentul actual, umiditatea din sol pentru recoltele de vară (grâu, orz, rapiţă) se află la un nivel foarte bun, ceea ce se poate concretiza într-o recoltă peste media ultimilor ani. De asemenea, ţările din regiune, inclusiv Ucraina, încă au stocuri mari de cereale din anii anteriori, aşteptând să vândă la preţuri mai bune. Operaţiunile cu produse agricole au reprezentat, şi în 2022, motorul creşterii Grupului TTS (+10,5% vs. 2021).
Cu toate acestea, compania se aşteaptă ca volumul de minereuri transportat să continue să aibă probleme din cauza lipsei cererii combinatelor de la Galaţi şi Tulcea. De menţionat că scăderea accentuată a preţului gazului natural, din ultima perioadă, ar putea duce la creşterea producţiei anumitor combinate.
La momentul actual, conform conducerii companiei, nu există semne care să ducă cu gândul la o posibilă creştere a costurilor pentru companie (preţul motorinei este în continuă scădere). Media preţului spot pentru Brent s-a diminuat cu aproximativ 20% în primele luni din 2023, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei
Oportunităţi
- Cererea susţinută pentru transportul fluvial, cât şi pentru operaţiunile portuare este prognozată să continue şi în 2023.
- Compania are o poziţie financiară solidă, înregistrând, la 31.03.2023, numerar şi echivalente de numerar în valoare de 230 milioane RON şi datorii totale de numai 199,5 milioane RON. Astfel, nivelul de cash depăşeşte datoriile totale ale Grupului, permiţând atât distribuirea de dividende, cât şi desfăşurarea unui plan de investiţii ambiţios.
- Conducerea TTS îşi propune să distribuie anual dividende şi să mărească regulat cuantumul acestora.
- Acţionariat puternic, format din numeroase fonduri de pensii private şi de investiţii.
- Bariere mari de intrare pentru concurenţi, din pricina costului ridicat cu investiţia iniţială.
Riscuri
- Compania este dependentă de cele trei sectoare pentru care realizează expediţie şi transport fluvial: produse agricole, minerale şi produse chimice, care, la rândul lor, sunt afectate semnificativ de preţurile energiei şi de cotaţiile de pe bursa de mărfuri.
- În cazul unei secete, care a fost prezentă şi în anii anteriori, condiţiile de navigare pe Dunăre ar putea fi îngreunate, ceea ce ar conduce la scăderea volumului transportat de companie.
- Încetarea războiului din Ucraina şi restabilirea vechilor rute de transport al produselor ar putea conduce la o scădere a volumului de produse agricole transportat.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt eia.gov, Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" S.A. Constanţa, rapoarte ale companiei, BVB.
• Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu reprezintă un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual Lista potenţialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 07:48)
Eu nu înțeleg de ce nu se dau dividende din profitul net consolidat? Ei dețin la majoritatea peste 90%! E adevărat ai nevoie de investiții dar e exagerat! Când profitul net consolidat e de 180 mil nu e prea putin la dividende doar 33 mil? Societatea ,e o societate matură nu la început de drum!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 08:13)
Probabil se gândesc că sfârșitul conflictului înseamnă și sfârșitul castigurilor record și mai bine fac acum investiții din câștigul extraordinar ca să-și mențină profitabilitate când circulația va scădea odată cu sfârșitul conflictului. Cine nu investește, inovează, rămâne în urmă, cum era și fabrica Dacia. Cândva mașinile Dacia erau oarecum bune (anii 70-80) și cu timpul industria auto a avansat pe când Dacia a rămas pe loc și nu ar fi supraviețuit daca nu ar fi venit Renault. Cel puțin așa ar trebui să facă , dar ce o să facă .....o sa vedem mai încolo.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 11:34)
ar fi o prostie sa dea dividende mari daca au oportunitati bune de investitii. in capex-ul pe 2023 au 80 de milioane doar pentru dezvoltare (pe langa cel de intretinere), la care se adauga si achizitia Decirom SA de 100 de milioane
2. OPINIE
(mesaj trimis de administrator în data de 18.05.2023, 08:20)
MULT SUCCES! Va asteptam pentru reparatii barje fluviale la SUCURSALA AGIGEA a SNO, companie specializata in proiectarea, construirea si reparatii nave si barje fluviale, constructii nave si barje numai pentru export, in Romania cererea este f. mica sau inexistenta.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 16:24)
explicatia se regaseste mai jos:
NAVROM SHIPYARD S.R.L. este o societate cu răspundere limitată înființată în 1999, în care TTS (Transport Trade Services) S.A.
deține indirect, prin CNFR Navrom S.A. 92,147% din capitalul social. Principalul obiect de activitate îl constituie repararea și
întreținerea navelor și ambarcațiunilor (cod CAEN 3315)
;)
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 10:51)
o companie de portofoliu!
am sustinut asta inca de la listarea acesteia ;)
povestile cu dividend mic sunt pentru diletanti, pentru cei care n-au inteles cum se evalueaza valoarea unei companii
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonm în data de 18.05.2023, 14:42)
poti face si capex proaste, cu IRR slab, cu achizitii de dragul achizitiilor overpaying etc
TTS nu comunica bine ce face cu aceste windfall profits.
Daca profita sa investeasca capex/achizitii eficient ... evident ca sunt
Multiplii sunt pretty low (12TTM mainly) dar incertitudinea e mare, e mult mister acolo. In comunicat au zis doar atat: "Condițiile de piață în trimestrul 1 au fost în continuare favorabile, atât în ce privește serviciile
de transport fluvial pe Dunăre, cât și în ce privește serviciile de operare portuară în Constanța,
și continuă să nu dea semne de încetinire a activității." Inca nu am ascultat earnings call
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 14:46)
windfall profits....dar nu e mai bine cu ele decat fare ele?
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 15:00)
ti-au oferit cantitatile transportate/manipulate pe fiecare linie de business in parte la T1. ti-au oferit un buget de capex impartit pe mentenanta/expansiune (este singura companie de pe BVB care face asta-ai acolo detaliat la nivel de barja unde se duc "windfall profits"). ce puteau sa iti spuna mai mult decat ca "pare ca nu sunt semne de incetinire a activitatii"? TTS opereaza intr-un mediu economic real, fara cerere asigurata, nu e Mafalda sa poata sa spuna precis ce se va intampla cu transportul pe Dunare in perioada urmatoare, poate doar sa presupuna. in teleconferinta au spus clar ca nu pot divulga prea multe despre achizitia Decirom, pentru ca exista clauze de confidentialitate pe care trebuie sa le respecte. au spus ca in momentul in care vor putea, vor raspunde la toate intrebarile. la prima vedere, pretul este mare, dar noi inca nu stim care sunt sinergiile care se creaza, portul Constanta nu este nelimitat si proximitatea ar putea aduce avantaje imense. O sa ne lamurim cel tarziu dupa rezultatele la 30.06. Una peste alta, mie mi se pare una dintre cele mai transparente companii de pe BVB. Singura problema pe care o vad la TTS este cat din cresterea actuala este conjuncturala, legata de conflictul din Ucraina, si cat este sustenabila pe termen lung. Dar asta nu este in controlul managementului
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 17:00)
ma bucur sa vad ca sunt si oameni cititi care cunosc termenii de specialitate, care inteleg cum se iau deciziile de investitie (am ignorat exprimarea pleonastica "12TTM")
pe scurt, e in firea umana sa observe, la prima "citire", doar partea negativa a lucrurilor si de cele mai multe ori sa rateze cele mai bune oportunitati din aceasta cauza! in plus, aceasta trasatura e cu atat mai accentuata in ADN-ul nostru ca popor.
cum s-a mai scris, TTS este suficient de transparent, misterul fiind risipit daca citesti fie si numai comunicarile lor de pe BVB. acolo o sa gasesti si cheltuielile ce tin de capex.
legat de incertitudine, ceea ce vad eu a fi critic priveste impactul conditiilor meteo asupra transportului pe Dunare in principal. anul trecut au comentat f multi pe tema nivelului scazut al Dunarii. intr-adevar a avut impact insa, cum spuneam si pe atunci, exista metode de hedging pentru a contracara situatiile de gen!
DAR, cel mai importan si ce m-a incurajat sa mentin investitia pe acest emitent a fost capacitatea de adaptare la cerintele pietii in contextul conflictului armat, reconfigurarea logistica si noile flow-uri au fost construite uimitor de rapid!
avand in vedere datele la care am acces si la o prima citire, investitia Decirom este una buna cu un randament anual de 8%, dar e nevoie de mai mult pentru a intelege intreaga investitie. strategic, este o miscare f buna! o sa avem datele in curand...
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 17:33)
un randament de 8% nu este bun dupa nici un standard. in prezent TTS se finanteaza exclusiv prin capitaluri proprii si CAPM este cu siguranta > 8% la un RFR de 5% pe termen lung. chiar daca achizitia asta se finanteaza prin credit, tot nu este ok, WACC va ramane mai mare decat IRR-ul asta de 8%. eu sper ca ai gresit cifra si inainte de 8 exista un 1. strategic nu ma pot pronunta, dar daca cu tot cu sinergii (cum ar trebui sa se calculeze) este 8%... eu zic ca este value destruction
3.6. :) (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 18:18)
cumva anticipam replica asta. :)
recunosc ca ar fi trebuit sa ma abtin; cum am si scris, am facut evaluarea fara sa am toate datele, ci la o prima citire. evident ca nu include sinergii si alte beneficii, riscuri etc
sunt convins ca TTS si-a facut temele riguros inainte de aceasta achizitie.
observ ca ne place f mult teoria, dar mai ales sa concluzionam cum ca totul este negru/dezastru.
daca ne apucam sa calculam CAPM in paralel, vom ajunge la valori diferite cu o probabilitate de 99.99%. stii asta, nu e nevoie de detaliu ;)
ca si in cazul DCF, sunt multe aproximari/estimari/presupuner i in ecuatie, deci nu merita efortul argumentatiei.
cu ce sunt de acord insa, este WACC-ul care intr-adevar este undeva la 12-13%
DAR, cum bine ai observat si tu, TTS se finanteaza in prezent exclusiv prin capitaluri proprii, ceea ce este un MARE plus in contextul zilelor noastre!
valoarea se vede intotdeauna in timp.
succes tie!
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2023, 19:58)
eu nu ma ghidez dupa teorie. CAPM ne va da evident diferit, este normal, ce am spus si vad ca esti de acord, este ca e mai mare de 8%. am lucrat o viata in financiar si nu as fi aprobat un proiect cu IRR de 8%, in practica
4. completare Opinia nr. 2
(mesaj trimis de administrator în data de 18.05.2023, 23:40)
MULTUMESC tuturor care ati scris opiniile pe acest subiect. Ma bucur ca mai invatam cate ceva din aceste expuneri si chiar sunt interesat de astfel de subiecte. AM DE INVATAT si ma bucura acest lucru. Inca o data multumesc!