Zalando SE a încheiat anul fiscal 2023 atât cu un profit operaţional, cât şi cu un rezultat net în creştere, în timp ce veniturile au marcat o uşoară scădere pe fondul cererii mai slabe. Principalele marje au crescut pe măsură ce compania a reuşit să îşi reducă în mod semnificativ costurile operaţionale, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Zalando SE este o companie multinaţională germană de comerţ electronic specializată în produse de modă şi stil de viaţă. Înfiinţată la Berlin, în 2008, de Robert Gentz şi David Schneider, Zalando a crescut devenind cea mai importantă platformă online de modă din Europa, deservind peste 50 de milioane de clienţi din 25 de ţări. Compania oferă o gamă largă de produse, inclusiv îmbrăcăminte, încălţăminte, accesorii şi produse de înfrumuseţare, de la diverse mărci, de la opţiuni de lux până la opţiuni accesibile. Zalando funcţionează pe un model de platformă, conectând clienţii cu comercianţii cu amănuntul şi mărcile de modă, oferind o selecţie convenabilă şi extinsă de produse. Zalando îşi desfăşoară activitatea pe doi piloni principali de business: Fashion store şi Offprice.
În prezent, poziţia de CEO este ocupată de Robert Glentz şi David Schneider, fiind şi cofondatorii companiei. Pe perioada celor 15 ani de leadership, Zalando a devenit o companie listată începând cu anul 2014, având o capitalizare bursieră de 5,75 miliarde de euro.
În cadrul acţionariatului companiei, printre principalii acţionari instituţionali se regăsesc fondul de asset management britanic Baillie Gliford (cu 11,19% din capital), urmat de unul dintre cele mai mari fonduri de asset management din SUA, Vanguard Group, cu o participaţie de 4,99% din capital.
• Piaţa globală de comerţ electronic - estimată la 6,3 trilioane de dolari în 2023
Piaţa globală de comerţ electronic se aşteaptă să fi ajuns la un total de 6,3 trilioane de dolari în 2023, potrivit statisticilor Shopify, iar Statista preconizează că valoarea acesteia va creşte cu o rată anuală compusă (CAGR) de 11,16% în perioada 2023-2027. China continuă să conducă vânzările globale de e-commerce cu o cotă de peste 50% din vânzările cu amănuntul la nivel mondial, totalizând puţin peste 3 trilioane de dolari în 2022. Pe locul al doilea se află SUA, a cărei piaţă de e-commerce este aşteptată să ajungă la 941 de miliarde de dolari în 2023.
Liderul acestui sector este Amazon, care are peste 300 de milioane de utilizatori la nivel global, 80% dintre aceştia fiind din Statele Unite. Cu o valoare a brandului de 359 de miliarde de dolari, Amazon se află pe locul al doilea, după Apple, lăsând în urmă Alphabet şi Microsoft. Amazon se mândreşte cu o cotă de aproape 50% din piaţa de comerţ electronic din SUA, potrivit Investing.com, ceea ce reprezintă mai mult decât triplul cotelor însumate ale principalilor săi concurenţi: eBay (6,6%), Apple (3,9%) şi Walmart (3,7%)
• Rezultate pozitive pentru Zalando
Grupul Zalando a încheiat anul fiscal 2023 raportând rezultate pozitive, estimând pentru anul 2024 reîntoarcerea companiei pe panta de creştere. Veniturile totale ale grupului au marcat o uşoară scădere, de 1,1%, faţă de 2022, în principal din cauza unei cereri în scădere după boom-ul înregistat pe timpul pandemiei de Covid. Totodată, comportamentul consumatorilor a fost direct influenţat de inflaţia şi dobânzile ridicate, aceştia orientându-se către retaileri rivali, precum Shein din China.
Pe de altă parte, pe fondul menţinerii unui control asupra costurilor operaţionale, EBIT ajustat a marcat o creştere de 89,5%, până la 350 de milioane de euro, marja EBIT aproape dublându-se până la 3,5%, în timp ce profitul net a crescut de cinci ori, până la 83 de milioane de euro, traducându-se într-un profit net pe acţiune diluat (EPS) de 0,32 euro.
Un alt indicator important este reprezentat de GMV (Gross Merchandise Value), care reprezintă valoarea tuturor mărfurilor vândute către clienţi, inclusiv anulări şi returnări de produse, care a marcat o uşoară scădere în anul 2023, de 1,1%. Pe de altă parte, compania încheie anul cu o poziţie de cash solidă în valoare de 2,5 miliarde de euro, influenţată de creşterea cashflow-ului din operaţiuni.
Totodată, începând cu dată de 13 martie, compania a anunţat că va răscumpăra acţiuni în valoare de 100 de milioane de euro. După publicarea anunţului şi a rezultatelor financiare, acţiunile companiei au urcat cu 18,5%.
Zalando a anunţat că se va concentra în viitor pe mărcile de calitate pentru a urmări o cotă mai mare din încasările de la clienţii săi, dat fiind comportamentul consumatorilor mai tineri care se estimează că vor cheltui o sumă mai mare pentru articole mai durabile.
Conform analiştilor, "Zalando pare să socotească faptul că povestea istorică de creştere care se bazează pe o penetrare în creştere uniformă a modei online este acum aproape de plafon".
Zalando intenţionează să ofere reţeaua sa logistică, software-ul şi serviciile sale partenerilor săi prin intermediul unui singur sistem de operare, pentru a facilita tranzacţiile de comerţ electronic ale acestora, indiferent dacă acestea au loc sau nu pe platforma sa.
Acest lucru le facilitează totodată comercianţilor cu amănuntul accesul pe diferite canale de pe un singur fond de inventar, evitând stocul excesiv şi reducerile. Schimbarea are loc pe fondul pieţei de îmbrăcăminte care a înregistrat reduceri puternice spre sfârşitul anului 2023 şi în 2024, deoarece companiile au urmărit să reducă stocurile pe fondul încetinirii cererii.
În cadrul diviziei de modă şi stil (B2C), Zalando încearcă să atragă cumpărătorii din "Generaţia Z" şi "Millenials" prin oferirea de conţinut personalizat şi funcţii de consiliere bazate pe inteligenţă artificială direct pe platforma sa, precum şi prin alte pieţe specifice, cum este segmentul sportului, care se află în expansiune rapidă.
În segmentul B2B, Zalando nu a observat un impact din partea clienţilor care au fost redirecţionaţi către site-urile proprii ale brandurilor sau către alte platforme. Conform declaraţiilor companiei, platforma proprie s-ar putea extinde şi la alte categorii în afara celei de modă, cum ar fi casă şi animalele de companie, notează TradeVille
• Preţul acţiunii Zalando - în declin, în ultimele 12 luni
Conform recomandărilor analiştilor de pe WallStreet, ţinta medie de preţ pentru următoarele 12 luni pentru acţiunea Zalando este de 30,68 euro (+33% potenţial de apreciere faţă de preţul de piaţă actual), cu o prognoza minimă de 18,18 euro (-21%) şi o prognoza maximă de 47,25 euro (+105%).
În baza preţului de închidere din data de 18 martie 2024, în ultimele 12 luni, dinamica acţiunii Zalando este una negativă (-47,46%), trend ce se menţine şi de la începutul anului până în prezent, acolo unde preţul acţiunii a scăzut cu 9,07%. Scăderile vin în principal pe fondul incertitudinii investitorilor cu privire la redresarea consumului, a inflaţiei şi dobânzilor ridicate.
Dacă punem în balanţă şi evoluţia competitorilor, atât ASOS, cât şi Farfetch, două dintre cele mai importante companii din industrie, aceştia au înregistrat o dinamică negativă pe bursă în ultimul an, cu scăderi de 59%, respectiv 99%. Începutul de an este, de asemenea, unul negativ, înregistrând scăderi cuprinse între 9% şi 20% ale capitalizării bursiere.
• Oportunităţi şi Riscuri ale investiţiei în acţiunea Zalando
Oportunităţi
-Preţ redus: Date fiind condiţiile macroeconomice care afectează în mod direct operaţiunile companiilor din e-commerce, majoritatea au marcat scăderi importante pe bursă în ultimele luni. Acest lucru poate fi o oportunitate pe termen lung, pe măsură ce consumatorii îşi recapătă încrederea în economie, preţul acestora fiind încă unul scăzut.
-Generaţia Z: Schimbarea modelului de business cu accent pe clienţii tineri poate ajuta compania să vândă produse cu valoare adăugată mare, contribuind astfel la ajustarea principalelor marje operaţionale.
-Guidance: Compania a oferit un guidance optimist, estimând un profit operaţional (EBIT) cuprins între 380-450 milioane de euro şi o creştere a veniturilor cu un procent cuprins între 0-5%.
Riscuri
-Evaluare: Conform site-ului de specialitate AlphaSpread, Zalando se tranzacţionează la un multiplu de preţ P/E de 54,6, ceea ce o face încă mai scumpă decât multe companii din industrie, precum Alibaba sau JD. Totodată, compania se tranzacţionează în prezent la un multiplu de valoare EV/EBITDA de 11,7, peste cel al Alibaba şi JD, companii ce au marcat, de asemenea, scăderi importante pe bursă în ultimele 12 luni.
-Consum, dobânzi, inflaţie: Pe măsură ce inflaţia şi dobânzile rămân ridicate, puterea de cumpărare a consumatorilor scade, Zalando fiind astfel predispusă la reduceri ale consumului şi, prin urmare, la afectarea rezultatelor operaţionale şi financiare viitoare.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Marketscreener, Zalando.com, Shopify, Statista, DemandSage, Investing.com, raport companie, Reuters, Barrons, SeekingAlpha, Tradingview, AlphaSpread, Eurostat.
-------------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.