Punctul de trecere a Dunării cu bacul între oraşul Isaccea, judeţul Tulcea, şi localitatea Orlovka, regiunea Odessa, Ucraina, a fost deschis, astăzi, traficului de marfă, iar comisionarii vamali dau asigurări că acesta va fi tranzitat în perioada imediat următoare, relatează Agerpres.
Lucrările de amenajare a punctului de trecere Ro-Ro au demarat în urmă cu aproximativ doi ani şi s-au finalizat anul acesta, valoarea totală a investiţiei fiind de 5,15 milioane de euro, potrivit administratorului societăţii Navrom Bac SRL din Galaţi, Constantin Hârţan.
"De la început, cel mai greu a fost să obţinem hotărârea de Guvern după încheierea tratatului dintre ministerele de externe din România şi Ucraina. Au fost apoi probleme legate de forţa de muncă. În sfârşit, am fost pionierii proiectelor cu fonduri nerambursabile prin Programul Operaţional Infrastructură Mare. Este prima investiţie de acest tip care se face parţial cu fonduri europene", a precizat Hârţan.
El a spus că doar 1,15 milioane de euro din bugetul total al investiţiei reprezintă contribuţia din fonduri nerambursabile, iar restul sumei este contribuţia societăţii.
Punctul de trecere a Dunării cu bacul amenajat la graniţa româno-ucraineană ajută firmele de transport prin scurtarea timpilor de aşteptare la frontieră, a costurilor, dar şi a distanţelor, în condiţiile în care, pentru a ajunge în România, transportatorii ucraineni erau obligaţi să tranziteze pe o scurtă distanţă teritoriul Republicii Moldova şi să plătească taxele de drum.
"E o perioadă aglomerată şi se stă foarte mult la frontieră. Acum începe şi sezonul de cereale, iar punctul de aici scurtează mult distanţa, preţurile şi timpii de aşteptare. Până în portul Constanţa, de exemplu, drumul se scurtează cu cel puţin 100 de kilometri", a explicat expeditorul internaţional al unei firme, Reutsoi Stanislav.
Trecerea Dunării va fi asigurată de un singur bac care va circula în funcţie de cererile transportatorilor.
Transportul pe fluviu este permis doar pentru produse, nu şi pentru persoane fizice, în contextul pandemiei cu noul coronavirus.
Realizarea trecerii Ro-Ro între Isaccea şi Orlovka şi înfiinţarea unei curse de călători Tulcea-Ismail se numără printre obiectivele anunţate de autorităţi de mai mulţi ani în cadrul Euroregiunii Dunărea de Jos, structură de cooperare transfrontalieră care cuprinde autorităţi din România (judeţele Galaţi, Brăila şi Tulcea), Ucraina (regiunea Odessa) şi Republica Moldova (raioanele Cahul şi Cantemir).
Proiectele au fost întârziate, în principal, din cauza lipsei acordurilor dintre cele două state şi sunt solicitate de comunităţile de pe ambele maluri ale fluviului care consideră că obiectivele ar încuraja turismul şi ar duce, implicit, la creşterea nivelului de trai al locuitorilor.
Navrom Bac SRL din Galaţi este o firmă a companiei de navigaţie fluvială Navrom care asigură servicii de transport persoane şi mărfuri, reparaţii nave cu puncte de lucru în Constanţa, Cernavodă şi Drobeta Turnu-Severin.