Guvernul a aprobat astăzi, printr-o hotărâre, Strategia generală de descentralizare, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene. Strategia vizează oportunitatea transferării de noi competenţe de la nivel central la nivelul autorităţilor locale, în şapte domenii: agricultură, cultură, turism, mediu, sănătate, educaţie - activităţi extraşcolare, tineret şi sport, potrivit unui comunicat de presă.
Executivul transmite: "Strategia este însoţită de un plan de acţiuni pentru pregătirea descentralizării şi unul pentru implementarea ei efectivă, cu termenele în care autorităţile administraţiei publice responsabile vor pune în aplicare măsurile/acţiunile corespunzătoare obiectivelor strategice stabilite".
Astfel, ministerele responsabile pentru domeniile menţionate vor elabora şi prezenta spre aprobare Guvernului analize de impact, în vederea fundamentării deciziei cu privire la oportunitatea transferului de competenţe. Concluziile acestor analize de impact vor fi prezentate spre aprobare Guvernului în termen de 4 luni de la aprobarea strategiei, exceptând domeniul turismului, pentru care a fost stabilit un termen mai lung, de 6 luni, ţinând cont că în cazul acestui domeniu strategia prevede în plus pregătirea şi derularea unei faze-pilot în vederea testării competenţelor ce urmează a fi descentralizate.
Guvernul mai precizează: "Ulterior aprobării acestor analize de impact şi în funcţie de rezultatele obţinute, se va decide oportunitatea elaborării proiectelor de legi sectoriale prin care vor fi descentralizate competenţele. Mecanismul este prevăzut de Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006 şi Normele metodologice de aplicare a acesteia, apobate prin HG nr. 139/2008".
Strategia propune domeniile care ar putea face obiectul transferului de competenţe, urmând ca în cadrul analizelor de impact, elaborate de către ministerele de resort, să fie identificate complet şi exhaustiv toate competenţele ce urmează a fi transferate de la nivelul administraţiei publice centrale la nivelul administraţiei publice locale.
Competenţele propuse a se transfera de la nivelul administraţiei publice centrale la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale sunt cele care vizează strict implementarea politicilor/strategiilor naţionale şi a reglementărilor în vigoare la nivel local, potrivit sursei citate.
Competenţele privind reglementarea, politicile şi strategiile naţionale, coordonarea metodologică a activităţii desfăşurate de structurile responsabile cu exercitarea competenţelor descentralizate, precum şi inspecţia şi controlul de stat cu privire la modalitatea în care sunt respectate prevederile legale în materie vor fi exercitate în continuare de autoritatea centrală în domeniu, pentru aplicarea unitară a politicilor şi a strategiilor naţionale şi ale Uniunii Europene. Astfel, autorităţile administraţiei publice locale vor rămâne responsabile în continuare în faţa ministerului de resort, cu privire la modul de exercitare a competenţelor.
Executivul a mai susţinut: "Procesul de descentralizare reprezintă în continuare o prioritate a Guvernului României, aşa cum este stabilit şi prin Strategia pentru Consolidarea Administraţiei Publice 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 909/2014, document strategic naţional care reflectă pe de o parte soluţiile de politică publică ce constituie un răspuns ferm la nevoile administraţiei publice româneşti, şi care, pe de altă parte, reprezintă o condiţionalitate ex-ante în procesul de programare bugetară 2014-2020".
Conform comunicatului, prin descentralizare, serviciile publice furnizate de administraţia publică trebuie să răspundă cât mai bine nevoilor şi priorităţilor contribuabililor.
Alocarea responsabilităţilor se va face respectând următoarele principii: subsidiaritatea, economia de scară şi capacitatea financiară adecvată.