Mult aşteptata ordonanţă de urgenţă privind activităţile de transport alternativ de persoane a fost adoptată, astăzi, de Guvern, la iniţiativa Ministerului Transporturilor.
Cu acest prilej, premierul Vasilica Dăncilă a declarat: "Adoptăm proiectul de act normativ privind reglementarea serviciilor alternative de transport de persoane prin intermediul unor aplicaţii digitale, un proiect pe care l-am discutat săptămâna trecută în primă lectură. Vom stabili o formulă care să asigure transportul pasagerilor în condiţii de siguranţă şi care să încurajeze concurenţa, astfel încât cetăţenii să poată opta pentru servicii de cât mai bună calitate".
Vicepremierul Daniel Suciu a spus că 20.000 de taximetrişti clasici folosesc deja platformele pentru ridesharing, iar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a spus că în sfârşit cetăţenii vor putea alege mijlocul de transport, că nu a fost nicio discuţie pe preţuri şi că piaţa va selecta ofertele existente.
Noul act normativ prevede ca operatorii serviciilor Uber, Bolt şi Clever să obţină avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor în fiecare an (anterior era vorba de o autorizaţie pe 3 ani). Taxa anuală pe care o vor achita la MCSI este 50.000 de lei. Autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
- inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
- la momentul cursei, autoturismul trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
- conducătorii auto deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
- autoturismul să nu fie mai vechi de 15 ani
- autoturismele pot fi în proprietatea şoferilor, sau în leasing, or prin închiriere sau comodat.
Şoferii trebuie să aibă vârsta de cel puţin 21 de ani şi să deţină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.; să deţină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puţin 2 ani. De asemenea, şoferii trebuie să "aibă o ţinută corespunzătoare, un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condiţiile iniţial agreate, să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activităţii de transport efectuate, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului".
Transportul alternativ este folosit de peste 2,5 milioane de cetăţeni, dar împotriva ordonanţei adoptată de Guvern au protestat patronatele din domeniul taximetriei clasice, organizaţii care consideră că, prin noul act normativ, Executivul a reglementat activitatea desfăşurată ilegal, în ultimii patru ani, de cei de la Uber, Clever şi Bolt.
Cea mai vehementă asociaţie patronală împotriva noului act normativ este Confederaţia Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR), care, în urmă cu o săptămână, a organizat un miting de protest, cu peste 600 de taximetre galbene, în Piaţa Constituţiei, în faţa Palatului Parlamentului.