Actualizare 17:27 ANPC va face apel la decizia instanţei
Potrivit unui răspuns trimis redacţiei de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), decizia luată de instanţă în favoarea BCR nu este definitivă, Autoritatea urmând să facă apel.
În această cauză, clauzele reclamate de consumatori s-au referit la comisionul de administrare şi majorarea nejustificată a dobânzii.
(Alexandru Costea)
--------------
Actualizare 13:50 Tribunalul Bucureşti: Cererea de chemare în judecată este nefondată
Potrivit minutei Tribunalului Bucureşti, cererea de chemare în judecată formulată de ANPC este nefondată, instanţa hotărând astfel respingerea cererii.
Autoritatea poate face, însă, apel la decizia Tribunalului în 30 de zile.
"Respinge cererea de chemare în judecată ca nefondată. Anulează procesul-verbal de constatare a contravenţiei nr. 0687014/1295 din 13.08.2014 întocmit de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. Obligă reclamanta să plătească pârâtei suma de 27 748,30 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată Cu apel în 30 de zile de la comunicare", se arată în minuta Tribunalului Bucureşti.
---
Tribunalul Bucureşti s-a pronunţat pe data de 30 aprilie, în cadrul procesului iniţiat de Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorilor, stabilind prin hotărâre lipsa de clauze abuzive în contractele de credit contractate de clienţi la BCR.
Potrivit unui comunicat al BCR, acţiunea ANPC ca urmare a sesizării unor clienţi a fost considerată ca lipsită de temei, iar clienţii aflaţi la originea sesizării iniţiale au agreat individual angajamente de conciliere cu banca.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a chemat în judecată BCR pentru presupuse clauze abuzive din contractele de creditare încheiate înainte de 2010.
Potrivit economica.net, dosarul a fost înregistrat în 2013, însă mai multe instanţe şi-au declinat competenţa. Acţiunea ANPC a pornit de la reclamaţiile a 15 clienţi, care s-au plâns de diferite nereguli în contractele lor, mai notează sursa. Pe baza acestora, autoritatea a întocmit un proces verbal şi a deschis acţiune în justiţie contra BCR.
Printre clauzele reclamate ca abuzive se numără cea de dobândă de referinţă variabilă, dobânda revizuibilă semestrial şi clauzele privind comisioanele. ANPC a solicitat instanţei să oblige banca să restituie clienţilor sumele încasate în baza acestor clauze considerate abuzive.
BCR transmite că respectă legea, cadrul de reglementare şi rolul autorităţilor de protecţie a drepturilor consumatorilor, însă va contracara cu fermitate toate pretenţiile pe care le consideră lipsite de valabilitate.
BCR punctează încă o dată faptul că instabilitatea şi neclaritatea cadrului legal pot paraliza finanţarea economiei, precum şi faptul că, în mod relevant, majoritatea cauzelor ajunse la nivelul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care au vizat dobânda variabilă, s-au soluţionat irevocabil în favoarea BCR pe baza motivaţiilor următoare:
- este incorectă constatarea identităţii între "dobânda de referinţă variabilă" şi EURIBOR;
- nicio instanţă nu are permisiunea de a trece peste termenii conveniţi de părţi în contract, interpretând greşit sau atribuind alt înţeles angajamentului contractual al părţilor;
- toate clauzele din contractele supuse analizei sunt clare şi exprimă voinţa reală a părţilor, care au convenit în privinţa modului de determinare a dobânzii variabile.
Istoric, majoritatea absolută a dosarelor având ca obiect acţiuni colective formulate împotriva BCR, au fost respinse ca neîntemeiate atât în fond cât şi în apel la Curtea de Apel Bucureşti, pe baza motivaţiilor următoare:
- clienţii au avut posibilitatea sa reflecteze asupra condiţiilor de creditare şi costurilor;
- clienţii au avut posibilitatea negocierii nivelului de dobândă, inclusiv a tipului de dobândă;
- comisioanele de administrare şi riscuri intră în costul total al creditului, pe care consumatorul l-a contractat prin demers propriu.
BCR transmite că, în condiţiile existenţei unor nemulţumiri sau a situaţiei de a fi declanşate litigii, atitudinea băncii a fost mereu aceea de parteneriat şi reconciliere amiabilă, constatând cu dezamăgire inflamarea permanentă a conflictului şi lipsa orientării către soluţii mutual benefice din partea avocaţilor grupurilor de clienţi, cel mai probabil interesaţi în principal de a profita financiar de pe urma intermedierii litigiilor între consumatori şi bănci.
1. Autor articol rau-intentionat
(mesaj trimis de Gabi în data de 04.05.2015, 12:17)
Observ ca v-ati sters numele de la autor. De ce nu verificati informatiile, de ce nu ascultati si cealalta baricada? Rusine! Si mai este o contradictie:in cazul in care clienţii aflaţi la originea sesizării iniţiale au agreat individual angajamente de conciliere cu banca rezulta ca actiunea nu a mai fost analizata dpdv clauze abuzive. De ce in articol se spune ca "...stabilind prin hotărâre lipsa de clauze abuzive în contractele de credit contractate de clienţi la BCR."?
1.1. Răspuns (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 04.05.2015, 12:24)
Bună ziua!
Articolul este, după cum aţi spus, opinia unei singure părţi, însă am dorit ca informaţia să fie cunoscută cât mai rapid. Urmează, în continuare, să solicităm părerile tuturor părţilor implicate.
Aşteptăm să ne urmăriţi în continuare.
Mulţumim!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.05.2015, 13:02)
Ca sa te urmarim in continuare inseamna sa facem rating la o stire de kkt. Poti sa pui si linkul de pe portal just ca sa vedem si noi hotararea?
1.3. Bravo Elena Deacu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 04.05.2015, 16:30)
Pentru că ați trecut sumarul sentinței. Adevărat act jurnalistic.
1.4. Punct ochit, punct lovit (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.05.2015, 19:16)
Bravo Make!
Sa-ti fie rusine Patriciule.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Client AAA în data de 04.05.2015, 13:01)
Ca justitia nici nu sta nici nu judeca drept o stim de mult! Apreciez ca acesti judecatori mustesc fie de rea vointa, fie de lipsa de pregatire profesionale. Din pacate, pana la raspunderea magistratilor, aceste tentative de judecatori, pecetluiesc soarta multor romani din banii carora sunt platiti imparateste! Si prost si chior daca esti, nu se poate sa nu "vezi" flagrantele incalcari ale legislatiei nationale si europene! Este evident, un scenariu menit sa dea in capul celor ce si-l ridica si sa anuleze orice intentie de a revendica respectarea drepturilor prin respectarea legilor si nu prin favoruri. Insa in Romania hotia, talharia, crima si prostitutia morala sunt la rang de virtute! Greseala nu prezuma intentia; aici e o alegere deliberata, in clara cunostinta de cauza. Asa sa ne ajute Dumnezeu si lor si noua!
3. fără titlu
(mesaj trimis de Florin în data de 04.05.2015, 13:31)
Sa fim seriosi ! Este vorba doar de relatia sclav si stapan. NU exista parteneriat adevarat intre client si banca, din pacate...
4. BCR Fura Clientii si este ajutata de Magistrati
(mesaj trimis de Mihai Dinvale în data de 04.05.2015, 13:40)
Daca acest judecator a gresit favorizand banca infractoara ce pedeapsa primeste? Din ce inteleg este un proces ANPC pentru cativa consumatori grupati si nu un proces de scoaterea clauzelor abuzive din toate contractele. Bataia de joc continua, un rezultat cumparat. BCR pierde peste tot in dosare individuale, numai in cele colective nu. Repet, magistratul acesta daca a gresit ce pedeapsa primeste?
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de PLAIASUL BLAJIN în data de 04.05.2015, 19:34)
Verifica-i conturile din Austria. Acolo prin cotloanele ERSTE BANK......
Nu-i asa draga domn Bestea?
5. Articol scris chiar de banca!!!! Rusine Bursa
(mesaj trimis de Titirca Inima Rea în data de 04.05.2015, 13:41)
Nu v-ar fi rusine Bursa. Este un articol denaturat scris chiar de BCR, care la final ne umple cu mizeria fecala tipica cum ca ei nu abuzeaza clienti. Rusine gunoiului asta de banca.
6. Pute mizeria de la WCR
(mesaj trimis de Client WCR în data de 04.05.2015, 13:49)
Bai BCR, vino cu proba negocierii si formula dobanzii variabile in instanta. De ani buni te chem sa aduci probele a ceea ce afirma mai sus si nu aduci nimic. Rog a se observa fabrica de vorbe de la NNDKP, care minte cu nerusinare. Ce se intampla domnilor avocati cand probele nu exista dar sunt mentionate sumar? Va spun eu, plangeri penale meritati pentru calomnie, abuz si fals. Cea mai mincinoasa banca, de 8 ani ma fura cu rata de 10% la ipotecar desi Euribor e zero. Daca jegule de banca nu exista identitate intre Euribor si Dobanda Interna, de ce are valoarea 10%? Nu inteleg cum calculati din moment ce formula indicatorului NU EXISTA IN CONTRACT. Bestiilor, cu minciunile voastre ati daramat economia, ati produs un genocid economic si social si faceti apel la ajutor. Mizerabililor.
6.1. Toate bancile sunt lafel!! (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Atentie în data de 04.05.2015, 14:38)
Atrageti atentia tuturor prietenilor/cunoscutilor sa nu mai treaca pragul bancilor.
Camatari intitutionalizati cu BNR in frunte.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.05.2015, 19:36)
Oare de aceea si-au pus sloganul : PENTRU CA PUTEM!
7. WCR rusinea Europei
(mesaj trimis de Gogu în data de 04.05.2015, 18:05)
Sa va dispara urmele pana la al 7-lea neam nenorocitilor! Daca imi vand rinichii, ficatul, inima si sufletul si nu reusesc sa va achit creditul dupa formula Dobanda de Referinta Variabila -DRV (stabilita la cat vrea banca) +marja. De ce ati schimbat in 2010 formula din contract DRV+Marja in Euribor+9,12? Nenorocitilor, nici pamant nu meritati sa puna pe voi!!! Va doresc sa nu aveti parte de liniste in veci, asa cum n-am avut noi in toti anii astia de abuzuri oribile. Aceleasi urari si pentru judecatorii evident corupti de WCR, care se fac ca nu vor sa vada drept si judeca stramb.
8. BCR fura fara rusine
(mesaj trimis de Costea în data de 04.05.2015, 18:14)
Daca prin astfel de actiuni BCR crede ca se va impaca cu clientii, acesta se insala. Va vom urmari nemernicilor cu postarile noastre, nimic altceva decat adevarul, peste tot, timp de 20 de ani cata mai avem din credit sau pana ne dati inapoi tot ceea ce ne-ati furat in acest timp. Nu aveti de ce sa va faceti griji, clienti nu o sa mai aveti prea multi de gestionat, se vor convinge singuri sa faca banking in alta parte. Huo talharilor, rusine sa va fie. Rusine si Justitiei corupte si BNR-ului care da girul hotilor cu gulere albe sa fure. Cum veti sta nemernicilor la Judecata cea Dreapta?!? Acolo nu mai merge cu scuze si vrajeli!!!
8.1. Cri,cri,cri.... (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de Furnicuta Harnicuta în data de 04.05.2015, 19:21)
Daca BCR nu-ti dadea credit, erai chirias si azi, greierasule.
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de Dascalul în data de 04.05.2015, 19:26)
Esti oltean, asa-i? cum poti sa spui ca BCR fura fara rusine cand, BCR nu doar fura (romaneste si ardeleneste= a fost) ci este si in prezent fara rusine.
8.3. Se te fwt la nara Furnicuto (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de Palalila în data de 05.05.2015, 10:13)
Bey Furnicuta manca-mi-ai ... Daca ia dat BCR credit asta inseamna sa-l jupoaie? Urlati ca ANAF sa faca si sa dreaga, dar cand vine vorba de hotii #1 ai Romaniei, Bancile cu BNR in frunte, va faceti ca ploua.
9. Bravo Make
(mesaj trimis de Sima în data de 04.05.2015, 19:27)
Sa-ti fie rusine Patriciu!
10. De prin conturi adunate.....
(mesaj trimis de Plaiasul în data de 04.05.2015, 19:31)
DOMNULE BESTEA, SE PARE CA TREICHALUTUL ARE INTOTDEAUNA DREPTATE.
DA SE POATE, BRE?
11. Tradatori de neam si tara!
(mesaj trimis de anonim în data de 04.05.2015, 20:24)
bcr=raiffeisen=volskbank ; brom=pireus=ceb=bancpost=otp samd. toti sunt la fel. nu au nicio vina. ei se comporta ca niste lupi flamanzi intrati intr-o stana fara ciobani! VINA este a tradatorilot de neam si tara de la Guvern (oricare ar fi dupa 90), BNR (aceeasi din 90) si a noastra ca ii suportam...INCA
12. BCR incalca legislatia - articol tip vrajeala
(mesaj trimis de Un consumator în data de 05.05.2015, 10:18)
O banca de kkt. In contracte au formula dobanzii variabile ca fiind Dobanda de Referinta Variabila care se afiseaza la sediile BCR plus o marja. Din ce este formata Dobanda de Referinta Variabila nu scris in contract. Dar va rog sa observati un parados: Euribor 5.5, DRV 8.9, Euribor 1.742 DRV 9.5, acum Euribor 0 DRV 7.76. Se poate observa ca in lipsa unui formule in contract, acest indicator variaza in functie de factori interni ai bancii. Ori acest lucru este interzis de OG21 si L193. Cei care tin cu bancile sa puna mana pe legislatie si sa inteleaga faptul ca la BCR se incalca flagrant legislatia in domeniul protectiei consumatorilor. Si sa nu uit, OG 99/2006, legea bancilor, spune sa nu platesti ce nu este specificat in contract. De ce se plateste indicatorul bancii Dobanda de Referinta Variabila nespecificat in contract?