• Greva de la SNCM a fost suspendată pînă astăzi
• Guvernul nu are altă variantă pentru salvarea companiei decît privatizarea
Circa 7.000 de turişti blocaţi, săptămîna trecută, în porturile din Corsica au început să părăsească porturile din regiune, ca urmare a faptului că sindicaliştii de la societatea naţională maritimă SNCM au suspendat greva începînd cu noaptea zilei de sîmbătă. Aceştia şi-au reluat lucrul doar pînă astăzi, "ca o măsură de responsabilitate". Cei care au declanşat greva se tem că planul de privatizare a companiei va genera disponibilizări.
Ministrul francez al finanţelor, Thierry Breton, a declarat că guvernul de la Paris trebuie să privatizeze societatea naţională maritimă din Corsica - SNCM, potrivit regulilor Uniunii Europene, ca să evite falimentul aces-teia. Breton arată că guvernul are numai două opţiuni pentru salvarea companiei: vînzarea acţiunilor deţinute de stat sau o nouă infuzie de fonduri guvernamentale. Statul va aplica prima variantă, astfel că va înstrăina 40% din companie către fondul de investiţii "Butler Capital Partners", şi 30% către "Connex", divizia de transport a companiei "Veolia Environnement". Statul va reţine 25% din companie, iar 5% va rămîne în proprietatea angajaţilor. Breton subliniază că guvernul îşi va păstra cota la SNCM cît mai mult posibil.
Pe de altă parte, dacă guvernul francez va furniza încă o dată sprijin financiar companiei cu pierderi, Comisia Europeană va cataloga drept neloială măsura. "În aceste condiţii, autorităţile de la Bruxelles ar spune să vindem una, două sau trei nave, ceea ce nu vrem să se întîmple, întrucît, dacă am face acest lucru, societatea ar muri", a declarat Breton.
Breton menţionează că SNCM necesită o injecţie de capital de aproximativ 115 milioane de euro, iar singura soluţie care res-pectă reglementările UE este să vîndă cota pe care o deţine statul.
Proiectul de privatizare a declanşat proteste masive în Corsica în ultimele două săptămîni, chiar demonstraţii violente şi prădarea unei ambarcaţiuni de către angajaţi.
Compania are probleme financiare din cauză că nu mai are monopol pe rutele din Corsica, dar şi ca urmare a competiţiei operatorilor privaţi care practică tarife scăzute. Guvernul a realizat o injecţie de capital de 69 milioane de euro anul trecut, iar reglementările europene îi interzic să mai recurgă la o astfel de măsură.