La finalul primului trimestru din 2009, 57% dintre românii peste 15 ani foloseau servicii bancare, nivel în creştere cu 3 puncte procentuale faţă de media anului trecut, când România se situa pe penultimul loc în regiune după numărul utilizatorilor de servicii bancare, conform unui studiu GfK.
Astfel, conform studiului GfK, doar în Bulgaria produsele bancare erau utilizate mai puţin decât în România anul trecut, cu o medie de 50%.
În Polonia, media pe 2008 s-a situat la 69%, iar în Ungaria la 80%, în timp ce în Slovenia media pe 2008 era de 100%.
La finalul lunii martie 2008, procentul românilor care foloseau produse bancare se situa la 53%, conform aceluiaşi studiu.
"Pragul de 10 milioane de utilizatori a fost depăşit cu aproximaţie la jumătatea anului 2008, din ce în ce mai mulţi români apelând la serviciile băncilor", se arată în comunicatul GfK.
De asemenea, piaţa bancară este mai dezvoltată în Bucureşti, Ardeal şi Banat, Crişana, Maramureş, regiuni în care clienţii băncilor reprezintă aproape două treimi din populaţie, faţă de numai jumătate sau chiar mai puţin în Muntenia, Oltenia, Dobrogea şi Moldova, conform sudiului GfK.
• Peste un sfert din românii peste 15 ani aveau card de debit la finalul lunii martie
Din populaţia cu vârste peste 15 ani, 27% aveau, la sfârşitul primului trimestru, un card de debit, de altfel cel mai utilizat produs bancar. Cu toate acestea, doar o treime apelează la carduri pentru plata în magazine (la POS-uri), arată studiul.
Pe locul doi în utilizarea produselor bancare se află creditele pentru nevoi personale, deţinute de 19% din români în luna martie 2009, procent "în creştere faţă de perioada corespunzătoare din 2008, dar în scădere faţă de ianuarie 2009, când deţinătorii de credite pentru nevoi personale reprezentau 22% din populaţie".
Depozitele la termen au înregistrat cea mai mare creştere în ultimul an, în condiţiile în care în martie 2008 doar 3% dintre români foloseau produsul, în timp ce în martie 2009, procentul a crescut la 7%. "Această creştere reprezintă o revenire după scăderea constantă pe care au suferit-o aceste produse bancare în ultimii ani, de la 13% în 2001", se mai arată în comunicat.
Studiul GfK a fost realizat pe 1.000 persoane, iar ultima perioadă pentru care sunt disponibile datele este martie 2009.
GfK România a avut cifră de afaceri de 9,1 milioane euro în 2008