Autoritatea de reglementare a pieţei de capital elene a aprobat recent oferta publică iniţială (IPO) a Aeroportului Internaţional din Atena, iar intervalul de preţ al acesteia implică o capitalizare de piaţă cuprinsă între 2,10 şi 2,46 miliarde de euro (2,29 - 2,68 miliarde de dolari), potrivit marketwatch.com.
Aeroportul a informat, săptămâna trecută, că intervalul de preţ al IPO este între 7 şi 8,20 euro pe acţiune, iar mărimea ofertei, inclusiv supraalocarea acţiunilor, este de 90 de milioane de titluri. Compania a precizat că preţul final al ofertei şi numărul exact de acţiuni care vor fi vândute vor fi stabilite în urma unui proces de bookbuilding ce se va desfăşura în perioada de subscriere şi vor fi anunţate în jurul datei de 2 februarie.
Perioada de subscriere a ofertei publice este aşteptată să se încheie la 1 februarie, potrivit comunicatului societăţii. Conform estimărilor, acţiunile companiei vor fi lansate la tranzacţionare la Bursa de Valori din Atena în jurul datei de 7 februarie.
Aeroportul Internaţional din Atena (AIA) este controlat în proporţie de 55% de statul grec, potrivit ekathimerini.com. Cu o datorie netă de 405 milioane de euro la sfârşitul lunii septembrie 2023 şi 460 de milioane de euro în dividende în numerar datorate investitorilor înainte de IPO, operatorul aeroportuar ar trebui să aibă o valoare a întreprinderii de aproximativ 3,3 miliarde de euro, notează ekathimerini.com. Dividendele generoase înainte de IPO ar trebui să dea asigurări că guvernul elen primeşte până la 1,2 miliarde de euro din vânzarea acţiunilor, păstrând în acelaşi timp o deţinere în compania aeroportuară, conform sursei menţionate.
În luna septembrie a anului trecut, ministrului elen al Finanţelor, Kostis Hatzidakis, anunţa că Grecia intenţionează să listeze la bursă, în 2024, Aeroportul Internaţional din Atena.
După ce, în 2018, a ieşit dintr-o criză financiară care a durat un deceniu şi a primit trei pachete internaţionale de asistenţă în valoare de 260 de miliarde de euro, Grecia a vândut participaţii la porturi şi companii din energie ca să stimuleze competiţia şi să-şi reducă datoria. De asemenea, Grecia a reuşit să îşi pună în ordine finanţele, iar economia sa înregistrează performanţe superioare altor state din zona euro. "Ne străduim să ne atingem ţintele fiscale, să redobândim un rating de tip investment grade de la marile agenţii de rating şi să reducem în continuare datoria publică", spunea, anul trecut, Hatzidakis.
Ulterior, agenţiile de rating Fitch şi S&P au îmbunătăţit ratingul privind solvabilitatea Greciei la "investment grade" (recomandat investiţiilor), de la "junk", aminteşte Reuters.
Acum, prin listarea celui mai mare operator aeroportuar al său, Grecia încearcă să le semnaleze investitorilor că ţara s-a redresat la aproape 15 ani după ce datoria sa în creştere a necesitat un plan de salvare internaţional şi a zguduit zona euro.