Suntem "campioni la accidente rutiere" şi depăşim majoritatea ţărilor membre europene la acest capitol. Cifrele sunt grăitoare: frecvenţa medie a accidentelor la nivelul întregului parc de autovehicule din ţara noastră este de circa 6.6%, în comparaţie cu Ungaria sau Cehia, care au fiecare 2.8% sau Slovenia cu 2.6%, spun reprezentanţii UNSAR.
Potrivit sursei citate, dacă ne uitam strict la segmentul de transport, frecvenţa este de 3 ori mai mare decât media pentru toate tipurile de vehicule (19% vs. 6.6%). Astfel, în medie, din fiecare 100 de vehicule de transport cu masă maximă autorizată de peste 16 tone, cel puţin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau, din păcate, cu vătămări corporale şi decese. Aceste accidente sunt, de regulă, de o gravitate semnificativ mai mare decât în cazul altor categorii de autovehicule.
Pe lângă frecvenţa mai ridicată, şi dauna medie despăgubită în baza poliţelor RCA pentru accidentele produse de aceste tipuri de autovehicule este semnificativ mai mare decât dauna medie înregistrată la nivelul întregului parc auto. Nu în ultimul rând, foarte multe despăgubiri se plătesc pentru accidente produse în afara ţării, mai ales că în unele state nu există limite de despăgubire pentru vătămări corporale sau deces ori chiar pentru daune materiale, arată sursa citată.
Pentru fiecare accident, asigurătorii din România plătesc, în medie, în baza poliţelor RCA despăgubiri de peste 2.240 EUR, mai mult decât în alte ţări din Europa Centrală şi de Est. Pentru comparaţie: în Ungaria, dauna medie RCA este 1.910 EUR. Acest lucru înseamnă că, pentru fiecare accident, în România se plătesc despăgubiri cu până la 17% mai mari decât în Ungaria.
"Numărul accidentelor rutiere şi despăgubirile plătite ca urmare a acestora (dauna medie RCA) influenţează evoluţia primelor RCA. Chiar dacă anumiţi indicatori tehnici ce ţin de asigurările RCA publicaţi de către ASF par a se fi îmbunătăţit în ultimul timp, este important de spus că aceştia s-au aflat în "zona roşie" timp de peste 10 ani. Cu alte cuvinte, asigurările RCA au fost o cauză constantă de pierderi pentru companiile de asigurari. Ultimii ani au însemnat, totodată, şi două falimente importante ale unor asiguratori care operau preponderent pe zona RCA şi care practicau tarife subdimensionate, care nu le-au permis să îşi achite obligaţiile asumate faţă de clienţi şi păgubiţi.
Asigurările funcţionează pe principiul mutualităţii, adică toţi şoferii împart între ei riscul la care sunt expuşi. Acest lucru înseamnă că numărul accidentelor rutiere, dar şi valoarea despăgubirilor plătite la nivelul întregii pieţe influenţează costul poliţei RCA pentru toţi contributorii, chiar dacă situaţia individuală a unui şofer este pozitivă, fără accidente înregistrate", se arată în comunicatul UNSAR.
Într-o economie de piaţă, primele RCA trebuie să reflecte riscul asumat de către companiile de asigurări, beneficiile pe care le oferă în raport cu asiguratul / păgubitul, dar şi istoricul daunalităţii pe această formă de asigurare. În România, tarifele RCA sunt "îngheţate" încă din luna aprilie a anului trecut, dar nu şi costurile cu despăgubirile. Dauna medie plătită în baza poliţelor RCA la trimestrul trei din 2023 a crescut cu circa 12% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2022. În plus, taxele şi contribuţiile achitate de către asigurători au crescut semnificativ în ultimii ani. Doar 6 asigurători locali dintr-un total de 25 de companii sunt activi pe piaţa RCA.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2024, 18:16)
Nu au nici o valoare cifrele seci (cat este o dauna la unguri, polonezi nemti etc.)
Relevant ar fi daca ar cominica care este ponderea despagubirilor din sumele incasate.
De exmplu in Ungaria, daca un RCA costa de la 2 lei la 10 lei, binenteles ca despagubirea va fi mai mica decat in Romania unde o polita RCA costa 1000-15 000 lei.
2. UNSAR asociatie de profitori
(mesaj trimis de XXX în data de 18.01.2024, 09:32)
De ce in timpul pandemiei, cand circulatia a fost restransa dramatic, societatile de asigurare nu au redus absolut deloc primele de asigurare? Nu era logic ca atunci cand riscurile au scazut sa scazi si primele? UNSAR a tacut adanc in acea perioada. De ce? Pentru ca membrii lor au facut bani din nenorocirea romanilor inchisi in case. Mai mult, acela a fost momentul cand trepadusii UNSAR au observat ca ii pot prosti si mai rau pe romani, calculul fiind unul simplu: "daca isi permit sa plateasca aceleasi prime si atunci cand nu circula inseamna ca acestor soferi darnici le putem creste lejer primele cand se va relua circulatia, ceea ce au si facut. Niste profitori ordinari.