Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) propune o serie de soluţii care ar putea conduce la deblocarea sistemului asigurărilor obligatorii RCA, în direcţia consolidării şi echilibrării pieţei, printre care eliminarea procentului de 0,2% penalizare pe zi de întârziere şi înlocuirea cu dobânda de referinţă a BNR sau un procent anual nu mai mare de 10%, se arată într-un comunicat al UNSAR trimis redacţiei.
Potrivit sursei citate, reprezentanţii UNSAR, alături de cei ai companiilor de asigurare, au participat ieri la o nouă întâlnire de lucru cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Consiliul Concurenţei, Ministerul Finanţelor Publice şi reprezentanţii asociaţiilor transportatorilor, cu privire la piaţa asigurărilor obligatorii RCA.
De asemenea, asigurătorii solicită eliminarea posibilităţii ca o unitate reparatoare să factureze la costuri mai mari decât reprezentantul oficial al mărcii în România, pentru a diminua nivelul fraudei în acest domeniu, precum şi reglementarea despăgubirilor privind daunele morale şi vătămărilor corporale, în baza unor bareme de calcul.
Reprezentanţii UNSAR mai solicită eliminarea TVA-ului în cazul plăţilor păgubiţilor persoane juridice şi interconectarea bazei de date a asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) încheiate pe teritoriul României (CEDAM) cu baza de date ce prezintă situaţia maşinilor înmatriculate (DRPCIV) şi realizarea unui registru de evidenţă a comportamentului şoferilor în trafic.
Totodată, asigurătorii solicită punerea în aplicare a unui cadru legislativ privind sancţiunile aplicabile şoferilor care nu deţin poliţă de asigurare obligatorie RCA, dar eliminarea dreptului de plată în rate lunare a primelor RCA.
Printre propunerile UNSAR se mai numără: eliminarea obligaţiei de plată a despăgubirilor în unităţile de service, care în primul rând ar diminua utilizarea de tarife neconcurenţiale de către unele unităţi reparatoare, dar ar permite şi acordarea de despăgubiri fără TVA pentru cei în drept să deducă această taxă şi emiterea unor norme de reglementare a răspunderilor profesionale realizate cu vehicule de tip autospecializate care să fie practicate numai dacă există asigurare profesională suplimentară.
"Pe parcursul discuţiilor au fost expuse principalele solicitări ale transportatorilor, precum şi posibilele măsuri identificate în cadrul întâlnirilor anterioare cu instituţiile abilitate, membri ai Parlamentului şi Guvernului României. Analizând fiecare aspect de către toţi participanţii la dialog, s-au formulat propuneri concrete atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu şi lung. Asigurătorii au luat notă de aceste propuneri şi le vor evalua în baza informărilor transmise de către autoritatea de supraveghere, pentru a determina impactul şi posibilitatea de implementare în contextul actual al pieţei şi ţinand cont de reglementările Uniunii Europene in vigoare", se arată în comunicat.
UNSAR susţine că transportatorii pot să contribuie, de asemenea, la evoluţiile tarifelor RCA prin luarea de măsuri interne de limitare a daunalităţii, "care este într-o creştere alarmantă de la an la an".
"Uniunea este pregătită să discute cu asociaţiile transportatorilor despre promovarea unor programe de educare a şoferilor profesionişti cu privire la conduita în trafic. Susţinem necesitatea reformării sistemului asigurărilor RCA, însă într-un mod funcţional şi echilibrat, ţinând cont de legislaţia europeană (...) Rezultatele controalelor dispuse de către ASF la societăţile active pe piaţă vor evidenţia în ce măsură aceste tarife notificate se pot menţine sau nu, în funcţie de acurateţea şi argumentarea metodei de calcul actuariale aplicate de fiecare societate", precizează comunicatul.
UNSAR menţionează că societăţile de asigurări colaborează cu autoritatea, în vederea desfăşurării acestor inspecţii, punând la dispoziţie toate informaţiile necesare pentru clarificare şi informând ASF asupra potenţialelor modificări de tarif operate ca rezultat al acestor verificări, în termenul solicitat.
"UNSAR şi companiile membre vor continua să participe activ la dialogul cu autoritatea reglementatoare, instituţiile abilitate şi reprezentanţi ai asiguraţilor, luând act de toate propunerile formulate pentru a contribui la procesul de reconsolidare şi stabilizare a pieţei asigurărilor obligatorii RCA", se mai arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, cazurile specifice de majorări ale tarifelor RCA prezentate public de către transportatori sunt exemple individuale care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor. "Variaţiile ce au fost notificate către ASF de companiile de asigurări pot menţiona atât creşteri, cât şi scăderi de tarif, însă reamintim că posibilele majorări nu se pot aplica în mod absolut întregii industrii, ele fiind notificate de jucătorii din piaţa asigurărilor obligatorii RCA în funcţie de evaluarea individuală a riscului propriu. Mai mult, aceste notificări către autoritatea de supraveghere sunt în stadiul de ofertă din partea fiecărei companii de asigurare şi nu reflectă situaţiile contractuale în relaţiile comerciale", precizează UNSAR.