În luna decembrie 2023 Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat sondajul " Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere ". Dintre cele 33 de probleme listate în chestionar, zece sunt prioritare pentru cei mai mulţi răspunsuri şi necesitate soluţii urgente . La sondaj au participat peste 220 de companii şi firme din domeniul transporturilor rutiere de marfă din România.
Radu Dinescu, secretar general UNTRR : "Sondajul de opinie pe care l-am lansat în rândul firmelor înscrise UNTRR arătă care sunt cele mai dureroase probleme cu care se confruntă firmele de transport din România. Rezolvarea acestor a este vitală nu do ar pentru supravieţuirea companiilor de transport şi păstrarea locurilor de muncă din această industrie , ci şi pentru întreg mediul de afaceri . Transporturile reprezintă unul dintre cele mai importante barometre pentru sănătatea economiei, iar picioarele pe care transportatorii le reclamă aşteaptă de an i de zile o rezolvare din partea guvernanţilor."
1. Timpii mari de aşteptare la punctele de frontieră (70%)
Reprezintă problema pe care cei mai mulţi respondenţi au plasat-o prima în topul nemulţumirilor. Potrivit datelor pe care UNTRR le primeşte de la firmele de transport şi şoferii care tranzitează vămile din România, în această perioadă camioanele aşteaptă până la 11 zile pentru a intra din Ucraina în România, peste 5 zile pentru a intra din Moldova în România şi până la 36 ore pentru a intra în ţară din Bulgaria. Totodată, timpul petrecut la ieşirea din ţară prin vămile din vestul ţării creşte până la 72 de ore din cauza problemelor apărute la cântărirea mărfurilor şi a interdicţiilor de tranzit prin Ungaria în zilele de weekend.
UNTRR a solicitat în multe rânduri suplimentare personalului vamal şi crearea unor culori dedicate ieşirii/ intrării în ţară, pentru fluidizarea traficului rutier în lipsa apartenenţei la spaţiul Schengen.
2. Aderarea la spaţiul Schengen (67%)
Efectul neaderării României la spaţiul Schengen are consecinţe financiare grave. De pildă, i ndustria transporturilor rutiere a pierdut în 2022 (din cauza timpilor de aşteptare a trecerii frontierei României cu Bulgaria şi Ungaria) peste 2,4 miliarde de euro, potrivit studiului "Piaţa transporturilor rutiere 2018 - 2030", realizată în 2023 la solicitarea UNTRR. Astfel, studiul arată că piaţa transporturilor rutiere de marfă pierde 15% din valoarea actuală a veniturilor (estimată la 16 miliarde de euro). Implicit, statul pierde 15% mai multe taxe pe veniturile transportatorilor. Alte probleme generate de neadeosebi la Schengen sunt pierderea investiţiilor străine şi diminuarea exporturilor.
Pentru rezolvarea acestor situaţii, UNTRR solicită Guvernului stabilirea unei date ferme pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre în anul 2024. Această reprezintă o urgenţă pentru transportatorii de mărfuri fiindcă eficienţa lor este sever afectată în prezent de timpii de aşteptare extrem de mari.
3. Costurile cu asigurarea RCA (67%)
Una dintre principalele revendicări în protestul transportatorilor şi fermierii se regăseşte pe locul trei în sondajul realizat luna trecută de UNTRR. Transportatorii au de suferit din cauza scumpirii poliţei RCA. Considerăm că o asigurare obligatorie fără fluctuaţii mari de preţ este în atribuţia reglementatorului acestei pieţe. Companiile de asigurări trebuie să ofere un RCA ieftin de bază , cu opţiuni separate pentru decontare directă sau compensări pentru lipsa de utilizare a vehiculelor comerciale. Una dintre posibilităţi prin care preţul unei poliţe RCA rămâne sub control este capacitatea să fie direct proporţională cu beneficiile oferite. UNTRR a adresat o solicitare către Autoritatea de Supraveghere Financiară p întru reglarea fluctuaţiilor mari de preţ.
4. Tarife de transport în România (65%)
Presiunea dau pe tarif şi includerea în serviciul de transport şi a altor obligaţii suplimentare precum încarcarea. - descărcare mărfii sau raportări le pentru sustenabilitate, precum şi lipsa unor prevederi legale în România de co -responsabilizare a expeditorilor conduce la situaţii abuzive pentru transportatorii rutieri, precum supraîncărcărea vehiculelor sau plata unor tarife sub costuri, care distorsionează competiţia pe piaţa de transport şi afectează. viabilitatea firmelor de transport rutier.
De peste 10 ani, UNTRR solicită Ministerului Transporturilor si autorităţilor introducerea costului de referinţă în transporturile rutiere naţionale care să fie calculate cu sprijinul INS, similar modelului Comitetului Naţional Rutier din Franţa CNR.FR . În 2023, UNTRR a avansat discuţii cu Consiliul Concurentei care va analiza posibilitatea implementării şi în România a acestui sistem.
Reglementarea legală a costului minim de referinţă în transporturile rutiere este printre primele măsuri menţionate la sondajul UNTRR cu privire la cele mai stringente Top 10 probleme din industrie.
5. Lipsa parcărilor sigure şi securizate pentru camioane (64%)
Este una dintre problemele nerezolvate ale industriei din ultimii 10 ani care a generat şi alte neajunsuri: recrutare dificilă a şoferilor, grad mic de reţinere a acestora, sau insecuritate pentru şoferii de camioane, nevoiţi să conducă ă obosiţi până când găsesc locuri de parcare disp. onibile. Aşadar, spaţiile de parcare sigure şi securizate sunt o condiţie a siguranţei rutiere şi a respectării legislaţiei naţionale şi europene privind timpii de conducere şi de odihnă.
Comisia Europeană a lansat anul trecut un nou apel aceste parcări, finanţarea fiind extinsă pentru dezvoltarea parcurilor pe reţeaua transeuropeană globală TEN-T. Similar apelurilor anterioare, CE a alocat 250 de milioane de EURO pentru finanţarea spaţiilor şi parcare sigure şi securizate pentru camioane. Termenul limită de aplicare pentru finanţare este 30 ianuarie 2024. UNTRR a organizat o sesiune de informaţii a transportatorilor rutieri români cu privire la oportunităţile de finanţare pentru parcările de camioane prin mecanismul Conectarea Europei (Connecting Europe Facility - CEF) şi apelul CEF pentru Transporturi.
6. Dezvoltarea insuficientă a infrastructurii rutiere (61%)
În ultimii 5 ani reţeaua naţională de drumuri a crescut cu mai puţin de 250 de kilometri, însă peste 21.000 de kilometri ( 34% din drumurile Rom âniei) au durata de viaţă depăşită. Ţara noastră ocupă penultimul loc din Uniunea Europeană la densitatea reţelei de autostrăzi . În 2024 s-ar putea finaliza 100 de kilometri de autostradă şi 44 de kilometri de drumuri expres. Pentru a ajunge la nivelul mediu al UE, Romania ar trebui sa aib cca 4.200 km de autostrada, cu 3.290 km mai mult decât în prezent, potrivit studiului "Piaţa transporturilor rutiere 2018 - 2030", citat anterior.
7. Termenele mari de încasare a faptelor pentru servicii de transport prestate (60%)
Industria transporturilor deţine recordul negativ în ceea ce priveşte termenele de plată. Timpul mediu indica pe fapte de transport depăşeşte 21 de zile. Circa 45% din faptele emise au ca termen de plată sau luna sau mai mult. În plus, chiar şi după ce aşte apt atât de mult timp, mulţi transportatori nu primesc banii. Cele mai recente statistici ale Registrului debitorilor BIG InfoMonitor arată că până la 46% dintre transportatorii mijlocii au dificultăţi în obţinerea plăţilor la timp. Situaţia este foarte rea şi în rândul companiilor mici de transport, unde 21% au întârzieri de încasare mai mari de 60 de zile.
La contractul e din România termenele de plată sunt între 30-45 zile de la primirea documentelor în original, ceea ce înseamnă în cazul transporturilor internaţionale termenul depăşeşte 60 de zile.
Ca să le plătească transportatorilor facturi în termen de până la 7 zile, unele caz de expediţii din România le solicită transportatorilor suplimentari o comisie, procent din suma pe care o au de încasat. Aceasta este o practică abuzivă care trebuie să sancţionată.
Totodată, deşi termenul de plată standard este de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, se poate conveni ca termenul să scadă până la 7 zile, aşa cum se întâmplă în ţarile dezvoltate. De asemenea, transportatorii ar putea să prevadă în contract penalităţi sau dobânzi pentru plăţi întârziate. Studiul "Piaţa transporturilor rutiere 2018 - 2030" realizat la solicitarea UNTRR oferă recomandări concrete în acest sens.
8. Situaţia economică din România şi UE (58%)
Anul trecut volumele de transport au scăzut cu 5%, ca urmare a scăderii puterii de cumpărare a populaţiei i generată, la rândul ei, de inflaţia survenită după declanşarea războiului din Ucraina.
Germania, Italia, Franţa şi Ungaria sunt cele mai importante parteneri de export şi de import ai României. Balanţa comercială a României rămâne una negativ ă ; importurile depăşesc exporturile. Deficitul balanţei a depăşit 18 miliarde de euro în 2023. În primele opt luni , exporturile României, asigurate în mare măsură de transportatori, au însumat 62 miliarde de euro, în creştere cu peste 3 % f aţă de anul anterior. Maşinile şi echipamentele de transport reprezintă 44,5% din totalul exporturilor României, iar alimentele şi animalele vii - sub 8% din total.
Comisia Europeană a revizuit în scăderea creşterii economice a UE pentru 2023 şi 2024, cu 0,8%, respectiv 1,4%, valori sub prognozele anterioare de 1%, respectiv 1,7%. În ciuda scăderii preţurilor la energie şi diminuării inflaţiei, consumul rămâne şi el scăzut, fapt ce arată că preţurile în creştere ale bunurilor de consum şi ale serviciilor au contractat cererea.
9. Preţul combustibilului (56%)
Combustibilul reprezintă cea mai mare pondere a costurilor variabile ale transportatorilor (30-40% din cheltuielile totale ale unei firme din industrie). Totodată, reprezintă şi un cost imprevizabil ibil care a fluctuat semnificativ în ultimii 5 ani. De pildă, după pandemie preţul la pompă al motorinei a crescut cu 50% într-un singur an, iar după ce a început războiul din Ucraina, cu încă 50%. Până în 2030 preţul motorinei este posibil să atingă 3 euro/litru, conform studiului "Piaţa transporturilor rutiere 2018 - 2030".
În urma majorării accizei la motorină, UNTRR a solicitat reluarea schemei de restituire parţială a accizei pentru operatorii de transport rutier. Având în vedere majorările succesive ale nivelului accizelor la motorină (1.850 lei/1.000 litri de la 1 ianuarie 2024 şi 2.183 lei/1.000 litri după 1 iulie 2024), acciza la motorină va trece de pragul de 400 Euro la 1000 litri. În ultimii 10 ani, când acciza a atins acest prag, autorităţile europene au activat sistemul de rambursare parţială a accizei către operatorii de transport rutier.
10. Sancţiuni abuzive (56%)
UNTRR a solicitat Guvernului şi a obţinut pentru transportatori micşorarea amenzilor cu până la 50%, prin HG din 21 decembrie 2023. Actul normativ prevede 4 praguri de sancţionare; există o majorare a pragului doar în cazul celor mai grave abateri şi o scădere a amenzilor pentru celelalte abateri.
În plus, termenul de remediere pentru neîntoarcerea camionului acasă la 8 săptămâni va fi de 6 luni , şi nu de 30 de zile ca până acum. În HG, la cererea UNTRR, s-au mai obţinut următoarele: nu se mai suspendă licenţa comunitară pentru abateri inexistente în legislaţia UE; nu se mai sancţionează lipsa certificatului de pregătire profesională pentru şoferii cu transport agabaritic; nerespectarea obligaţiei operatorilor de transport de a transmite Autorităţii Rutiere Române situaţia şoferilor este considerată acum sancţiune minoră ; acestora nu li se mai suspendă licenţa comunitară în situaţia în care se aplică de două ori în ultimele 12 luni măsura retragerii copiei conforme a licenţei de transport/licenþei comunitare.