Autoritatea pentru Conduită Financiară din Marea Britanie examinează acuzaţiile conform cărora unii foşti angajaţi ai Credit Suisse au împărtăşit informaţii confidenţiale prin platforma de mesagerie WhatsApp, arată documentele văzute de Reuters.
FCA, care reglementează firmele financiare din Regatul Unit, analizează comportamentul mai multor angajaţi ai Credit Suisse din unitatea sa de cercetare din Londra, cu aproximativ 100 de angajaţi, în perioada de la mijlocul lui 2022 până la începutul lui 2023, potrivit documentelor.
FCA evaluează şi strânge informaţii de la sfârşitul lunii februarie 2023, arată documentele.
Supraveghetorii autorităţii de reglementare care analizează acuzaţiile sunt interesaţi de "posibile acţiuni", conform documentelor din iunie 2024, văzute de Reuters. În septembrie încă mai căutau mai multe probe, arată documentele.
Un reprezentant al FCA a refuzat să comenteze. Un purtător de cuvânt al UBS, care a salvat Credit Suisse anul trecut, a spus că "nu are cunoştinţă de o investigaţie FCA în curs de această natură".
UBS are o pregătire extinsă şi reguli privind utilizarea adecvată a comunicaţiilor electronice şi oferă analiştilor telefoane de serviciu, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Peste o jumătate de duzină de angajaţi sunt numiţi în plângere şi cel puţin trei sunt angajaţi în prezent de UBS, conform documentelor şi a unei analize a profilurilor lor LinkedIn.
Dacă FCA decide că are suficiente dovezi, poate deschide o investigaţie, pe care o desfăşoară de obicei în mod privat, fără un interval de timp fix.
Autoritatea de reglementare poate aplica amenzi persoanelor şi firmelor, precum şi poate interzice profesioniştilor din industrie. De asemenea, poate urmări persoane fizice pentru infracţiuni penale.
În 2017, autoritatea de reglementare a amendat un bancher de investiţii pentru partajarea informaţiilor confidenţiale ale clienţilor prin intermediul aplicaţiei de mesagerie, constatând că nu a acţionat cu priceperea, grija şi diligenţa cuvenite.
În septembrie 2022, autorităţile americane au amendat Credit Suisse cu 200 de milioane de dolari pentru că nu a monitorizat comunicările angajaţilor cu aplicaţiile de mesagerie neautorizate şi au ordonat băncii să înceteze şi să se abţină de la încălcări viitoare, a spus banca în raportul său anual pentru 2022.
UBS a fost, de asemenea, amendată pentru încălcări similare.
În septembrie 2024, autoritatea de reglementare din Regatul Unit a cerut multor bănci să predea detalii despre personalul care îi încalcă politicile privind aplicaţiile de mesagerie, inclusiv WhatsApp, a relatat Financial News.
Detalii despre presupusa utilizare abuzivă a aplicaţiilor de mesagerie la Credit Suisse şi modul în care unii angajaţi de la bancă au continuat să folosească grupurile WhatsApp existente după acordul din SUA , sunt făcute acum publice pentru prima dată.
Documentele arată că autoritatea de reglementare din Marea Britanie a început să revizuiască acuzaţiile la sfârşitul lunii februarie 2023, cu câteva zile înainte ca guvernul elveţian să orchestreze preluarea Credit Suisse de către UBS.
Acuzaţiile includ personal din Londra care comunică probleme de afaceri pe dispozitive personale şi schimbă informaţii sensibile pe platforma de mesagerie, despre companiile pe care le-au acoperit.
Cerinţele de reglementare ale FCA în vigoare începând cu cel puţin 2021, solicită firmelor să ia măsuri pentru a împiedica angajaţii să efectueze, să trimită sau să primească conversaţii telefonice şi comunicaţii electronice relevante pe echipamentele private, pe care firma nu le poate înregistra sau copia.
Băncile trebuie să ţină evidenţe ale comunicării comerciale, astfel încât autorităţile de reglementare să îşi poată îndeplini sarcina de supraveghere.
Reuters nu a putut stabili dacă Credit Suisse, care avea aproximativ 50.000 de angajaţi când a fost preluată, ţinea o evidenţă a comunicărilor private.
FCA caută, de asemenea, informaţii despre utilizarea "mesajelor care dispar", o funcţie care permite utilizatorilor să şteargă automat comunicaţiile după o perioadă de timp. Unii angajaţi ar fi activat setarea la începutul anului 2023, arată documentele.
Alte acuzaţii analizate de FCA implică patru situaţii din vara anului 2022 în care angajaţii Credit Suisse din divizia de cercetare financiară au înregistrat conversaţii cu directori seniori ai patru companii listate fără a le solicita în prealabil consimţământul, putând încălca regulile privind dezvăluirea selectivă.
Înregistrările au fost partajate în cadrul chat-ului WhatsApp folosit de analiştii Credit Suisse pentru muncă, conform acuzaţiilor din documentele văzute de Reuters.
Analiştii publică studii despre companii pentru a ajuta investitorii să ia decizii de investiţii, iar evaluarea lor poate influenţa piaţa.
În două dintre întâlniri, directorii companiilor au comentat planul de capital şi profitabilitatea firmelor lor, arată documentele. Într-un caz, un director al unei companii acoperite de analişti a făcut comentarii sensibile la piaţă în timpul perioadei închise a firmei , înainte de rezultatele sale financiare. Managerii companiei nu au voie să împărtăşească informaţii unor persoane selectate, inclusiv investitorilor şi analiştilor, care ar putea oferi informaţii despre finanţele companiei în perioada premergătoare raportării câştigurilor.
Reuters nu a putut determina dacă autorităţile de reglementare analizează şi comportamentul directorului care a dezvăluit informaţiile sensibile ca parte a anchetelor lor.