- În primele şase luni ale anului 2023, românii au efectuat aproape 232 de milioane de plăţi către comercianţi cu Revolut, în creştere cu 22% faţă de primul semestru al anului trecut. În acelaşi timp, numărul total al tranzacţiilor realizate cu Revolut s-a majorat tot cu 22%, în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024, faţă de perioada similară din 2023, conform unui studiu Revolut.
Studiul Revolut privind cheltuielile românilor în sem. I 2024, realizat de banca digitală care are peste 45 de milioane de clienţi retail la nivel global şi aproape 4 milioane în România, arată că distribuţia pe categorii de bugete a sumelor cheltuite s-a modificat sensibil faţă de primele şase luni ale anului anterior.
Ponderea divertismentului în suma totală cheltuită la nivelul întregii baze de clienţi a crescut de la 20% la 23%, rămânând principala categorie de buget privind cheltuielile realizate în primele şase luni ale anului. Shopping-ul s-a menţinut pe a doua poziţie, cu 17%, iar bugetul pentru alimente şi produsele de larg consum şi-a păstrat a treia poziţie cu 15%. Românii au mai cheltuit cu transportul (9% din suma totală a plăţilor), pentru servicii de alimentaţie publică în restaurante, baruri, cafenele, fast-food-uri (9%), servicii turistice (8%), alte tipuri de servicii (7%), utilităţi (5%). Raportat la baza de clienţi din România, cel mai mic buget de cheltuieli a mers către sănătate (inclusiv cosmetice, produse de igienă personală, reprezentând 4%).
În ceea ce priveşte numărul de tranzacţii realizate, 27% dintre plăţi au fost făcute pentru achiziţionarea de produse alimentare în supermarketuri şi magazine alimentare (27% şi în sem. I 2023), ceea ce înseamnă că una din patru plăţi făcute de un client român se înregistrează la magazinul de proximitate. 16% dintre tranzacţii au fost înregistrate pentru divertisment (faţă de 14% în sem I. 2023), 13% în restaurante baruri, cafenele (similar în sem. I 2023), 13% la shopping (faţă de 12% în sem. I 2023), 11% pentru transport, 9% pentru turism, 4% pentru utilităţi şi 3% pentru sănătate.
O altă tendinţă rezultată din analiza Revolut este aceea că românii apelează tot mai mult la cardul Revolut pentru a face plăţi prin terminale de plată de tipul auto-service sau staţii de plată. Fie că e vorba despre plata facturilor, achiziţionarea de viniete sau încărcarea cartelelor telefonice, plăţile către terminalele de acest tip sunt în creştere atât ca sumă totală, cât şi ca număr de tranzacţii. Comparativ cu perioada de referinţă din 2023, numărul tranzacţiilor a crescut cu 176%, iar suma totală a plăţilor efectuate s-a majorat cu 125%.
Un alt studiu recent, realizat de Dynata pentru Revolut, arată că 69% dintre respondenţii români incluşi în analiză apelează la digital banking pentru că este uşor de folosit şi intuitiv, 42% pentru că astfel economisesc bani, 33% pentru că aşa câştigă timp, 26% pentru că pot face mai mult decât obişnuitele tranzacţii bancare sau, în aceeaşi proporţie, pentru că astfel pot beneficia de diferite bonusuri la încasarea salariului.
Pentru a veni în întâmpinarea acestor aşteptări ale consumatorilor, Revolut a lansat recent primul său program pan-european de loializare, Puncte Revolut (RevPoints). Acesta le permite clienţilor săi să transforme punctele câştigate ca urmare a plăţilor realizate cu Revolut în beneficii precum mile de zbor, discount-uri la furnizori de servicii turistice şi atracţii, la cazare şi altele. Punctele Revolut pot fi transformate şi în reduceri la cazările rezervate cu Sejururi, funcţia de rezervare cazări inclusă în aplicaţie, sau la atracţiile turistice alese pentru concediul de vară, folosind Activităţi. De asemenea, punctele Revolut mai au utilitate şi atunci când clienţi fac plăţi către comercianţi care folosesc soluţia de check-out Revolut Pay, iar utilizatorii pot primi cu până la 20 de ori mai multe puncte utilizând această modalitate de plată. În funcţie de tipul de plan deţinut, clienţii pot acumula până la 1 punct/ 1 euro cheltuit şi chiar pot accelera acumularea de puncte dacă optează pentru rotunjirea mărunţişului. Programul de loializare mai aduce şi alte modalităţi de a dobândi puncte, folosind alte funcţionalităţi din aplicaţie precum Sejururi şi Activităţi.
Cum a arătat bugetul individual de cheltuieli în primul semestru al anului
În primele şase luni ale anului, bugetul cheltuit de un utilizator român, în medie, pe lună, a fost în creştere cu 14%, ajungând la 1.910 RON. În perioada de referinţă, un utilizator Revolut din România a cheltuit, în medie pe lună, 1.330 RON pentru divertisment, 1.040 RON pentru servicii, 502 RON pentru shopping şi tot atât pentru turism, 410 RON pentru produsele cumpărate din supermarket-uri (mărfuri alimentare, produse de uz casnic etc.), 364 RON pentru servicii de alimentaţie publică (restaurante, cafenele, baruri, catering), 363 RON pentru transport. Pentru sănătate, igienă personală şi cosmetice, bugetul mediu lunar alocat a fost de 302 RON, iar cel mai mic buget a fost alocat pentru utilităţi (290 RON).
La nivelul bugetului individual, cea mai mare creştere a unei categorii de cheltuieli a fost înregistrată pentru divertisment (+25%). Un utilizator român a alocat, în medie, mai mult cu +11% pentru cheltuielile cu alimentele şi cu 10% mai mult pentru turism. O singură categorie de buget a înregistrat un regres (-2%) - utilităţile.
Banca digitală Revolut, care este folosită tot mai mult ca un cont bancar principal de către utilizatorii din România, integrează în aplicaţie şi funcţii de analiză a bugetului şi limite pentru cheltuielile realizate pentru o anumită perioadă de timp, care pot fi adaptate de clienţi la propriile nevoi. Funcţiile de analiză şi gestionare a bugetului din aplicaţie încurajează un comportament economic responsabil şi generează retrospective ale cheltuielilor realizate într-o perioadă dată (de exemplu, ultima săptămână). Astfel, clienţii pot preveni cheltuielile în exces sau îşi pot face o idee clară despre felul în care cheltuiesc cu ajutorul clasificării pe comercianţi, categorii, ţări ş.a.m.d.