Valoarea pieţei autohtone de comunicaţii şi tehnologia informaţiei ar putea creşte în opt ani pînă la 15% din Produsul Intern Brut (PIB), a declarat ieri Varujan Pambuccian, preşedintele comisiei Parlamentare de IT&C.
În prezent, piaţa de IT&C a atins nivelul de 9% din PIB, exportul fiind principalul aducător de bani în industria tehnologiei informaţiei, iar piaţa internă în cea de comunicaţii. Această creştere pînă la 15% din PIB este posibilă "numai dacă industria de comunicaţii va trece dincolo de graniţe şi va ataca piaţa regională, precum şi dacă vor exista cel puţin 20 de branduri autohtone recunoscute internaţional. Nu cred că există la ora actuală mai mult de trei branduri autohtone după vînzarea produsului Gecad către Microsoft", a spus Pambuccian, subliniind că în acest caz statul ar trebui să intervină pentru promovarea firmelor mici şi creative, care sînt asimilate foarte rapid de cele mari. De asemenea, trebuie diminuată producţia de lohn în favoarea producţiei de proprietate intelectuală. Un alt obiectiv, în opinia preşedintelui comisiei Parlamentare, este reprezentat de reforma sistemului educaţional, întrucît în prezent în România nu se mai "produc" programatori. "Dacă nu vom reforma sistemul educaţional şi această resursă va seca", a spus Pambuccian.
În opinia acestuia, potenţialul industriei IT&C este reprezentat de piaţa de comunicaţii, care va cunoaşte o creştere semnificativă în 2004, cînd se vor vedea efectele investiţiilor realizate de companii, în special pe segmentul telefoniei fixe locale. În prezent, cel puţin trei operatori pot oferi telefonie fixă locală, interurbană şi internaţională la preţuri puţin sub cele oferite de Romtelecom. Pambuccian a exemplificat realizările unor companii, care pot oferi comunicaţii mobile la preţuri de telefonie naţională, fără taxa de roaming pe relaţia cu Ungaria.