Vremea, oboseala şi lipsa banilor contribuie la cea mai deprimantă zi a anului

A.B.
Miscellanea / 20 ianuarie

Vremea, oboseala şi lipsa banilor contribuie la cea mai deprimantă zi a anului

Începutul anului aduce pentru mulţi români nu doar provocări financiare, ci şi o stare emoţională dificilă, potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, companie globală de cercetare a pieţei. Studiul arată că 3 din 10 români resimt ziua de Blue Monday ca pe una dintre cele mai dificile din an, iar principalele cauze ale stării de disconfort emoţional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor şi oboseala acumulată.

Studiul este primul din seria DESPRE BANI 1:1 pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.

5 din 10 români au auzit de Blue Monday, a treia zi de luni din ianuarie şi ceea ce specialiştii numesc cea mai deprimantă zi a anului, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare şi al bucureştenilor, aceştia fiind mai conştienţi de impactul acestei perioade asupra stării lor emoţionale şi financiare, relevă datele studiului.

Rezultatele studiului arată că Blue Monday nu este doar un mit urban, ci o realitate comună multor români, care îi afectează semnificativ, în special din punct de vedere financiar. Combinaţia dintre facturi mai mari la utilităţi, cheltuielile crescute din perioada sărbătorilor şi vremea rece creează o presiune suplimentară asupra stării de bine, în general.

Luna ianuarie este percepută de mulţi ca o perioadă de restricţii. Conform studiului, 50% dintre respondenţi îşi reduc cheltuielile sau îşi creează un buget strict (29%), iar 60% dintre respondenţi indică un buget lunar mai mic în această perioadă.

În plus, 37% dintre respondenţi consideră că situaţia financiară le influenţează starea emoţională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauţi cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuşi la decizii impulsive. De asemenea, stresul financiar este resimţit mai puternic în familiile cu copii.

Bugetele mai mici şi cheltuielile mai mari împing mulţi români să adopte soluţii de urgenţă. Astfel, peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face faţă cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicaţii financiare pentru gestionarea bugetului. Aceste date subliniază importanţa unei mai bune planificări financiare.

Tinerii sunt mai orientaţi către economisire şi tehnologie

Rezultatele studiului indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 24 de ani. Aceştia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicaţiilor şi a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.

"Blue Monday nu trebuie să devină o tradiţie deprimantă. Încurajăm românii să adopte o atitudine proactivă în gestionarea finanţelor personale, mai ales în perioadele solicitante precum începutul de an. Soluţiile pe care le punem la dispoziţie pot ajuta în monitorizarea şi optimizarea cheltuielilor, iar cu o planificare financiară personalizată şi un control mai eficient al bugetului, putem transforma această perioadă într-una de echilibru.", declară Mihail Ion, Vicepreşedinte, Divizia Pieţe de Capital, Servicii Bancare de Investiţii şi Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România

În contextul Blue Monday, specialiştii Raiffeisen Bank recomandă câţiva paşi pentru o gestionare eficientă În contextul Blue Monday, specialiştii Raiffeisen Bank sugerează că o planificare atentă a bugetului poate contribui la o stare emoţională mai bună. Este recomandat să îţi faci un buget pentru luna ianuarie încă din decembrie, astfel încât să poţi ţine cont de cheltuielile de sărbători. De asemenea, este important să prioritizezi cheltuielile, separând nevoile de dorinţe pentru a identifica zonele în care poţi economisi. Utilizarea aplicaţiilor financiare poate fi de asemenea un ajutor valoros, deoarece acestea te permit să monitorizezi şi să controlezi cheltuielile în timp real. În plus, construirea unui fond de rezervă, chiar şi cu sume mici, poate fi o strategie eficientă pentru a face faţă situaţiilor neprevăzute.

Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel naţional, de tip CAWI, a fost realizat pe un eşantion de 700 de respondenţi.

Blue Monday este un termen inventat pentru a descrie a treia zi de luni din ianuarie, care este considerată cea mai deprimantă perioadă a anului. Conceptul a fost promovat iniţial de către o agenţie de turism din Marea Britanie şi a fost popularizat printr-o formulă dezvoltată de psihologul Cliff Arnall. Formula includea variabile cum ar fi: condiţiile meteo nefavorabile din ianuarie, datoriile acumulate după sărbătorile de iarnă, motivaţia scăzută la început de an, durata mare până la următoarea vacanţă etc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
chocoland.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Ian. 2025
Euro (EUR)Euro4.9765
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.8238
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2821
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8800
Gram de aur (XAU)Gram de aur420.2344

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

oaer.ro
greenenergyexpo-romenvirotec.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb