96% dintre profesorii chestionaţi de World Vision România într-un sondaj spun că îşi doresc să fie consultaţi privind deciziile în educaţie (75% în mare măsură şi 21% în măsură medie). Pentru a răspunde acestei nevoi, fundaţia a lansat în 2022 proiectul "Inspectoratul" Şcolar Civic prin care a creat prima platformă de consultare online integrată pentru profesori, elevi şi părinţi. Prin intermediul acestei platforme nu doar că s-a consolidat o comunitate de profesori care au oferit feedback referitor la principalele modificări din educaţie din ultimii doi ani, ci aceştia au venit cu propuneri către inspectoratele şcolare judeţene. Cinci propuneri au fost discutate punctual în cadrul unei conferinţe online "Profesorii consultaţi schimbă educaţia", organizată marţi, 30 ianuarie, în parteneriat cu Edupedu, la care au participat profesori, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi ai fundaţiei World Vision România.
De la lansare şi până acum, platforma a adunat peste 3.000 de profesori care au fost consultaţi prin sondaje sau interviuri şi implicaţi în formularea de poziţii pentru schimbarea sau îmbunătăţirea politicilor publice, la nivel central sau local. Temele consultărilor au fost legate de noile legi ale educaţiei, proiecte europene în şcoli, abandon şcolar, violenţa în şcoli, greva profesorilor şi începutul de an şcolar. Rezultatele consultărilor au fundamentat campanii de advocacy ale World Vision România în spaţiul public transmise către mass-media şi Ministerul Educaţiei, precum şi rapoarte de consultare publicate sau în curs de publicare pe website-ul platformei.
Respondenţii la chestionare au identificat mai multe obstacole majore care le stau în calea obţinerii unor performanţe mai ridicate cu elevii. Printre acestea se numără o programă considerată prea încărcată sau inapdatată (66%), urmată de obligaţiile birocratice excesive (35%) şi insuficienţa dotărilor digitale în şcoli (30%). Alte dificultăţi menţionate includ lipsa de implicare a părinţilor şi problemele socio-economice cu care se confruntă familiile elevilor (ambele cu 25%), dar şi sprijinul scăzut din partea ministerului, manifestat prin decizii fluctuante şi adesea bulversante (24%).
Printre propunerile profesorilor înscrişi în proiect se află:
Îmbunătăţirea site-urilor web ale inspectoratelor şcolare, pe baza feedback-ului de la ateliere cu profesori şi elevi şi din chestionare online. Actualizarea şi completarea informaţiilor de pe site, reconfigurarea meniurilor în funcţie de nevoi şi evaluarea nevoilor de îmbunătăţire şi satisfacţia utilizatorilor.
Inspectoratele şcolare să disemineze bune practici de la alte şcoli, inclusiv din alte judeţe, incluzând colaborarea cu părinţii şi expertiza persoanelor cu experienţă în domeniu.
De asemenea, s-a pus accent pe crearea unui plan naţional pentru încurajarea lecturii în baza bunelor practici de la şcolile care au performanţe vizibile.
Creşterea numărului de posturi de mediatori şcolari şi a numărului de programe de tip "şcoală-după-şcoală".
Dezvoltarea de parteneriate de către inspectoratele şcolare împreună cu agenţii economici pentru a sprijini integrarea profesională a elevilor, încă din timpul studiilor, inclusiv a elevilor cu CES sau din alte categorii dezavantajate.
În cadrul proiectului, profesorii au făcut zece propuneri de politici publice în domeniul educaţiei, pe care le-au prezentat Inspectoratelor şcolare din judeţele lor. Propunerile lor au ca scop să vină cu soluţii la următoarele întrebări:
Este importantă consultarea profesorilor?
Cum putem face ca modificările din educaţie să aibă la baza opiniile celor care stau zi de zi la catedră?
Cum dăm o voce profesorilor din mediul rural, din urbanul mic sau mediile defavorizate?
Vor profesorii să fie implicaţi mai mult în procesul de luare a deciziilor care îi privesc?
Cum poate Ministerul Educaţiei folosi platforma şi reţeaua creată prin acest proiect?
Poate ca schimbarea să vină din şcolile de la sat? Exemple de bună practică
Cum facilităm aplicarea propunerilor de la profesori la autorităţi?
"Prin consultările pe care le-am realizat prin acest proiect, am descoperit nu numai obstacolele cu care se confruntă profesorii, dar şi dorinţa lor puternică de a fi implicaţi în schimbările din educaţie. Este esenţial să recunoaştem şi să valorificăm această dorinţă de implicare. Vocea profesorilor este fundamentală în modelarea viitorului educaţiei, iar noi, la World Vision România, ne asumăm rolul de a fi o punte între profesori şi factorii de decizie, asigurându-ne că propunerile şi preocupările lor nu numai că sunt auzite, dar şi luate în serios", a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.