Evoluţiile comerţului şi creditelor de consum în lunile martie şi aprilie vor fi primii indicatorii care ne vor arăta destul de clar cât de aproape este sfârşitul crizei pentru unele ţări şi, respectiv, cât de alert va fi ritmul de redresare în cazul statelor care au trecut deja de recesiune, arată analiştii X-Trade Brokers într-un raport.
Victor Safta, directorul sucursalei din România a X-Trade Brokers, a arătat: "Vânzările cu amănuntul şi creditele de consum sunt semnale relevante întrucât reflectă sau înglobea-ză o serie de alţi indicatori, între care încrederea în stabilitatea locurilor de muncă, puterea de cumpărare etc; în lunile martie şi aprilie vor dis-părea alţi factori conjuncturali- de exemplu iarna foarte grea din SUA şi Europa, care a afectat suplimentar economiile respective, a îngreunat consumul şi a alterat relevanţa aces-tui indicator pentru revigorarea economică".
În opinia sa, "harta economică mondială va fi mai clară la sfârşitul trimestrului al doilea, indicându-ne nu numai care sunt ţările care au depăşit recesiunea, ci şi ritmul în care îşi vor reveni economiile lor". Din câte se întrevede în prezent, însă, România are puţine şanse de a se afla atunci în zona statelor care au ieşit categoric din criză.
Ţara noastră a înregistrat o scădere a PIB-ului în ultimul trimestru al anului trecut, scăderea vânzărilor cu amănuntul în ianuarie şi creşterea şomajului în aceeaşi lună, în condiţiile în care la orizont sunt în continuare concedieri masive. "Ţintele pentru anul în curs- un PIB între 1- 1,5% şi o rată a şomajului mai mică decât cea înregistrată anul trecut- par a fi mai mult decât ambiţioase, mai ales în condiţiile în care mecanismele şi instrumentele care ar putea fi folosite în acest scop nu se întrevăd", a arătat Victor Safta.
Privind SUA, analiştii se aşteaptă ca furtunile de zăpadă din februarie să fi contribuit la scăderea vânzărilor cu amănuntul, după ce, în ianuarie, acestea au înregistrat o uşoară creştere. În februarie, piaţa americană a pierdut mai puţine locuri de muncă decât era anticipat. Vânzările unor mărci de autoturisme de lux, precum şi cele ale unor maşini locale de clasă medie au crescut luna trecută, fapt care, corelat cu creşterea spectaculoasă a PIB-ului american din ultimul trimestru al anului 2009, constituie deja un semnal pozitiv privind relansarea economiei americane. Pentru prima dată în ultimul an, creditele de consum din SUA au cres-cut în ianuarie - în primul rând cele pentru achiziţii de autoturisme şi, res-pectiv, pentru studii.
În ceea ce priveşte Europa, vânzările cu amănuntul au scăzut în ianuarie în majoritatea ţărilor, iar vremea- spun analiştii- a jucat un rol important în acest sens. "Factorul vreme nu trebuie însă supralicitat în explicarea evoluţiilor negative din Europa. Uniunea Europeană plăteşte birul eterogenităţii economiilor componente, iar implicaţiile oricărui proces din fiecare ţară membră sunt resimţite în toate celelalte state şi produc efecte în cascadă. Oricum, în martie, factorul vreme va dispărea, cel mai probabil, din peisaj, iar indicatorii respectivi vor reflecta cu mai multă acurateţe economiile respective; lunile aprilie şi mai vor arăta mult mai clar cu ce paşi avansează sau nu fiecare ţară în parte", spun analiştii X-Trade Brokers. Vânzările din zona euro au scăzut cu 0,3% în volum faţă de decembrie şi cu 1,3% faţă de luna ianuarie a anului trecut.
Privind Europa Centrală şi de Est, trebuie subliniată situaţia din Ungaria, unde vânzările cu amănuntul au scăzut continuu în ultimii -aproape- trei ani, creşterea TVA-ului din vara trecută constituind un nou "imbold" în acest sens.
Japonia a cumulat, până acum, suficiente semnale privind ieşirea din criză, evoluţiile pozitive ale PIB-ului fiind întărite de creşterea producţiei, a exporturilor şi a vânzărilor cu amănuntul, dar se confruntă, în continuare, cu un mediu deflaţionist.