XTB ROMÂNIA: " Pandemia a accelerat dezvoltarea digitală a lumii cu cel puţin 2 ani"
A.B.
Comunicate de presă / 4 august 2020
• Patru dintre cele mai mari companii de tehnologie din SUA au prezentat rezultate surprinzătoare în Q2 2020, pe fondul unei încetiniri a econo-miei globale şi a impactului financiar major resimţit de mare parte din clienţii şi partenerii de afaceri,transmite un comunicat de presă.
• Mişcarea spre digitalizare, lucrul la distanţă, comenzile online şi utilizarea resurselor IT de tip cloud au explodat profiturile companiilor Big Tech: Amazon, Facebook, Google şi Microsoft.
• Aceste tendinţe au fost accelerate cu doi ani sau mai mult în această perioadă de modificări ale modului de funcţionare a societăţii, atât în economii dezvoltate, cât şi în cele emergente.
• Acestea sunt concluziile unei analize a XTB România, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume şi companie de investiţii listată pe Bursa de la Varşovia.
Giganţii din tehnologie au ieşit câştigători, la nivel de grup, cu toate că între ei au apărut unele diferenţe. Alphabet a raportat venituri în scădere pentru prima oară, de doar 2%, în timp ce Facebook a marcat o creştere de 11% a acestora. Strict pe segmentul de publicitate, scăderea a fost de 8% pentru Alphabet. "Deşi generator de pierderi în prezent, segmentul "Other bets" care include divizia de maşini autonome Waymo, poate fi promiţător", explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
Amazon a spulberat prognozele, oferind un profit de 10.3 dolari pe acţiune, faţă de 1.46 în aşteptările furnizate de Refinitiv. Divizia de cloud a decelerat la un avans de 29% de la 33% trimestrul anterior, un ritm înca foarte bun având în vedere dimensiunea sa. Acţionarii au fost răplătiţi cu aprecieri de peste 64% de la începutul anului, în iulie acţiunea fiind mai mereu peste 3.000 de dolari, de la aproximativ 2.000 de dolari în februarie.
"Un curent favorabil se formează în privinţa Microsoft: după ce a câştigat un contract masiv cu Pentagonul pentru oferirea de servicii de tip cloud (rezultat contestat de Amazon), şi se află în discuţii pentru preluarea operaţiunilor americane ale TikTok. Microsoft încearcă astfel să recupereze o parte din decalaje pe partea de conţinut video faţă de Google sau Facebook, continuând strategia de dezvoltare a social media iniţiată cu achiziţia LinkedIn. Rezultatele MSFT au fost peste aşteptări în privinţa profitului (1.46 dolari pe acţiune vs 1.34 estimări Refinitiv) şi a veniturilor în general. Ritmul de creştere a segmentului cloud a fost în continuare bun, deşi a încetinit la 47% de la 59% în trimestrul anterior, dar divizia Windows a marcat o scădere de 4% iar veniturile LinkedIn au încetinit de asemenea la 10%", explică Claudiu Cazacu.
"Pe lângă numele tradiţionale sau deja familiarul Zoom, au apărut şi alţi câştigători. O serie de firme mici şi mijlocii au descoperit că o prezenţă importantă în online poate fi un mod de continuare a activităţii - fapt ce a adus beneficii firmei canadiene Shopify. "Acţiunile sale au depăşit notabil procesatorii de plăţi Square şi Paypal, aducând un profit de peste 150% de la începutul anului. Potrivit Visa, ritmul avansului vânzărilor online (mai puţin în turism) a fost de 25% în perioada de după jumătatea lui aprilie, de două ori mai mare decât cel din anul anterior. Shopify, însă, evaluată la peste 47 de ori veniturile estimate pentru anul în curs (nu profitul, care este utilizat în cazul altor indicatori) sugerează aşteptări mari, posibil prea mari din partea investitorilor pentru creşterile viitoare. Indicatorul este sub 5 pentru Amazon şi peste 8 în cazul Facebook, o valoare mică fiind considerată (strict teoretic şi limitativ la acest indiciu) de dorit", mai arată analistul.
La rândul său, Radu Puiu, Analist în cadrul XTB România, este de părere că rezistenţa Amazon, Facebook, Google şi Microsoft în faţa condiţiilor de piaţă neprevăzute din acest an este cu atât mai spectaculoasă cu cât rezultatele financiare au fost publicate la doar o zi după ce directorii acestor companii au participat la o serie de interogări din partea Congresului SUA, unde au fost acuzaţi că au folosit puterea platformelor lor pentru a înfrunta şi înăbuşi concurenţa.
"Rezultatele au fost în contrast cu performanţa economiei americane din al doilea trimestru al anului care s-a depreciat cu 9,5% în termeni trimestriale. Mulţi investitori se aşteptau ca profiturile Amazon din activitatea de comerţ electronic să fie anulate aproape în totalitate în a doilea trimestru din cauza costurilor suplimentare de 4 miliarde de dolari înregistrate pentru a menţine funcţională activitatea în timpul crizei de sănătate. În schimb, profiturile după impozitare s-au dublat la 5,2 miliarde de dolari, în timp ce veniturile au crescut cu 40%. În schimb, dependenţa lor de sectorul de publicitate a făcut ca Facebook şi Google să fie mai expuse în faţa turbulenţelor economice. Totuşi, performanţele înregistrate au fost remarcabile pe fondul reducerii masive a sectorului de publicitatea de peste 20% la nivelul mai multor pieţe pe plan. Veniturile Facebook au crescut cu 11% până la 18,7 miliarde de dolari, depăşind cu mult prognozele unui avans de 3%. În ciuda temerilor legate de boicotul publicitar legat de serviciile sale din partea a peste 1.000 de mărci, inclusiv Verizon şi Ford, afacerile companiei au fost mult mai puţin afectate indicând un nivel ridicat de diversificare şi de adaptabilitate, caracteristici care s-au dovedit extrem de utile în astfel de situaţii", explică Radu Puiu.
Veniturile Microsoft au avansat cu 13% până la 38 de miliarde de dolari. Totuşi, reacţia investitorilor a fost una negativă în urma publicării raportului din cauză că reprezentanţii firmei au susţinut că achiziţiile de licenţe de tranzacţii au continuat să încetinească, fapt ce a afectat filiala LinkedIn. Doar Alphabet, compania mamă a Google, nu a reuşit să urmeze exemplul, deoarece a prezentat primul declin al vânzărilor raportat în istoria de companie listată public. Totuşi, firma a reuşit să depăşească aşteptările, veniturile sale scăzând cu doar 2%, într-un moment în care alte companii din sectorul de publicitate suferă contracţii ample.
"Performanţele solide ale celor mai importante companii tehnologice au arătat că acestea au beneficiat de creşterea activităţii digitale din acest an, pe măsură ce tot mai multe persoane au fost nevoite să muncească, să înveţe şi să se distreze de acasă. În ciuda evaluărilor ridicate în raport cu indicatorii clasici de analiză a acţiunilor companiilor, firmele de tehnologie continuă să sfideze aceste rezultate şi înregistrează performanţe remarcabile. Acest fapt se datorează şi deciziilor de expansiune continuă a activităţii şi de dezvoltare a serviciilor oferite. De exemplu, Microsoft a confirmat că se află în discuţii pentru achiziţionarea afacerii din SUA a aplicaţiei video TikTok. Negocierile vin în contextul ameninţării venite de la Casa Albă de interzicere a aplicaţiei pe fondul îngrijorărilor legate de securitate în urma legăturilor dintre compania mamă şi autorităţile din China", explică analistul XTB România.
Google şi ADT au anunţat încheierea unui parteneriat pe termen lung pentru a crea următoarea generaţie de oferte de securitate pentru locuinţe inteligente. Prin intermediul înţelegerii, hardware-ul şi serviciile Google vor fi integrate cu instalarea, serviciile şi reţeaua profesională de monitorizare a ADT.