Impactul ordonanţei trenuleţ asupra mediului de afaceri din România

A.B.
Miscellanea / 23 ianuarie

 Impactul ordonanţei trenuleţ asupra mediului de afaceri din România

Societatea Românească de Avocatură Pavel Mărgărit şi Asociaţii, subliniază importanţa ordonanţei trenuleţ asupra mediului de afaceri din România în contextul noilor reglementări care au intrat în vigoare de la 1 Ianuarie 2025 şi ne transmite opinia sa referitoare la acest subiect, potrivit unui comunicat emis redacţiei.

Ordonanţa trenuleţ nr. 156/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024 aduce schimbări esenţiale în mediul de afaceri din România. Schimbările afecteaza atât societăţile deja înfiinţate, cât şi pe antreprenorii care se gandesc la deschidere firme sau înfiinţare srl în cursul anului 2025. Printre schimbările esenţiale amintim: impozitarea veniturilor din dividende, veniturile microîntreprinderilor, impozitul pe venit, contribuţiile sociale, impozitul pe veniturile nerezidenţilor şi reintroducerea impozitului pe construcţii.Consecinţele ordonanţei pot include dizolvarea şi lichidarea societăţilor comerciale din România, în condiţiile în care acestea nu îşi mai pot achita datoriile. De asemenea, este posibil ca numărul de firme nou înfiinţate în anul 2025 să scadă, iar alte efecte negative să afecteze mediul de afaceri.

Un aspect notabil al Ordonanţei trenuleţ nr. 156/2024 îl reprezintă majorarea cotei de impozit pe dividende de la 8% la 10%, aplicabilă pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie 2025. Această măsură urmăreşte alinierea regimului fiscal intern cu cerinţele de sustenabilitate bugetară şi cu alte regimuri similare europene. Noua cotă de impozit se aplică începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în 2025.

Ordonanţa trenuleţ aduce schimbări importante şi în regimul fiscal al microîntreprinderilor. Astfel, începând cu 2025, plafonul de venituri pentru regimul microîntreprinderilor va scădea de la 500.000 EUR la 250.000 EUR, iar din 2026 la 100.000 EUR şi se elimină condiţia legată de veniturile din consultanţă şi management pentru firmele care respectă celelalte criterii, iar codurile CAEN aplicabile vor fi actualizate în cadrul fiscal pentru claritate şi conformitate.

Facilităţile fiscale pentru angajaţii din sectorul IT, construcţii, agricultură şi industria alimentară sunt eliminate pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2025. De asemenea, salariul minim brut garantat creşte la începutul anului 2025.

Impozitul pe construcţii, prevăzut anterior de grupa 1 din Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe, este reintrodus cu o cotă de 1% din valoarea construcţiilor existente la 31 decembrie a anului anterior. Plata se face în două tranşe, la 30 iunie şi 31 octombrie.

Pentru informaţii suplimentare privind modificările aduse de Ordonanţa trenuleţ nr. 156/2024, Societatea Românească de avocatură Pavel Mărgărit şi Asociaţii recomandă să contactezi un avocat specializat care vă poate oferi consultanţă juridică detaliată şi poate gestiona aspectele legale legate de impozitul pe dividende, regimul microîntreprinderilor, impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, precum şi reintroducerea impozitului pe construcţii. Un avocat comercial sau un avocat registrul comerţului vă poate ajuta să înţelegeţi mai bine impactul acestor modificări asupra mediului de afaceri în România şi să ofere asistenţă juridică atât pentru antreprenorii care doresc să înceapă procesul de deschidere firme, înfiinţare srl şi deschidere srl în România, cât şi celor care se află în dificultate financiară şi iau în considerare dizolvarea şi lichidarea societăţilor comerciale ce au ca şi consecinţă închidere firmă şi etapa finală de radiere firmă.

Un subiect important pentru antreperenori îl reprezintă procedura de dizolvare şi lichidare a societăţilor comerciale. Acest proces, reglementat de legislaţia în vigoare, presupune mai mulţi paşi care implică atât aspecte juridice, cât şi contabile. Procedura de lichidare şi dizolvare firmă este un proces complex, care implică o serie de etape menite să asigure respectarea cadrului legal şi finalizarea tuturor obligaţiilor financiare şi administrative. Începutul acestui proces poate fi motivat de diverse situaţii: decizia asociaţilor, ajungerea la termenul stabilit în actul constitutiv, imposibilitatea realizării obiectului de activitate, sau alte circumstanţe prevăzute de lege, precum dificultăţile financiare.

Primul pas în procesul de dizolvare firmă şi lichidare firmă este luarea unei hotărâri formale în cadrul Adunării Generale a Asociaţilor. Această hotărâre trebuie înregistrată la Registrul Comerţului, fiind urmată de publicarea deciziei în Monitorul Oficial. Odată ce societatea a fost declarată în curs de dizolvare societate, activităţile sale comerciale trebuie să înceteze, iar administratorii să înceapă pregătirea documentelor necesare pentru procedura de lichidare.

Procedura de lichidare firmă reprezintă etapa următoare, în care se urmăreşte valorificarea activelor societăţii, plata datoriilor şi distribuirea eventualelor sume rămase între asociaţi. Este un proces meticulos, care necesită implicarea unui lichidator autorizat sau, în cazurile mai simple, chiar a administratorilor. Aceştia trebuie să întocmească o serie de acte necesare închidere firmă, precum un bilanţ de lichidare, să plătească toate obligaţiile financiare şi să se asigure că societatea nu mai are niciun angajament restant. Un aspect esenţial este coordonarea cu autorităţile fiscale. În timpul procesului de dizolvarea şi lichidarea societăţilor comerciale, trebuie depuse toate declaraţiile fiscale, iar impozitele şi contribuţiile restante trebuie achitate integral. Nerespectarea acestor obligaţii poate întârzia sau complica procedura închidere firmă srl şi radiere firmă.

În final, după ce seria de paşi închidere firmă a fost parcursă, urmează etapa de radiere societate din Registrul Comerţului. Etapa de radiere societate este ultima etapă şi confirmă faptul că firma nu mai există din punct de vedere juridic. Radierea presupune depunerea unui set de documente la Registrul Comerţului, incluzând hotărârea de dizolvare societate, bilanţul de lichidare aprobat, dovezile privind plata datoriilor şi alte acte justificative. Procesul se încheie oficial cu aprobarea cererii de radiere firmă de către autorităţi.

Este important de menţionat că fiecare etapă din acest proces poate ridica provocări şi întrebări juridice sau fiscale. Din acest motiv, colaborarea cu un avocat drept comercial sau cu un avocat comercial specializat în proceduri de dizolvare firmă şi închidere firmă este recomandată pentru întocmirea de acte necesare închidere firmă. Un astfel de profesionist poate oferi îndrumare personalizată, asigurând respectarea tuturor cerinţelor legale şi reducând riscurile asociate unei dizolvări defectuoase.

"Având în vedere modificările aduse de Ordonanţa trenuleţ nr. 156/2024, este recomandat să consulţi un avocat atunci când doriţi să începeţi procesul de deschidere a unei firme în România, întrucât aceste schimbări legislative impun o bună înţelegere a noilor reglementări, care pot influenţa deciziile de înfiinţare firmă sau dizolvarea societăţilor", a declarat Dr. Radu Pavel, Avocat Coordonator al Societăţii Româneşti de Avocatură Pavel, Mărgărit şi Asociaţii.

Ordonanţa trenuleţ nr. 156/2024 aduce modificări fiscale semnificative ce vor influenţa atât persoanele fizice, cât şi mediul de afaceri. Este esenţial ca societăţile comerciale să analizeze impactul acestor schimbări şi să adopte strategii proactive pentru a se adapta noilor condiţii. Colaborarea cu experţi, fie că este vorba despre avocaţi comerciali, fie despre consultanţi fiscali, poate face diferenţa între o tranziţie lină şi dificultăţi operaţionale sau financiare. Pentru firmele care doresc să navigheze cu succes acest nou context legislativ, o planificare atentă şi accesul la consultanţă de specialitate sunt indispensabile. Conform statisticilor elaborate de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în anul 2024 s-a constatat o diminuare a numărului de firme înregistrate, respectiv 116,938 comparativ cu anul 2023 în care au fost înregistrat un număr de 137,673 firme.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Ian. 2025
Euro (EUR)Euro4.9763
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7792
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2704
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8884
Gram de aur (XAU)Gram de aur422.7614

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

oaer.ro
greenenergyexpo-romenvirotec.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb