Politicienii nu au ratat ocazia ca la startul noului an şcolar să-şi mai facă puţină campanie. Optimismul declaraţiilor aleşilor, de la mari miniştri la mici primari, contrastează atât de evident cu realitatea, încât nici chiar elevii nu mai cred toate promisiunile rostite la momentele festive. Teoretic, ieri au început şcoala 3.200.000 de elevi şi preşcolari. Practic, sunt ceva mai puţini, pentru că abandonul şcolar este o realitate a sistemului de învăţământ, realitate care nu-şi face niciodată loc în discursurile festiviste.
Premierul Victor Ponta a participat la deschiderea noului an şcolar, la Colegiul Naţional "Tudor Vladimirescu" din Târgu Jiu, unde a vorbit de siguranţa elevilor şi a profesorilor: "Anul ăsta în mod special am încercat şi încercăm, nu doar aici, la Târgu Jiu, ci în toată ţara, să găsim soluţii la ceva ce a apărut mai nou în societatea românească, şi anume siguranţa elevilor, siguranţa profesorilor. Vreau să cred, că dincolo de nivelul de educaţie, fiecare părinte vrea să ştie că, atât timp cât este la şcoală, copilul este în siguranţă, că pleacă liniştit spre casă, că avem mai puţine acte de violenţă. Împreună cu Poliţia, Jandarmeria, Poliţia Locală am încercat în acest an şi vreau să avem din ce în ce mai eficient în perioada următoare un sistem de protecţie, un sistem care să asigure siguranţa în şcoli. Un sistem care să le dea linişte părinţilor că la şcoală copiii sunt în siguranţă". După festivităţi, Victor Ponta a participat la o oră la o clasă ai cărei elevi au primit tablete electronice. În multe alte şcoli, deocamdată, elevii nu au nici măcar toate manualele necesare.
Şi preşedintele Băsescu a avut un mesaj pentru elevi: "Stimaţi profesori, dragi elevi, la începutul anului şcolar 2013 - 2014 doresc să vă urez mult succes şi să-mi exprim speranţa că veţi reuşi să vă bucuraţi de fiecare zi de şcoală. În mod special, le urez bun venit celor aproape 200.000 de elevi care încep clasa pregătitoare, precum şi cadrelor didactice nou intrate în sistemul de învăţământ. Putem atinge toate aceste obiective dacă urmăm cu consecvenţă Pactul Naţional pentru Educaţie, precum şi dacă aplicăm, fără întârziere, Legea educaţiei. Nu putem vorbi despre democraţie consolidată fără o educaţie de calitate. Astăzi trăim într-o societate globalizată, al cărei principiu de armonizare este cel al unităţii în diversitate şi al pluralismului de valori şi opţiuni".
Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a fost prezent la Grădiniţa nr. 52 din sectorul 1, la prima lecţie a educatoarei Ana-Maria Şerban, absolventă de liceu cu media 10 la examenul de Bacalaureat din acest an. Ministrul Pricopie i-a acordat cu acest prilej o diplomă de merit pentru performanţele educaţionale pe care le-a realizat pe parcursul anilor de liceu şi în vara acestui an. El a dorit în acest fel să transmită un semnal de încurajare tuturor tinerilor cu rezultate excepţionale care doresc să intre în sistemul de învăţământ. Că semnalele trebuiesc date şi cu altceva decât cu strângeri de mână şi diplome o ştie toată lumea. Preşedintele executiv al Federaţiei "Spiru Haret", Marius Nistor, este convins că profesorii au fost menţinuţi, de către politicienii aflaţi la conducerea ţării, într-o stare de vulnerabilitate ani de zile: "Au făcut o mare greşeală, pentru că vulnerabilitatea nu este numai a corpului profesoral, este vulnerabilitatea unei ţări fără viitor. Dacă nu investeşti în resursa umană, dacă nu investeşti în dascăli, dacă nu investeşti în educaţie, o ţară întreagă va avea de suferit. A sosit momentul să operaţi toate acele schimbări necesare, pentru ca totuşi corpul profesoral să nu mai fie vulnerabil". Un alt lider sindical, preşedintele FSLI, Simion Hăncescu, a vorbit de salariile umilitoare, care alungă tinerii: "Salariile pe care le aveţi sunt umilitoare, aş putea să spun, şi trebuie făcut ceva. Trebuie să se întâmple ceva, astfel încât cât mai mulţi tineri de valoare să vină în sistem". Dincolo de festivitatea momentului, nu trebuie uitat că pentru mulţi elevi şi părinţi începutul de an şcolar reprezintă un nou moment frustrant, în care constată că nu au banii necesari pentru a putea face faţă onorabil sistemului de învăţământ gratuit.