Producătorul auto american "General Motors" Co. (GM) a anunţat că va reduce cu 30% cheltuielile diviziei sale germane "Opel", ceea ce ar însemna eliminarea a circa 10.000 de locuri de muncă din cele 50.000 pe care le numără compania la nivel european. Decizia a generat proteste în rândul lucrătorilor "Opel", care nu sunt de acord cu res-tructurarea companiei.
Săptămâna aceasta, GM a decis să păstreze divizia "Opel", respectiv să nu mai vândă pachetul majoritar al acesteia către consorţiul format din "Magna International" Inc. Canada şi "Sberbank" Rusia. Decizia GM a fost motivată prin "îmbunătăţirea condiţiilor economice şi importanţa strategică a brandului Opel".
Dacă "Opel" ar fi fost vândută către "Magna", compania canadiană ar fi păstrat în funcţiune cele patru uzine "Opel" din Germania, precum şi 25.000 de locuri de muncă, urmând să fie eliminate numai 2.600 de posturi.
Autorităţile germane sunt extrem de nemulţumite de decizia GM. Guvernul de la Berlin a cerut GM să ramburseze, până la finele lunii curente, cele 1,5 miliarde de euro pe care le-a pus la dispoziţia "Opel", ca garanţie pentru vânzarea către "Magna".
Ieri, sindicaliştii din Belgia au cerut organizarea unui summit al liderilor tuturor ţărilor în care există uzine "Opel".
"Comisia Europeană şi liderii statelor afectate ar trebui să se întâlnească pentru a vedea ce trebuie făcut în continuare, după ce GM a anunţat că nu va mai vinde Opel către Magna/Sberbank", a afirmat Rudi Kennes, vicepreşedintele sindicatului european al "Opel".
Kennes reproşează GM că s-a jucat timp de şase luni cu angajaţii uzinelor europene ale "Opel" şi cu guvernele statelor implicate.
În semn de protest faţă de decizia GM, angajaţii de la uzina "Opel" din Anvers au programat un miting pentru ziua de astăzi.
"Opel" are uzine în cinci state membre ale UE: Germania, Marea Britanie, Belgia, Polonia şi Spania. Sindicaliştii britanici sunt mulţumiţi de decizia GM de păstrare a diviziei "Opel".