Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat, între 26 august-13 septembrie, o serie de acţiuni de verificare a modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniu, în ceea ce priveşte comercializarea, denumirea, marcarea şi etichetarea produselor textile, ca parte a unei tematici naţionale de control, la 1.130 de operatori economici, din toată ţara, se arată într-un comunicat la redacţie.
Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat 947 amenzi contravenţionale în valoare totală de circa 3,4 milioane lei, 329 avertismente, oprirea temporară de la comercializare a produselor textile cu deficienţe de etichetare, oprirea definitivă de la comercializare a produselor textile neconforme, notificate ca fiind periculoase pe sistemul european de alertă pentru produse nealimentare, RAPEX, în valoare de aproximativ 2.700 lei, prelevarea unor probe pentru verificarea compoziţiei fibroase a produselor.
Acţiunile ANPC au vizat jumătate de milion de produse textile, la circa 60% dintre acestea fiind identificate diferite abateri de etichetare.
"Protecţia consumatorilor este, înainte de toate, un act de responsabilitate faţă de fiecare cetăţean. În contextul controalelor desfăşurate recent, am constatat abateri grave în ceea ce priveşte etichetarea şi calitatea produselor textile. Acţiunile noastre ferme nu au doar scopul de a sancţiona, ci şi de a asigura un nivel ridicat de siguranţă şi corectitudine în piaţă, astfel încât fiecare consumator să poată face achiziţii informate, fără riscuri", a declarat Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC.
Printre cele mai importante nereguli constatate, au fost:
-comercializarea unor produse textile fără a avea inscripţionată denumirea fibrelor textile şi compoziţia fibroasă, pe etichetă
-comercializarea unor produse textile fără a fi etichetate, marcate sau însoţite de documente comerciale sau a căror etichetare şi marcare nu erau durabile, lizibile cu uşurinţă, vizibile şi accesibile
-comercializarea unor produse textile fără a avea tradusă eticheta în limba română
-nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa afişării perioadei promoţiei şi a preşului redus, lipsa menţionării preţului nou şi a procentului de reducere etc.)
-neconcordanţe între procentul de reducere a preţului afişat la raft ţi cel calculat la casa de marcat
-comercializarea unor produse textile fără a avea afişat preţul de vânzare, sau fără a avea afişat preţul de vânzare în lei comercializarea unor produse textile care aveau eticheta cu denumirea produsului şi măsura diferită faţă de cel din realitate
-comercializarea unor produse textile notificate ca fiind periculoase pe sistemul european de alertă pentru produse nealimentare, RAPEX
-comercializarea unor produse textile cu ambalaje deteriorate
lipsa autorizaţiei de funcţionare.