"Începînd din 7 iulie 2005, agenţii economici din România vor avea la dispoziţie două noi servicii, lansate de Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti (CCIRB)", a anunţat directorul general executiv al CCIRB, Cornelia Rotaru. Cu sprijinul companiei Dot Commerce România, Camera Naţională a conceput cele două servicii, eTranzact şi www.sursedefinantare.ro, pentru firmele interesate de dezvoltarea lor, atît prin accesul la fonduri care să le completeze propria finanţare, cît şi la servicii electronice care facilitează relaţia cu clienţii.
Disponibil şapte zile pe săptămînă, 24 de ore din 24, eTranzact este unic în ţara noastră, propunînd o soluţie de plată on-line cu carte de credit sau debit, în condiţii de securitate garantată. Serviciul permite trimiterea către clienţi a facturilor proformă standardizate, negocierea valorii tranzacţiei, plata sumei negociate folosind orice card de debit/credit şi monitorizarea tranzacţiilor prin generarea de rapoarte periodice. Administrarea serviciului se face pe baza unui user-name şi a parolei de administrare primite la aderare, iar operarea constă în completarea formularului de generare a facturii care iniţiază trimiterae facturii proformă pe e-mailul clientului. În momentul acceptării facturii, clientul poate face plata acesteia cu card bancar pe site-ul securizat DotCommerce. Aderarea la eTranzact se realizează accesînd adresa www.dotcommerce.ro/ccirb, încheierea unui contract şi plata unei singure taxe de 99,99 dolari.
Cea de-a doua noutate - site-ul www.sursedefinantare.ro - este un serviciu care se adresează firmelor şi organizaţiilor interesate să obţină finanţare prin intermediul programelor oferite de instituţiile financiare internaţionale, fonduri de inves-tiţii sau bănci. Prin accesarea site-ului, utilizatorii pot afla informaţii referitoare la: prezentări detaliate ale programelor de creditare disponibile şi ale condiţiilor de creditare specifice (cuantumul finanţării, dobînda, comisioane, garanţii perioada de rambursare, documentaţia solicitată) prezentări detaliate ale fondurilor nerambursabile care pot fi obţinute în cadrul programelor de finanţare europeană (Phare, ISPA, SAPARD) sau ale agenţiilor guvernamentale. De asemenea, firmele şi organizaţiile vor avea posibilitatea de a se abona la serviciul eINFO_finantare, care transmite ultimele noutăţi din domeniul programelor de finanţare prin intermediul unei adrese de e-mail. Prin intermediul acestui site, utilizatorii vor putea beneficia de asistenţă şi consultanţă pentru identificarea programului potrivit şi întocmirea documentaţiei necesare obţinerii finanţării şi vor fi la curent cu ultimele evenimente organizate pe tema acordării de finanţări.
O menţiune care trebuie amintită este aceea că potrivit lui Mădălin Matica, director pentru operaţiuni europene al DotCommerce USA, "România este singura dintre ţările vecine (Ungaria, Bulgaria, Polonia) care utilizează comerţul electronic, peste 300 de companii româneşti realizînd tranzacţii prin internet".
La lansare au mai participat domnii Eugen Preotu, reprezentant al Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiilor, Constantin Surdu şi d-na Natalia Tarachiu, consultanţi în cadrul CCIRB.
• Primul client
Chiar dacă sistemul eTranzact abia a fost lansat, există deja un prim utilizator: compania braşoveană "Carmel Computer". Despre cum a accesat acest sistem, dl Musan Antal ne-a declarat în exclusivitate: "Compania noastră are ca obiect de activitate comerţul de componente pentru tehnica de calcul şi computere, dar activitatea de comerţ electronic am început-o acum doi ani. Prima comandă a fost prin e-mail, iar acum derulăm prin acest sistem toată activitatea firmei, inclusiv cea contabilă. Totul se desfăşoară on-line.
Am aflat despre eTranzact citind ştirile unei agenţii de presă în care se ofereau date despre lansarea sistemului, adresa de acces şi astfel m-am înregistrat pentru încheierea contractului. Este exact ceea ce căutăm. În urmă cu două săptămîni, am contactat două mari bănci care ne-au oferit o variantă mai cos-tisitoare şi mai greoaie decît cea a CCIRB. Sistemul acesta ne oferă în primul rînd credibilitate. Sînt clienţi care nu cumpără de la site-uri care nu acceptă cărţi de credit. Un alt argument forte este acela al metodei folosite, de a comanda prin e-mail. Astfel, se pot filtra, în mare proporţie, comenzile greşite şi abandonurile. Faptul că a doua zi clientul trebuie să revină şi să dea datele cardului de credit, înseamnă că într-ade-văr doreşte să perfecteze tranzacţia respectivă. Dacă ar fi să găsim şi un punct negativ al sistemului, acela ar fi cel al comisionului, de 5%, dar livrarea făcîndu-se de pe o zi pe alta, clientul cu siguranţă o să accepte varianta aceasta".