Deţii o afacere în România şi vrei să te asiguri că respectă noile reglementări fiscale şi că nu este pasibilă de sancţiuni? Indiferent de tipul afacerii pe care o deţii şi industria în care activezi, cu siguranţă ai auzit deja despre noua metodă de raportare fiscală numită SAF-T. Dacă încă ai nedumeriri despre ce înseamnă raportarea SAF-T, acest articol este pentru tine, tânărul antreprenor.
Înainte de a înţelege concret ce înseamnă SAF-T şi când se depune la fisc, e important să înţelegi ce se doreşte cu acest tip de raportare a informaţiilor contabile ale unei firme. Pe scurt, SAF-T are scopul de a facilita schimbul de informaţii între societăţi şi autorităţile fiscale, şi implicit de a preveni frauda. Este un punct de reper ce aduce România mai aproape de standardul internaţional pentru transferul electronic de date şi informaţii contabile.
Ce înseamnă raportarea SAF-T?
Mai mult decât o raportare contabilă, raportarea SAF-T este un pas esenţial în schimbul electronic de date dintre contribuabili şi autorităţile fiscale.
SAF-T (Standard Audit File for Taxation, tradus în limba română - Fişierul Standard de Audit pentru Taxe) este o obligaţie declarativă impusă contribuabililor, ce reprezinta standardul internaţional pentru transferul electronic de date din evidenţa contabilă şi fiscală între firme şi autorităţile fiscale.
Raportarea SAF-T a apărut în 2005 la iniţiativa OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) ca o metodă unitară pentru colectarea datelor financiar-contabile, care să ofere avantaje atât autorităţilor fiscale, cât şi companiilor. De atunci, fiecare autoritate fiscală parte din OECD (printre care şi România) a adaptat schema SAF-T originală la propriile reglementări fiscale.
Astfel, SAF-T este un fişier în format electronic, de tip XML, care conţine date extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor, exportate şi stocate într-un format standardizat.
În prezent, SAF-T a fost implementat în mai multe ţări din Europa, inclusiv în România, începând cu luna ianuarie 2022. Formatul ales pentru ţara noastră este considerat unul dintre cele mai complexe pentru că solicită raportarea unui număr foarte mare de informaţii contabile, financiare şi fiscale referitoare la tranzacţiile derulate de firme.
Astfel, în funcţie de categoria de contribuabili din care face parte firma ta, ai obligaţia de a depune la ANAF Declaraţia Informativă D406 care înseamnă raportarea fişierului standard de control fiscal (SAF-T).
Un sistem informatic ERP precum cel dezvoltat de echipa NextUp simplifică procesul de pregătire a Declaraţiei 406, prin generarea automată a fişierului XML. Astfel, companiile pot răspunde mai uşor provocărilor inerente în depunerea Declaraţiei 406, având siguranţa că informaţiile din raportarea SAF-T sunt furnizate corect şi la timp.
Raportarea SAF-T şi Declaraţia informativă D406
Aşa cum am menţionat anterior, în România, raportarea SAF-T înseamnă completarea şi trimiterea către ANAF a Declaraţiei informative D406. Această obligaţie de raportare financiar fiscală a fost aplicată doar marilor contribuabili. Din 2023, raportarea SAF-T a devenit obligatorie pentru contribuabilii medii. Iar, începând cu 2025, SAF-T se va aplica şi micilor contribuabili.
Odată ce ai înţeles ce înseamnă raportarea SAF-T, mai exact că este un pas înainte pentru transmiterea şi gestionarea datelor contabile cât mai eficient, într-un format standardizat şi uşor de urmărit, vei înţelege că aceasta aduce beneficii pentru toate părţile implicate:
●Centralizarea şi transmiterea online a informaţiilor fiscale;
●Creşterea gradului de acurateţe a datelor contabile;
●Îmbunătăţirea procesului de raportare financiară internă;
●Rambursarea TVA mai rapidă şi mai simplă.
În aceste condiţii, pentru anul 2024, Declaraţia 406 aferentă lunii mai trebuie transmisă online către ANAF până la termenul din 30 iunie 2024 (adică până în ultima zi a lunii de după perioada vizată). Totuşi, pentru că aceasta va fi o zi de weekend, termenul se amână automat pentru 1 iulie 2024.
Cum să eficientizezi raportarea SAF-T
Fişierul SAF-T se transmite, de principiu, lunar sau trimestrial, aşa cum reiese din Ordinul ANAF 1.783/2021. Perioada de raportare este stabilită în funcţie de perioada fiscală folosită de contribuabili la TVA - cei care au perioada la TVA luna transmit D406 lunar, iar cei care au perioada la TVA trimestrul, semestrul sau anul, inclusiv neplătitorii de TVA, transmit D406 trimestrial.
Pentru a eficientiza raportarea SAF-T este important să alegi cea mai bună soluţie pentru asigurarea conformităţii Declaraţiei 406 în momentul depunerii ei.
De aceea, este bine de ştiut că în mod ideal este de dorit să existe o persoană sau o echipă dedicată verificării şi testării raportării, pentru a asigura trimiterea fişierului SAF-T fără erori, informaţii lipsă sau neconcordanţe.
Astfel, având în vedere complexitatea sa, este recomandat ca raportarea SAF-T să fie automatizată. Un soft ERP performant automatizează şi simplifică procedura de raportare SAF-T deoarece dispune de toate configurările necesare pentru depunerea Declaraţiei 406, în conformitate cu prevederile legale.
Ca tânăr antreprenor ai nevoie să lucrezi smart şi eficient, aşadar raportarea SAF-T în NextUp ERP te ajută îndeplineşti etapele pregătitoare raportării SAFT şi să verifici acurateţea şi integritatea datelor din Fişierul Standard de Control Fiscal.