Utilizarea autobasculantelor a crescut exponenţial în ultimele decenii, datorită caracteristicilor sale multiple. Este de netăgăduit că toate camioanele şi vehiculele grele sunt mijloace de transport a căror manipulare necesită o pregătire specială. În acest context, basculantele sunt printre cele mai puternice, mai eficiente şi mai populare vehicule de transport comercial. Sunt folosite încă din 1920 în construcţii şi lucrări similare, respectând întotdeauna standardele exigente de siguranţă.
Maşinile grele apar în filme de ani de zile, prima apariţie a utilajelor de construcţii datează din 1927 în filmul mut Man Power. Filmul a prezentat un tractor Holt-Caterpillar. Există o serie de momente memorabile în care utilajele de construcţii sunt implicate în multe dintre filmele de succes.
Producătorul britanic de vehicule Thornycroft a fost cel care a venit cu ideea autobasculantei. La sfârşitul anilor 1800, când compania sa a început să vândă vagoane care se răsturnau când erau desprinse de cârlig, golindu-şi propriul conţinut. Mai apoi, în 1910, producătorii americani au propulsat industria spre viitor, prin motorizarea procesului de turnare. Primul Război Mondial a fost un factor cheie în istoria autobasculantelor, deoarece a creat nevoia ca aceste camioane să fie capabile să tragă o încărcătură mare, iar în această perioadă, hidraulica a fost folosită pentru prima dată pe camioane. La sfârşitul anului 1958, cea mai mare basculanta cu un singur motor a ieşit pe străzi cu motorul său de 600 de cai putere.
Basculantele nu sunt utile doar pentru transportul deşeurilor. Basculantele sunt folosite pentru a transporta materiale precum: nisip şi pietriş, iar în domeniul agriculturii acestea sunt folosite pentru a transporta cereale precum: trestie de zahăr, porumb, grâu şi alte produse agricole. Adevărul este că basculantele sunt unele dintre cele mai utile invenţii, iar lumea modernă culege, evident, numeroase beneficii.
Există diverse tipuri de autobasculante, în funcţie de utilitatea pentru care au fost create. Iată unele dintre cele mai comune.
Camioanele pentru deşeuri sunt folosite pentru a muta sau transporta materiale precum nisip, pietre, pietriş, gunoi sau moloz. Este cel mai sigur şi mai rapid transport de materiale în vrac dintr-un şantier şi este deosebit de important în fazele incipiente ale unui proiect în care terenul trebuie să fie pregătit pentru a începe lucrul. Înainte ca proiectul să poată progresa, o cantitate mare de material deteriorat trebuie îndepărtată înainte ca lucrările să poată continua. În caz contrar, materialul existent pe şantier ar putea fi problematic şi poate cauza pericole potenţiale oricui se află pe şantier, aşa că un autobasculant puternic este esenţial.
Basculantele de teren sunt camioane mari, utilizate, în principal, pentru operaţiuni miniere şi de construcţii sau unde este necesară transportarea unor cantităţi mari de agregate. Aceste camioane pot gestiona încărcături de peste 40 de tone şi până la 60 de tone.
Camioanele de transport rigide sunt disponibile în variante mici şi mari. Cele mai mici camioane pot manipula 60 de tone, în timp ce cele mai mari au o capacitate de până la 500 de tone. Ele sunt utilizate în principal în operaţiunile miniere. Cele mai populare nume care produc camioane rigide de transport includ Caterpillar, Liebherr, Terex. Terex şi-a vândut linia de camioane rigide de transport către Volvo, care le vinde în continuare sub denumirea de camioane marca Terex.
Dumperele articulate sunt acele tipuri de camioane care îşi intră în rol atunci când materialele au ajuns la faţa locului. Aceste camioane specifice sunt grozave pentru teren accidentat, dar nu pot ridica o sarcină grea precum un basculant rigid. Acest tip de vehicul necesită un operator foarte calificat.
Camioane basculante pe şenile. Când condiţiile meteorologice sau clima sunt nefavorabile, aceasta este utilajul greu de care aveţi nevoie. Acest camion aplatizează solul pe măsură ce merge, astfel încât să poată crea o suprafaţă mai netedă pentru restul echipamentelor. Acest lucru le-a făcut foarte populare, mai ales pentru primele zile ale proiectului de construcţie.