Condiţiile meteo capricioase ne fac deseori să ne întrebăm nu doar cu ce să ne îmbrăcăm când ieşim din casă, dar şi cu ce anvelope să ne echipăm maşinile. Pe câtă vreme unii preferă să menţină utilizeze anvelope pentru toate anotimpurile, all-season, alţii preferă să fie pregătiţi pentru orice eventualitate şi să aleagă pneuri dedicate de iarnă.
Toate anvelopele au limitele lor tehnice constructive. Astfel, pe câtă vreme unele se comportă excelent pe vreme călduroasă şi foarte slab în condiţii de temperaturi scăzute, altele sunt fix invers. La mijloc se află anvelopele all-season. Acestea sunt din unele puncte de vedere cele mai bune pentru situaţiile în care vremea este ba caldă ba rece. Limita lor însă se vede şi atunci când este foarte cald şi atunci când este foarte frig. Mai mult, profilul lor este adaptat atât pentru asfalt uscat cât şi pentru asfalt umed sau acoperit cu zăpadă, ceea ce înseamnă că sunt un compromis între cele două. Prin urmare, chiar dacă nu vor excela în niciuna dintre cele două situaţii se vor comporta cel puţin la nivel decent.
Când sunt utile anvelopele all-season?
La ora actuală este greu să mai spunem că o anvelopă pentru toate patru anotimpurile este o alegere bună sau greşită. Contează foarte mult unde o folosim, pe ce fel de vehicul, cu ce stil de conducere şi mai ales cu ce buget. Sunt rare ocaziile în care veţi putea găsi un pneu all-season care să satisfacă toate situaţiile şi să şi coste cât o anvelopă de buget pentru sezonul estival. De asemenea, nu este foarte recomandat să utilizaţi un astfel de pneu atunci când zăpada a acoperit deja cu un strat consistent de peste 5 centimetri asfaltul.
Din punct de vedere economic, acest tip de anvelopă permite rularea în condiţii de siguranţă în aproape orice condiţii atâta timp cât vehiculul pe care sunt echipate nu este prea puternic iar cel de la volan nu are pretenţia de a conduce într-un stil sportiv-agresiv. Cu alte cuvinte, dacă mergeţi cu maşina cel mai mult timp prin oraş şi faceţi drumuri extraurbane cu viteze ce rareori depăşesc 100 km/h, aceste pneuri vă sunt adecvate. Mai mult, dacă nu scoateţi maşina din parcare odată ce este nevoie de utilajele primăriei pentru deszăpezire, atunci iarăşi nişte cauciucuri all-season sunt potrivite pentru maşina dumneavoastră.
Ecart de temperaturi şi limite tehnice
Cu alte cuvinte, atâta timp cât le folosiţi pe carosabil uscat sau cel mult ud şi într-un ecart de temperaturi cuprins între -7 grade Celsius şi +35 de grade Celsius, deja sunteţi pe lista celor care chiar au motive să se orienteze spre aşa ceva. Diferenţa va fi dacă veţi încerca să forţaţi nota şi să consideraţi că aveţi un set de anvelope performante şi să vă bazaţi pe ele în situaţii limită, mai ales vara pe temperaturi ridicate. Anvelopele all-season nu sunt făcute pentru aşa ceva şi, prin urmare, nu se vor comporta prea bine.
Totodată, dacă veţi considera că sunt genul de pneuri cu care să vă puteţi croi drum prin zăpadă, ar fi mai bine să nu vă aventuraţi. În cel mai bun caz nu veţi reuşi să ieşiţi din parcare. Cea mai neplăcută situaţie ar fi să nu mai puteţi înainta atunci când veţi fi într-o zonă mai dificilă, departe de casă. Dar dacă aveţi de mers chiar şi în condiţii de temperaturi negative pe un carosabil uscat sau cel mult ud, vă puteţi încrede fără probleme în pneurile all-season. Important este să ţineţi cont de faptul că au totuşi un profil care nu este la fel de aderent ca unul dedicat pentru ploaie sau pentru asfalt uscat şi să nu vă bazaţi că vor performa la viteze foarte ridicate. Totodată, atunci când le achiziţionaţi, verificaţi cu precădere performanţa de aderenţă pe carosabil ud.