Asociaţia Furnizorilor de Energie din România - AFEER face un apel la autorităţi cu solicitarea expresă ca specialiştii din întreg sectorul energetic să participe, alături de cei din instituţiile statului, la consultările legate de evoluţiile, dar şi la deciziile privind piaţa de energie din România. În acest sens, AFEER a transmis o Scrisoare deschisă domnului Prim-ministru Florin Cîţu, Preşedintelui Senatului - doamna Anca Dragu, Preşedintelui Camerei Deputaţilor - domnul Ludovic Orban, Ministrului Energiei - domnul Virgil Popescu, Preşedintelui ANRE - domnul Dumitru Chiriţă, Preşedintelui Consiliului Concurenţei - domnul Bogdan Chiriţoiu, Preşedintelui Comisiei de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor - domnul Sandor Bende şi Preşedintelui Comisiei pentru energie, infrastructură energetică şi resurse minerale din Senatul Romaniei - domnul Lorant Antal, conform unui comunicat remis redacţiei.
În lumina noilor schimbări majore în piaţa energiei, se desfăşoară, în cadrul instituţiilor responsabile, discuţii/consultări privind Strategia Energetică, Planul Naţional Integrat Energie - Schimbări Climatice, modificarea legii energiei, protejarea consumatorului vulnerabil etc. În contextul dat, facem un APEL pentru că dorim ca experienţa şi expertiza specialiştilor din domeniu şi, cu atât mai mult, a celor ce activează în domeniul furnizării energiei electrice şi gazelor naturale, să fie mult mai bine folosită de către reprezentanţii autorităţilor, precizează domnul Ion Lungu, Director Executiv AFEER.
Asistăm, în această perioadă, la o creştere importantă de preţuri, atât pe piaţa europeană, cât şi pe cea naţională. Pe lângă creşterea cererii de energie (electrică şi gaze naturale), determinată de reluarea activităţii economice la niveluri similare celor dinainte de perioada pandemică (situaţie care a dus creşterea economică în Uniunea Europeană, la fel ca şi în România), a intervenit şi majorarea preţurilor la care se tranzacţionează certificatele de emisii (chiar la peste 57 euro) ca urmare a angajamentelor statelor membre UE de a face tranziţia către surse nepoluante şi sustenabile de energie, ceea ce a condus la o creştere importantă a preţurilor energiei electrice şi gazelor naturale.
AFEER reiterează faptul că este deosebit de important ca această situaţie să fie corect explicată, în special publicului larg. Furnizorii nu sunt cauza creşterilor de preţuri, ci, dimpotrivă, ei sunt cei mai expuşi, fiind ultima verigă în faţa consumatorului. Furnizorii sunt şi cei ce încearcă să vină în sprijinul clienţilor, pentru a-i proteja cât mai mult posibil în faţa creşterilor de preţuri de pe piaţa angro de energie.
Perturbaţiile pieţei se regăsesc în majoritatea ţărilor europene, însă, în România, se adaugă efectul unei oferte sub nivelul cererii, ca urmare a deficitului de investiţii din ultimii ani în capacităţi noi de producţie de energie.
"De-a lungul timpului, au fost câteva cauze majore care au condus la o limitare extremă, chiar o stopare a investiţiilor în noi capacităţi de generare a energiei electrice, precum intervenţia statului, inclusiv prin reglementări primare şi secundare, care au condus la o distorsionare evidentă a pieţei, dar care au generat şi un nivel foarte scăzut de recuperare a eventualelor investiţii, ceea ce i-a determinat pe investitorii privaţi să-şi revizuiască planurile. Pe de altă parte, nici Guvernul, în calitate de proprietar al majorităţii producătorilor de energie şi a reţelei de transport, nu a fost capabil să acceseze fonduri europene nerambursabile prin Planul Naţional de Investiţii (PNI), program în care au rămas fonduri importante necheltuite, astfel că nu au apărut noi capacităţi de producere, iar reţeaua de transport a rămas cu o capacitate redusă în multe regiuni de interes pentru investiţii în generare. În plus, schimbările dese şi de substanţă ale legislaţiei au împiedicat, o dată în plus, investiţiile în domeniu", a declarat domnul Ion Lungu.
Şi în prezent există, în continuare, bariere în reluarea investiţiilor în sectorul energetic: întârzieri mari în transpunerea legislaţiei europene, schimbări legislative privind taxarea sau privind piaţa, întârzieri mari în implementarea noilor programe de finanţare din fonduri publice (precum Fondul de Modernizare), neclarităţi în interpretarea reglementărilor adoptate (precum cele referitoare la contractele bilaterale de lungă durată, deşi acestea sunt nu doar permise, ci încurajate de legislaţia europeană), neclarităţi privind viitorul resurselor de gaz din Marea Neagră (în condiţiile în care estimările sunt că, în 10 ani, România îşi epuizează rezervele de gaze naturale, iar importurile din acest an au crescut de aproape 3 ori faţă de 2020), neclarităţi între volumul total al capacităţilor instalate teoretic şi cel a capacităţilor cu adevărat funcţionale (ceea ce determină, implicit, blocarea unor avize tehnice de racordare - ATR din cauza unor unităţi nefuncţionale). De menţionat şi că multe proiecte de investiţii au soluţii de racordare cu întărirea obligatorie a reţelei, ceea ce implică majorarea semnificativă a costurilor pentru investitori, consecinţele ajungând până la stoparea investiţiilor. În plus, există şi o reticenţă a sectorului bancar în finanţarea proiectelor care nu au acoperite integral riscurile, la care se adaugă şi costuri de finanţare mai mari faţă de cele percepute în alte ţări europene.
Toate acestea au condus la un deficit de capacitate de generare a energiei, astfel încât România are probleme în a-şi asigura consumul din producţia internă, ceea ce a făcut ca, în ultimii ani, din exportator, să devină importator net de energie electrică.
În prezent, ne confruntăm cu o situaţie îngrijorătoare: oferta scăzută a producătorilor, alături de o creştere a cererii a făcut ca preţurile în România să fie printre cele mai mari din Europa, uneori chiar cele mai mari pe piaţa spot.
Creşterea generală a preţurilor pe piaţa angro de energie a afectat în special consumatorii, dar şi furnizorii, mulţi dintre aceştia aflându-se într-o situaţie financiară dificilă. Furnizorii sunt singura parte a sistemului energetic care are contact direct cu consumatorii. De aceea furnizorii sunt integratorii sistemului, cei ce colectează contravaloarea facturilor de la consumatori. Chiar şi în situaţia în care furnizorii nu încasează contravaloarea facturilor de la consumatori, ei oricum plătesc către celelalte verigi ale lanţului - producătorilor, operatorului de transport şi de sistem, operatorilor de distribuţie, bugetului de stat - sumele ce asigură funcţionarea sistemului şi a economiei. Practic, este o situaţie care pune furnizorii de energie în postura de a fi singurii care îşi asumă toate riscurile financiare pentru a asigura alimentarea cu energie a consumatorilor casnici şi industriali.
În aceste condiţii, membrii AFEER consideră că este stringentă construcţia de noi capacităţi de producţie, precum şi extinderea posibilităţilor de tranzacţionare. De aceea este nevoie de o legislaţie stabilă, predictibilă şi favorabilă investiţiilor, dar, pentru promovarea căreia, este necesară implicarea tuturor actorilor din piaţă. Situaţia în piaţa energiei este dificilă şi considerăm că este necesară o dezbatere mai largă, în care specialiştii să poată explica reprezentanţilor autorităţilor cât mai bine ce se întâmplă în piaţă, pentru a se lua măsuri optime.
În considerarea celor enunţate mai sus, AFEER solicită autorităţilor o consultare cât mai largă a specialiştilor din domeniul energetic, înainte de a lua decizii ce influenţează activitatea în sector. De asemenea, membrii AFEER vin cu propuneri concrete pentru scăderea facturii consumatorilor.
Propunerile AFEER pentru diminuarea imediată a facturii consumatorilor
-Reducerea sau scutirea de la plata TVA a energiei electrice şi a gazelor naturale;
-Scutirea de la plata accizei;
-Acoperirea parţială a facturii de utilităţi prin adoptarea urgentă a Legii privind consumatorul vulnerabil.
Propunerile AFEER pentru diminuarea facturii consumatorilor în viitor
-Implementarea măsurilor de creştere a eficienţei energetice;
-Adoptarea unor măsuri legislative pentru promovarea construcţiei de noi capacităţi de producţie;
-Urgentarea deciziei privind exploatarea gazelor din zona economică exclusivă a României la Marea Neagră.