Producătorul chinez de smartphone-uri şi dispozitive conectate "Xiaomi" şi-a făcut ieri debutul pe piaţa din Hong Kong, prima zi de tranzacţionare fiind una rea pentru titlurile companiei.
Conform Reuters, o acţiune "Xiaomi" a încheiat ziua de ieri cu o cotaţie de 16,80 dolari Hong Kong, după ce, dimineaţa, a atins un minim de 16 dolari HK, preţ cu peste 6% mai mic faţă de cel al ofertei publice iniţiale, de 17 dolari HK.
"Xiaomi", al patrulea mare producător de smartphone-uri din lume, a atras 4,72 miliarde de dolari la finele lunii iunie, prin listarea la Bursa din Hong Kong, printre investitorii care au subscris în cadrul ofertei numărându-se şi miliardarul George Soros, potrivit unor surse citate de Bloomberg. Aceasta a fost cea mai mare listare a unei companii tehnologice din ultimii patru ani.
Producătorul de smartphone-uri a vândut 2,18 miliarde de acţiuni, iar la preţul mai sus amintit (al ofertei), de 17 dolari HK, "Xiaomi" avea o valoare de piaţă de 54 de miliarde de dolari, jumătate faţă de capitalizarea de 100 de miliarde de dolari ţintită iniţial.
Listarea a venit, însă, într-un moment tensionat, când între China şi SUA a fost declanşat un război comercial, prin impunerea reciprocă de taxe vamale. După scăderea de ieri a preţului acţiunilor "Xiaomi", capitalizarea companiei a ajuns la 53,3 miliarde de dolari. În contextul amintit, de război comercial, declinul cotaţiei acţiunilor "Xiaomi" era de aşteptat, potrivit analiştilor.
Întrebat despre evoluţia în scădere a preţului acţiunilor "Xiaomi", directorul executiv al Bursei din Hong Kong, Charles Li, a declarat că "piaţa nu trebuie să aibă un punct de vedere în acest sens". Domnia sa a adăugat: "Bursa este un loc mereu deschis pentru toată lumea, iar dacă cuiva nu îi place preţul, poate să stea deoparte".
În luna iunie, "Xiaomi" a raportat, pentru primul trimestru din 2018, o pierdere netă de 7 miliarde de yuani (1,09 miliarde de dolari), faţă de un rezultat negativ de 43,89 miliarde de yuani pe întregul an 2017. Dacă se exclud anumite elemente speciale, "Xiaomi" a obţinut un profit net de 1,04 miliarde de yuani în perioada ianuarie - martie 2018, comparativ cu 3,9 miliarde de yuani pe întreg anul 2017.
Livrările de smartphone-uri ale companiei au sporit cu 88% în baza unei cereri mari din străinătate, ceea ce a făcut ca vânzările "Xiaomi" să crească la 34 de miliarde de yuani (5,3 miliarde de dolari) în primul trimestru. În 2017, compania a avut vânzări de 114,6 miliarde de yuani.
În afară de smartphone-uri, "Xiaomi" produce electrocasnice conectate la internet şi gadgeturi precum purificatoare de aer şi aparate pentru gătit orez, dar cea mai mare parte a profitului (60%) este generată de serviciile de internet.