Daunele pe care le-ar produce introducerea impozitului pe cifra de afaceri ar fi mai mari decât câştigurile, a arătat Alex Milcev, liderul departamentului de asistenţă fiscală şi juridică EY România, în cadrul unei conferinţe de presă pe tema impactului măsurilor fiscale anunţate de noul guvern. De asemenea, consultantul a subliniat că nu s-a realizat un studiu de impact, pentru a vedea dacă această măsură este fezabilă.
Alex Milcev a declarat: "Guvernul a anunţat că vrea să înlocuiască impozitul pe profit cu cel pe cifra de afaceri. Motivul nu a fost foarte clar. O explicaţie ar fi nevoia de simplificare a sistemului fiscal. (...) Se ascunde o mare întrebare: Este oportun un astfel de impozit? Simplificarea nu are cumva un cost? Noi avem o părere foarte clară: considerăm că acest impozit nu este oportun şi o să genereze atât câştigători, cât şi perdanţi. După părerea noastră, chiar şi înainte să vedem un studiu de impact, care nu s-a făcut încă, ştim că daunele vor fi mai mari decât efectele benefice".
Consultantul EY a explicat că multe afaceri sunt profitabile datorită cifrei de afaceri foarte mari. Dacă afacerea are o marjă de profit de 1%, dar o cifră de afaceri de sute de milioane de euro, profitul este de câteva milioane de euro. În situaţia în care acestei afaceri i se aplică un impozit pe cifra de afaceri de 2%, se înregistrează o pierdere, a subliniat Milcev.
Pe de altă parte, oficialii EY au arătat că un astfel de proiect este sortit eşecului pentru că duce la imposibilitatea aplicării directivelor europene, astfel încât, nu poate să treacă de Comisia Europeană.
• "Peste 20% din banii declaraţi la ANAF nu se colectează"
De asemenea, Alex Milcev a mai arătat că un procent de peste 20% din banii declaraţi la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) nu sunt colectaţi la bugetul de stat. Consultantul a declarat: "La ANAF se declară impozitul pe profit, accize, TVA, impozitul pe salarii de 100 de lei, să spunem. Ei colecteză 75-78 de lei, 80 de lei cred că nu au depăşit niciodată. Adica peste 20% din banii declaraţi nu se colectează, lăsând la o parte evaziunea fiscală pe care ei o estimează la 20-50% din economia naţională. Vorbim de banii care sunt pe masă."
Potrivit oficialului EY, alte ţări, printre care şi Bulgaria, stau mult mai bine la capitolul colectare. Domnia sa a specificat: "Bulgarii sunt mult mai buni la colectare (...) au unul dintre cele mai performante sisteme de colectare din Uniunea Europeană. Ţările scandinave sunt la 97-99% grad de colectare".
În opinia sa, sistemul fiscal este mai stabil de când România a intrat în Uniunea Europeană (UE), subliniind că nu se impune modificarea acestuia, ci consolidarea în forma sa actuală. Alex Milcev a arătat: "Nu cred că avem un sistem fiscal prost. Chiar nu este complicat, în ciuda discuţiilor despre sute de taxe care sugrumă contribuabilul. (...) Nu sunt foarte multe excepţii şi nu este complicat. Chiar este relativ stabil, cel puţin în ultimii zece ani de când am intrat în UE. Este mai stabil decât înainte când impozitul pe profit se schimba şi de două ori pe an. Nu cred că trebuie lucrat la sistem, să facem alte reguli, ci trebuie întărite regulile care există".
1. fără titlu
(mesaj trimis de d.i. în data de 07.07.2017, 15:41)
Afirmatia acestui milcev este flagrant rau intentionata! Ce-l deranjeaza, de fapt? Faptul ca tranzactiile de vanzare/cumparare devin penale daca nu sunt evidentiate contabil? Faptul ca acest tip de impozit lasa fara obiect "tehnicalitatile" contabile si evidentierile unor operatiuni de interes in conturi "in afara bilantului"? Faptul ca cumpararile spre revanzare vor fi -probabil - limitate?! Faptul ca - indiferent de originea dezvoltatorului - cifra bruta din afacerea derulata pe teritoriul Romaniei va fi observata fiscal? Sau faptul ca afacerile oneroase vor fi aduse la suprafata, in primul rand cele ce se deruleaza in economia gri si neagra? Hai sa fim seriosi! n.b. domeniul financiar-bancar - cel mai avizat! - inca nu este in vederile decidentilor!