Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a anunţat demararea, încă de la începutul acestei luni, a unei ample acţiuni de control în vederea combaterii evaziunii fiscale şi pentru creşterea conformării la declarare a obligaţiilor fiscale.
În această campanie este vizată, în principal, zona Bucureşti - Ilfov. În vederea desfăşurării în bune condiţii a acţiunii, efectivele au fost suplimentate cu 200 de inspectori.
În acest an vor fi desfăşurate 150.000 de controale care au această tematică de control, conform unui comunicat de presă. Controalele sunt efectuate în baza analizelor de risc şi vor pune accent pe prevenţie şi îndrumare. Potrivit sursei citate, controalele vor determina identificarea în timp real a erorilor, care, dacă sunt remediate în timp util, vor determina plata unor obligaţii fiscale accesorii mai mici, în comparaţie cu cele rezultate în urma unei inspecţii fiscale generale.
Contribuabilii au posibilitatea să-şi corecteze declaraţiile şi să se conformeze la plata obligaţiilor, potrivit legii. În cazul în care contribuabilii verificaţi refuză să se conformeze sau sunt constatate abateri semnificative, aceştia vor face obiectul unor investigaţii suplimentare.
Controalele inspectorilor vizează, în principal, domeniile alimentaţie publică, construcţii, transport, comerţ, dar şi combaterea muncii la negru, fără însa a se limita la acestea. În cadrul acţiunii, inspectorii antifraudă vor verifica inclusiv modul în care contribuabilii respectă obligaţia legală privind dotarea şi utilizarea noilor case de marcat cu jurnal electronic.
ANAF reaminteşte că Ministerul Finanţelor Publice a propus, printr-un proiect de act normativ, eliminarea contravenţiei referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art.10 lit.cc) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999) de sub prevederile Legii prevenirii nr.270/2017. Măsura este necesară deoarece operatorii economici care încalcă obligaţia de dotare cu noile dispozitive nu au motive obiective pentru neconformare, mai ales că, o perioadă îndelungată, Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală au desfăşurat numeroase campanii de informare cu privire la obligativitatea dotării agenţilor economici cu noile case de marcat, iar perpetuarea acestei situaţii ar duce la discriminarea operatorilor economici corecţi.
Comunicatul citat mai arată: "În ceea ce priveşte plata obligaţiilor fiscale, reamintim contribuabililor că, în cazul în care se află în dificultate generată de lipsa temporară a disponibilităţilor băneşti, au posibilitatea de a solicita organului fiscal eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale.
Totodată, prin Ordonanţa privind instituirea unor facilităţi fiscale, au fost prevăzute măsuri de restructurare a obligaţiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018, pentru debitorii care au datorii mai mari de un milion de lei, bazate pe un plan de restructurare, plată eşalonată, monitorizare şi supraveghere fiscală, pe perioada înlesnirilor. Acelaşi act normativ prevede şi anularea accesoriilor aferente debitelor înregistrate la data de 31.12.2018 şi care sunt sub un milion de lei, în cazul în care sunt achitate obligaţiile fiscale principale, până la data de 15 decembrie 2019".
Măsurile ce urmează să fie aplicate în cadrul acestor acţiuni vor fi atent monitorizate, fiind coordonate atât la nivelul conducerii ANAF, cât şi la nivel local şi regional, pentru a fi atins scopul propus şi pentru a fi evitat orice abuz.
Contribuabilii pot transmite propunerile şi sugestiile pe adresa de email a ANAF sau îşi pot exprima opinia cu privire la acţiunea de verificare la care au fost parte, astfel încât conducerea instituţiei să aibă cunoştinţă de eventualele probleme cu care contribuabiliii s-au confruntat, pe parcursul verificărilor.