Digitalizarea serviciilor publice reprezintă o prioritate, iar ANAF depune eforturi considerabile în vederea implementării în paralel a mai multor programe informatice, se arată într-un comunicat al ANAF, remis redacţiei.
În această arhitectură, Sistemul RO e-Transport îşi propune să revoluţioneze abordarea transporturilor rutiere de bunuri din perspectiva combaterii evaziunii fiscale, pentru aceasta operaţionalizându-se modulele de analiză complexă de risc, pe fondul acumulării de informaţii în baza de date specifică, transmite sursa. Subliniem faptul că, de la punerea în funcţiune a RO e-Transport, analizele de risc efectuate au evoluat din perspectiva gradului de complexitate proporţional cu volumul de date înregistrat, adaugă sursa menţionată.
Împreună cu AVR, ANAF dezvoltă programul e-Sigiliu, ca parte integrantă din RO e-Transport, care va permite monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport marfă suspecte a fi implicate în
mecanisme complexe de evaziune fiscală, se arată în comunicat.
Un alt demers menit să dezvolte capabilităţile RO e-Transport îl reprezintă iniţierea unei achiziţii publice de camere de luat vederi de tip LPR ce vor fi montate în punctele de trecere a frontierei
de stat a României, acolo unde nu există acoperire cu camerele de luat vederi ale CNAIR, ca parte a extinderii sistemului RO e-Transport, precizează sursa citată.
În cadrul programului de digitalizare al ANAF, sunt întreprinse măsuri de optimizare a fluxurilor informaţionale interne, în acest proces fiind implicat şi mediul de afaceri care a fost consultat în
mod constant, informează ANAF.
În urma consultărilor, au rezultat inclusiv modificări legislative în sensul armonizării obiectivelor urmărite de ANAF cu realitatea din teren descrisă de partenerii de dialog, relatează sursa.
Pentru eficientizarea activităţii, ANAF-DGAF a început un program complex de reorganizare prin reaşezarea inspectorilor din departamentele de verificări ale achiziţiilor intracomunitare în structuri RO e-Transport (concepute a derula activităţi cu o flexibilitate şi dinamică deosebite) ca măsuri de implementare imediată a strategiei de combatere a evaziunii fiscale cu TVA intracomunitară, se arată în comunicat.
Subliniem faptul că eficienţa măsurilor de mai sus a fost testată prin acţiunile derulate în anul 2023 şi începutul anului 2024, pe specific RO e-Transport, transmit reprezentanţii ANAF.
În cifre, cele de mai sus se traduc astfel, potrivit comunicatului:
a) 2.095 de contribuabili verificaţi
b) sancţiuni contravenţionale aplicate în valoare totală de 119.151.424 de lei (dintre care, 98,46%, respectiv 114.931.733 de lei pentru nerespectarea legislaţiei RO e-Transport - OUG nr.41/2022)
c) implicaţii fiscale estimate în valoare de 67.353.726 de lei
În ceea ce priveşte numărul de înregistrări din RO e-Transport, 19.195.733, o pondere covârşitoare o reprezintă transporturile efectuate pe teritoriul naţional, 18.508.815, adică 96%, potrivit sursei.
Restul înregistrărilor sunt reprezentate în special de Achiziţii Intracomunitare (AIC) - 353.513, Livrări Intracomunitare (LIC) - 134.745, Importuri (IMP) - 56.192 şi Exporturi (EXP) - 30.022, informează ANAF.